מספר המשתמשים בפייסבוק לייט שמפותחת בישראל הוכפל תוך שנה
אפליקציית פייסבוק לייט, שכוללת פחות יכולות מהאפליקציה הרגילה, מהווה חלק מרכזי באסטרטגיית הצמיחה העתידית של פייסבוק ותהיה זמינה מעתה גם ישראל
אפליקציית Facebook Lite של הרשת החברתית הגדולה בעולם, שמפותחת בישראל, הגיעה ל-200 מיליון משתמשים פעילים בחודש – כך מודיעה הערב החברה. מדובר בגידול של 100% במספר המשתמשים באפליקציה בתוך שנה.
- המושבעים פסקו: אוקולוס הפרה זכויות יוצרים ופייסבוק תשלם חצי מיליארד דולר
- זמן מסך: ברוכים הבאים לעולם שכולו פייסבוק
- פייסבוק היכתה את תחזיות הרווח וההכנסות לרבעון הרביעי
"זה לא מספר טריוואילי", אמר ל"כלכליסט" מנהל מרכז המו"פ של פייסבוק בישראל, ג'ואי שמחון. "יש המון הערכה בחברה לצוות הישראלי שהצליח להביא את המוצר למספר הזה. מדובר באבן דרך משמעותית וחד משמעית". מנהל מוצר פייסבוק לייט, צח הדר, הוסיף: "זה הישג מאוד גדול שאנחנו גאים בו, שנעשה פה במשרד בתל אביב".
בנוסף, הודיעה פייסבוק על השקת האפליקציה בישראל, וכן באיטליה, קוריאה הדרומית ואיחוד האמירויות. ארבע מדינות אלו מצטרפות ליותר מ-50 מדינות שבהן האפליקציה פעילה כבר, ובהן מקסיקו, הודו, ברזיל, הפיליפינים ואינדונזיה. "זה נכון שהמוצר מתאים מאוד לשווקים מתפתחים, אבל יש גם קהל לא קטן במדינות מפותחות שהוא מאוד מתאים לו", הסביר הדר ל"כלכליסט". "האפליקציה שמה את הכובד במקום שונה, יותר דגש על התמודדות עם רשתות בעייתיות, מכשירים חלשים וחוויה יותר פשוטה. אם האפלקיציה הרגילה מספקית חוויה עשירה, אנחנו מנסים לתת את החוויה המיטיבית ביותר בלי לפגוע במאפיינים של הפשטות. כיום רוב המשתמשים הם במדינות מתפתחות, כי היא הושק בעיקר במדינות כאלו. אבל ברגע שזיהינו הזדמנות במקומות אחרים, אמרנו, 'אוקיי, בואו נפתח את זה'".
פייסבוק לייט נולדה מתוך הפיתוח של סנאפטו (Snaptu), שנרכשה על ידי פייסבוק לפני שש שנים בעסקה בשווי 70 מיליון דולר. סנאפטו יצרה פלטפורמה להרצת אפליקציות על טלפונים פשוטים, שהתפתחה עם השנים לאפליקציית אנדרואיד שמיועדות למכשירים בעלי זולים בעלי כוח עיבוד נמוך או כאלו שפועלים באזורים בהם אין רשת סלולרית מהירה. "מה שנעשה בתוך החברה זה שדרוג וקידום של הטכנולוגיה, וסגירת מעגל עם המעבר לאנדוראיד שיודעת לתת חווייה ברמה הרבה יותר גבוהה", אמר הדר.
התוצאה היא קלה יותר מהאפליקציה הרגילה של החברה, טוענת תכנים מהר יותר ותוך צריכת פחות רוחב פס, אך גם כוללת מגוון מצומצם יותר של יכולות. את מוביל בארץ צוות של 40 איש (מתוך 100 עובדים סך הכול במרכז המו"פ), שעובדי בשיתוף צוותי פייסבוק בשאר העולם. "גם לייט כצוות וגם המרכז עצמו צפויים להמשיך לגדול", הבטיח שמחון.
פייסבוק לייט מהווה חלק מרכזי באסטרטגיית הצמיחה העתידית של פייסבוק. בחצי השנה הקרובה עתידה הרשת החברתית להגיע לציון הדרך ההיסטורי של 2 מיליארד משתמשים פעילים בחודש. ואולם, הצמיחה של החברה בהיקף המשתמשים במדינות המפתחות קרובה למיצוי, אם לא מוצתה כבר בכל מה שנוגע לגידול משמעותי.
בחברה מבינים שעל מנת להמשיך במסלול הצמיחה עליה לעשות מאמצים להגיע למשתמשים במדינות מתפתחות, ואלו כוללים גם את הנגשת השירותים שלה לאזורים שלא נהנים מגישה לפס רחב או למכשירים מתקדמים. הגידול העצום בהיקף השימוש באפליקציה בשנה החולפת מצביע על הצלחה של אסטרטגיה זו והופך את פייסבוק לייט לנכס משמעותי לעתידה של פייסבוק.
"ככל שהתקדמנו העמקנו בעבודה על המוצר, והצלחנו להצמיח אותו, נוצרה הבנה ברורה שללייט יש חלק משמעותי באסטרטגחית הצמיחה הנוכחית והעתידת של פייסבוק, מביוחד בשווקים מתפתחים", אמר שמחון. "כשמסתכלים בפייסבוק קדימה ומדברים על לחבר את כל העולם, ללייט יש מקום משמעותי במפת הדרכים".
עם זאת, האפליקציה פותרת רק חלק אחד מהמשוואה, זה של הבאת המשתמשים לרשת החברתית. בכל הנוגע ליצירת הכנסות מאותם משתמשים יש לפייסבוק עוד עבודה רבה. ההכנסה לפי משתמש במדינות אלו עמדה ברבעון האחרון של 2016 על בין 1.41 דולר למשתמש (באזור הגיאוגרפי שמכונה בדו"חות פייסבוק "שאר העולם") לבין 2.07 דולר למשתמש (באזור "אסיה-פסיפיק", שלצד מדינות מתפתחות כולל גם מדינות מפותחות כמו אוסטרליה וקוריאה הדרומית). זאת, לעומת 5.98 דולר למשתמש באירופה ו-19.81 דולר למשתמש בצפון אמריקה.
ובשעה שבארה"ב ובקנדה קצב הגידול בהכנסות פר משתמש עומד על 44.6%, בשאר העולם הוא מגיע ל-28.2%. המרכז הישראלי תורם את חלקו בהבאת המשתמשים האלו לפייסבוק, עכשיו צריכה החברה העולמית לגלות איך מייצרים מהם הכנסות משמעותיות יותר.