מאקרו טכנולוגי
וואווי וסנאפ סימנו שישראל התאימה עצמה לטרנד הטכנולוגי הבא
רכישות סטארט-אפים ישראלים על ידי הענקית הסינית ומפתחת אפליקציית המדיה החברתית מעידות שתעשיית החדשנות המקומית מתאימה עצמה לשוק הגלובלי
שתי הרכישות האחרונות ל־2016, של הענקית הסינית וואווי (Huawei) ושל מפתחת אפליקציית המדיה החברתית סנאפ, בולטות על רקע שנת האקזיטים הקשה שפקדה את הענף המקומי. היקפן הכספי של הרכישות — 42 מיליון דולר שוואווי שילמה על HexaTier ו־40–30 מיליון דולר שסנאפ שילמה עבור סימאג'ן — מחוויר לעומת משמעותן של החברות שביצעו אותן עבור השוק המקומי.
- פחות חקלאות, יותר סטארטאפים: ירידה של 3% בייצוא סחורות מול עלייה של 10% בייצוא הייטק ב-2016
- מדעי הג'וינט: כך כבש הקנאביס את ההייטק הישראלי
- ירידה של כמעט 70% בהיקף האקזיטים ב-2016
כבר כמה שנים חוזרים על עצמם שמות של רוכשות מוכרות כ־IBM, אורקל ו־EMC (שמוזגה לאחרונה לתוך דל). רכישות ראשונות מצד שחקניות בינלאומיות חדשות הן לרוב מעין טעימה ראשונה של השוק שתביא אחריה רכישות נוספות. עסקאות סימאג'ן ו־HexaTier, יותר משהן רכישת טכנולוגיה, הן דריסת רגל וגישה למשאב האנושי בישראל. וואווי פוזלת קרוב לוודאי למומחי בסיסי הנתונים המקומיים, ואילו סנאפ, מפתחת אפליקציית סנאפצ'ט, מעוניינת יותר במומחי VR ו־AR.
בשונה מרוכשות סיניות קודמות, שהיו בעיקר קרנות השקעה, וואווי היא חברת ענק מבוססת שמתחרה בענקיות המכשירים והטלקום האמריקאיות והקוריאניות. בשנים האחרונות היא השקיעה בחשאי בטוגה נטוורקס מהוד השרון עד להשלמת רכישתה השנה, וכניסתה כעת לישראל בפנים גלויות מאותתת שזו לא רכישתה האחרונה כאן. סנאפ מתמקדת כעת בהנפקתה הקרבה אבל אותתה לחברות רבות בעמק הסיליקון שיש פה סחורה ראויה גם בתחום המציאות המדומה. הקניות הללו מעידות שתעשיית החדשנות המקומית מתאימה את עצמה לשוק הגלובלי המשתנה וכי גם בטכנולוגיית הדור הבא יש להייטק הישראלי לא מעט מה לתרום.