המכוניות האוטונומיות של אובר מורדות מכבישי סן פרנסיסקו יום לאחר ההשקה
רכב של אובר תועד כשהוא חוצה צומת באור אדום ורשות הרישוי בעיר דרשה מהחברה להפסיק את הפעילות בטענה שדרוש לה היתר מיוחד. אובר טוענת שמדובר בטעות אנוש
רשות הרישוי של קליפורניה הורתה לאובר (Uber) להפסיק את הפעלת המכוניות האוטונומיות שלה בסן פרנסיסקו, זמן קצר לאחר ששניים מכלי הרכב עברו באור אדום. באובר טוענים בתגובה שהעבירות הן תוצאה של טעות אנוש, ושהחברה לא זקוקה להיתר מיוחד על מנת להפעיל את המכוניות האוטונומיות שלה בעיר.
- הכוורת הכלכלית של טראמפ: המנכ"לים של טסלה, פפסיקו ואובר
- אובר מקימה חטיבת מחקר חדשה בתחום הבינה המלאכותית
- האם סטארט-אפ של שני חוקרים מ-MIT הוא התחרות הכי גדולה של אובר?
שתי התקריות אירעו פחות מ-24 שעות לאחר שאובר השיקה את שירות הרכב האוטונומי שלה בסן פרנסיסקו. השירות, שהופעל לראשונה בפיטסבורג, מצרף לצי הרגיל של אובר גם מכוניות אוטונומיות שזמינות להזמנה באפליקציה. מדובר בשירות המסחרי הראשון שעושה שימוש בכלי רכב ללא נהג. אף שמרבית הנהיגה מתבצעת עצמונית, נהג אנושי יושב מאחורי ההגה בכל אחד מכלי הרכב האלו על מנת לתפוס פיקוד במקרה הצורך.
ואולם, שעות ספורות לאחר השקת השירות כבר הספיקו המכוניות האוטונומיות להפר את חוקי התנועה, ובשני מקרים חצו צומת באור אדום. באחד המקרים, שצולם במצלמת דשבורד של רכב אחר, המכונית של אובר חצתה את הצומת בשעה שהולך רגל החל לעבור במעבר חצייה. במקרה השני, עיתונאית מקומית פרסמה בחשבון הטוויטר שלה תמונה לא ברורה, שבה לטענתה מכוניות אוטונומית של אובר חוצה צומת באור אדום.
זמן קצר לאחר מכן, רשות הרישוי בקליפורניה הורתה לאובר להפסיק את הפעלת המכוניות האוטונומיות, בטענה שפעילות זו דורשת היתר מיוחד. "זה חשוב שאובר תנקוט בצעדים המתאימים על מנת לשמור על בטיחות הציבור", כתבה הרשות לחברה, לפי דיווח של אי-פי. "אם אובר לא תציית באופן מיידי, תעצור את ההשקה ותבקש היתר לביצוע הניסוי, רשות הרישוי תנקוט בצעדים משפטיים".
זאת, לאחר שלפני תחילת הניסוי הבהירה הרשות באתרה: "אנו מעודדים ניסויים אחראיים במכוניות אוטנומיות. יש לנו הליך לקבלת היתר שנועד לשמור על בטיחות הציבור. 20 יצרנים כבר קיבלו היתרים לבחון מאות כלי רכב בקליפורניה. אובר צריכה לעשות את אותו הדבר".
מאובר נמסר בתגובה שהעבירה היא תוצאה של טעות אנוש, שבוצעה על ידי הנהג שישב מאחורי ההגה. "הרכב לא היה חלק מהניסוי ולא הסיע נוסעים. הנהג הושהה בזמן שאנחנו ממשיכים בחקירת התקרית". החברה לא התייחסה לדרישת רשות הרישוי להפסיק את הניסוי, אך בפוסט שפורסם בבלוג הרשמי של החברה, ושהודיע על הגעת המכוניות האוטונומיות שלה לקליפורניה, טענה שהיא לא זקוקה להיתר מיוחד.
"אנחנו מבינים שיש דיון האם אנחנו זקוקים לרישיון ניסוי כדי להפעיל את המכוניות האוטונומיות בסן פרנסיסקו", נכתב. "בדקנו את את הנושא בזהירות ואנחנו לא סבורים שאנו זקוקים להיתר כזה. הכלל מתייחס למכוניות שנוהגות בלי אדם ששולט בהן ומנטר אותן. מבחינתנו, זו רק ההתחלה והמכוניות שלנו לא מוכנות לנסיעה ללא פיקוח אנושי".
ההתעלמות של אובר מהוראות רגולטוריות אינה דבר חדש בעבור החברה, שביססה את המודל העסקי שלה על פעילות בניגוד לרגולציה ולחוקים מקומיים. ניסיונות לבלום התנהגות זו זכו עד עתה להצלחה מוגבלת בלבד.