מטוס הקרב נחת בישראל עם שובל של כשלים מאחוריו
בשעה שבבסיס נבטים המתינו נרגשים לנחיתת ה"אדיר" אתמול, הודיע דונלד טראמפ כי יבחן את עלויות פרויקט מטוסי הקרב. משרד ההגנה האמריקאי כבר הצביע על שורה של כשלים במטוס ואפילו בעלת הברית קנדה נסוגה מעסקה לרכישת מטוסים
היום שבו נחתו לראשונה צמד מטוסי הקרב 35־F הראשונים של חיל האוויר בישראל גילם בצורה סימלית את הדרך שעבר הפרוייקט של חברת לוקהיד מרטין מאז יצא לדרך:נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ עלה למתקפה נגד המטוס בטוויטר, הערפל באיטליה עיכב את הגעת המטוסים לישראל ואלו שקמו מוקדם בבוקר כדי לנסוע לקבל את פניהם של המטוסים בבסיס נבטים סבלו מהשמש. מאז יצא לדרך ב־2001 נדחה תאריך הסיום של הפרוקיט מספר רב של פעמים וכעת החברה מעריכה כי הוא יהיה במהלך 2019. בנוסף גם עלויות הפיתוח של המטוס עלו בצורה משמעותית מ־34.4 מיליארד דולר ב־2001 ל־55.2 מיליארד דולר כיום.
- וול סטריט: לוקהיד מרטין מאבדת 3% מערכה לאחר דברי טראמפ
- מטוסי ה-F35 ומסוקי סיקורסקי הזניקו את רווחי לוקהיד מרטין
- לוקהיד מרטין משיבה אש: "מדוע מטוס מצוין כמו F35 מקבל יחס שלילי מהתקשורת?"
אף שארה"ב היא הלקוחה העיקרית של המטוס החדשני, הצלחת הפרויקט תלויה גם בהזמנות מבנות בריתה שאמורות להוריד את עלות ייצור המטוס. רק בחודש שעבר הודיעה ממשלת קנדה לחברת ללוקהיד מרטין כי הם במשא ומתן לרכישת 18 מטוסי קרב מסוג 18־F/A של חברת בואינג המתחרה. המשמעות עבור לוקהיד מרטין היא שהחברה תצטרך להתחרות מחדש על עסקה שכבר הייתה מבחינתם סגורה — אספקת 65 מטוסי 35־F לשכנה הצפונית של ארה"ב.
על הנסיגה הקנדית מהסיכומים המוקדמים עם לוקהיד מרטין שילמה בת־ברית אחרת של ארה"ב — אוסטרליה. ממשלת אוסטרליה הקודמת שילמה ללוקהיד מרטין מקדמה של 12 מיליארד דולר על הזמנת 72 מטוסי 35־F. לפי דיווחים בתקשורת האוסטרלית, עוד בתקופה ששינוי העמדה הקנדית היתה רק שמועה, המהלך עשוי להוסיף 1.4 מיליון דולר לעלותו של כל מטוס. עבור אוסטרליה מדובר בהוצאה כוללת נוספת של 100 מיליון דולר. בינתיים באוסטרליה התחלפה ממשלה, אך היא עוד לא הודיעה על שינויים בתוכנית ההצטיידות האווירית.
15 כשלים בלתי פתורים וציוץ אחד של טראמפ
הפרויקט לא התנהל בצורה חלקה מתחילתו, מה שהביא לחריגה משמעותית מהתקציב. ליקוי זה הביא את נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ לכתוב אתמול בחשבון הטוויטר שלו ש"העלויות של המטוס החמקן 35־F יצאו מכלל שליטה. נחסוך מיליארדי דולרים ברכישות צבאיות ואחרות אחרי 20 בינואר". הציוץ של טראמפ שלח את מניית לוקהיד מרטין לירידה של 3% במסחר בבורסת ניו יורק.
בהודעה שפרסמה לוקהיד מרטין לכבוד הגעת המטוס הראשון לישראל היא ניצלה את ההזדמנות להגיב לציוץ של הנשיא הנבחר. "אנחנו ושותפינו העסקיים מודעים לחשיבות של עלות פרוייקט ה־35־F. מראשית הפרוייקט השקענו מאות מיליוני דולרים כדי לצמצם את העלויות, ואנחנו מצפים שמחיר מטוס אחד יגיע ל־85 מיליון דולר ב־2019 או 2020", נכתב בהודעה שעליה חתום מנכ"ל החברה ג'ף בביון.
תזכיר שכתב בחודש אוגוסט האחרון הממונה על בחינת מערכות הנשק במשרד ההגנה האמריקאי מייקל גילמור קובע שהמטוס רחוק מלעמוד ביכולות שהוגדרו לו.
גילמור קבע שיש בתוכנה המטוס 15 כשלים בלתי פתו�רים, הנוגעים בין השאר ליכולת להתריע מפני מכ"מי אויב, לשתף מידע בין מטוסים ולהשתמש בפצצות. הוא הוסיף כי "קיים סיכון ש־3 גרסאות המטוס לא מחזיקות בתותח מדויק לקרבות אוויר", לאחר שכשלים משמעותיים שנמצאו בתותח לא תוקנו.
על פי ההערכות בפנטגון, עלות תפעול ואחזקת צי מטוסי 35־F לאורך 60 שנות השירות שלו מוערך ביותר מטריליון דולר. הפרויקט נחשב לתוכנית הנשק היקרה ביותר של הפנטגון ועלות הייצור עומדת על מעל 400 מיליארד דולר.
סימני שאלה סביב החדשות הטובות של לוקהיד מרטין
חדשות טובות יותר הגיעו השנה ללוקהיד מרטין מכיוון קופנהגן, בירת דנמרק. הפרלמנט הדני אישר ביוני האחרון רכישת 27 מטוסי 35־F, שייקלטו בצבא המקומי בין 2021 ל־2026. בדומה לחיל האוויר הישראלי, גם בחיל האוויר הדני אמור 35־F להחליף את מטוסי ה־16־F. אבל, האישור בפרלמנט התקבל על רקע מחאה של בואינג, שטענה כי התמחור של הממשלה את האופציות שעמדו בפניה לרכישת מטוסי קרב הייתה שגויה. מסיבה זו, המתחרה לוקהיד מרטין הרוויחה מן ההפקר על חשבון מטוסי 18־F/A של בואינג. בספטמבר האחרון ערערה בואינג על ההחלטה בבית משפט בדנמרק. נראה שכמו בנגב הצחיח, הנחיתה של המטוסים החדשים במדינה הסקנדינבית הולכת להתעכב.