אפל היא שוב יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם
יצרנית האייפון רשמה את הרבעון הטוב ביותר של חברה ציבורית בזכות מכירות מצוינות לאייפון 7 ועלייה של 18% בהכנסות של קטגוריית השירותים
אחרי שלושה רבעונים היסטוריים רצופים של ירידה בהכנסות, הצליחה אפל לחזור למסלול הצמיחה ברבעון דצמבר 2016. ולא סתם לחזור, אלא לרשום את הרבעון הטוב בהיסטוריה של החברות הציבוריות.
- מאפל ועד eBay: אלו החברות שלא היו קמות בארה"ב ללא מהגרים
- לראשונה זה חמש שנים: האייפון כבר לא מקום ראשון במכירות בסין
- אייפון תוצרת הודו? אפל לקראת סיכום על פתיחת מפעלי ייצור במדינה
הצמיחה ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה לא היתה גדולה, 3.3% בלבד, אבל זה הספיק כדי לדחוף את הכנסות החברה לשיא של 77.4 מיליארד דולר ולהעביר את המניה לזינוק של יותר מ-3% במסחר שלאחר הסגירה (לא הזיק שהחברה גם עקפה את תחזיות האנליסטים).
אפילו באפל הופתעו לטובה מהמכירות המוצלחות של דגמי האייפון 7. לפי דיווחים, לפני השקת המכשירים ציפו בחברה להיקף מכירות מתון ולכן הסתפקו בהצגת שדרוג מינורי בלבד, כשהיא שומרת את החידושים הגדולים באמת לדגם הבא שיושק בסתיו הקרוב. אבל לצרכנים זה לא הפריע, והם קנו 78.29 מיליון אייפונים – שיא כל הזמנים לרבעון וגידול של 5%. היה בכך די כדי לפצות על צניחה של 19% במכירות האייפד (13.08 מיליון יחידות), וצמיחה מתונה בלבד של 1% במכירות המק (5.37 מיליון).
ההצלחה המפתיעה של האייפון 7 גם החזירה לאפל, ולו לרבעון אחד, תואר שמוחזק מזה כמה שנים בידי סמסונג, זה של יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם. לפי נתונים של חברת המחקר Strategy Analytics, ברבעון דצמבר עמד נתח השוק של אפל על 17.8% משוק הסמארטפונים, לא הרבה יותר מסמסונג, רק 0.1%, אבל מספיק כדי לתפוס את הבכורה.
אי-אפשר לייחס את הכול להצלחה של האייפון החדש. אפל הרוויחה גם מהמזל הרע של סמסונג, שמכירות המובייל שלה ספגו בחצי השנה האחרונה מכה קשה בגלל מכשירי הנוט 7 המתפוצצים. אבל ניצחון הוא ניצחון, לא משנה מה הסיבות מאחוריו. וגם אם התמונה תשתנה אחרי השקת הגלקסי S8, שצפויה ברבעון הנוכחי, עדיין מדובר בהישג נאה. ואגב, נתח השוק של שתי החברות ירד לעומת הרבעון המקביל ב-2015, ועבר ליצרניות הסיניות וואווי, OPPO ו-Vivo, אבל זה של סמסונג הצטמק בצורה משמעותית יותר מזה של אפל.
מזה כמה רבעונים שנקודת האור המרכזית בכל דו"ח של אפל היא קטגוריית השירותים. זו מייצגת את ההכנסות שרושמת החברה מלקוחות שכבר קנו את המכשירים שלה, בדמות מכירות באייטיונס, באפסטור ועוד. גם הרבעון שחלף לא היה שונה, עם עלייה של 18% להכנסות של 7.17 מיליארד דולר – גבוה יותר מההכנסות ממכירות האייפד (5.53 מיליארד) ולא רחוק מהכנסות ממכירות המק (7.24 מיליארד).
זאת, בין השאר, הודות לפעילות חזקה מאוד של האפסטור שרשמה מכירות בסך 3 מיליארד דולר בדצמבר בלבד – החודש הטוב ביותר בכל הזמנים (מסכום זה רק 30% נספרים בהכנסות אפל, והשאר מועברים למפתחים) – נתון שאולי יתרום קצת להשתקת הדיווחים התמידיים על מות האפליקציה.
אחרי הדו"ח הרבעוני הקודם הצהיר קוק שהשנה צפויה קטגוריה זו להיות גדולה מספיק על מנת להיכלל במדד פורצ'ן 500 לו היתה חברה עצמאית. השבוע הוא שינה את התחזית, והעריך שהקטגוריה תהיה כבר בגודל של חברת פורצ'ן 100. אין שום יצרנית מובייל שיכולה להתגאות בכאלה נתונים, ורק לחברות עם אקו-סיסטם משלהן, כמו גוגל ומיקרוסופט, יש בכלל אפשרות לחלום על ייצור הכנסות כאלו ממכשירים שכבר בידי צרכנים. וגם הן לא מתקרבות לאפל. לפי סמנכ"ל הכספים שלה, לוקה מאסטרי, הכנסות האפסטור ב-2016 היו כפולות מאלו של גוגל פליי.