בזכות הפרסומות במובייל: גוגל עשויה לרשת את אפל בשווי שוק
תחזיות נועדו לכך שיעקפו אותן. כך בכל אופן מוכיחה גוגל כבר שמונה שנים באופן רציף למדי. תאגיד־האם אלפבית סגר את הרבעון השלישי עם עלייה של 20% בהכנסות, ועד סוף השנה עשוי למחוק פער של 49 מיליארד דולר, שמפרידים בינו ובין אפל
זו השנה השמינית שגוגל משאירה מאחור את תחזיות האנליסטים. בסוף השבוע אלפבית, תאגיד־האם של גוגל, פרסם את דו"חותיו לרבעון השלישי של 2016, ולפיו הכנסותיו הגיעו ל־22.4 מיליארד דולר, והרווח הנקי שלו ל־5.06 מיליארד דולר, עלייה של 20% בהכנסות ו־27% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל אשתקד, הרבה מעל תחזיות האנליסטים, שצפו עלייה של 18% בהכנסות ו־17% ברווח למניה.
- מה מסתתר בדו"ח הרבעוני? החידה מאחורי רכישת המניות החוזרת של אלפבית
- פרויקט הסיבים האופטיים של גוגל בסכנת סגירה
- גוגל אקסטרה לארג': האנדרואיד מסתער על האייפון
המניה של גוגל מגיבה בהתאם לדו"חות. מאז 2008, מלבד האטות זמניות, מניית החברה צומחת בקביעות. מתחילת 2015 עלתה מניית החברה ב־55%, ובשבוע שעבר הגיעה לשיא כל הזמנים, עם מחיר של 839 דולר למניה. היא ירדה קלות לפני פרסום הדו"ח האחרון, זינקה שוב בעקבות הדו"ח המוצלח, והתייצבה במהלך סוף השבוע על מחיר של 819 דולר.
גוגל נמצאת כעת במרחק נגיעה מאפל, החברה בעלת שוווי השוק הגדול בעולם. בארבע השנים האחרונות אף הצליחה כמה פעמים לעקוף את אפל לשעה קלה, ועד סוף השנה, במיוחד על רקע הדו"ח הרבעוני המאכזב של אפל, בהחלט ייתכן כי המהפך יושלם. כיום הפער בין אפל לגוגל מסתכם ב־49 מיליארד דולר, כלומר על גוגל, ששווי השוק שלה הוא 552 מיליארד דולר, להוסיף 9% לערכה כדי לצמצם את הפער.
לכאורה שום דבר לא עומד בדרכה של גוגל לראש הפירמידה, ואנליסטים מעריכים כי מניית החברה עשויה להגיע לשווי של 1,000 דולר עד סוף השנה. גוגל מצויה היום בנקודת פריחה, לאחר שהצליחה לפצח את החידה הגדולה בתעשייה – איך לייצר הכנסות יציבות מפרסומות מובייל, וקצב הצמיחה של הכנסותיה והרווח הנקי רק מאיץ.
שיעור המס שהחברה משלמת ממשיך לרדת, אף שרגולטורים בכל העולם מתחילים להפנות יותר ויותר משאבים כדי לגרום לגוגל וליתר ענקיות האינטרנט להגדיל את שיעורי המס שהן משלמות. יחס ה־TAC (או Traffic Acquisition Cost), העמלה שגוגל משלמת לשותפות התוכן שלה על הכנסותיה מפרסום, שומר על רמה יציבה של 21%, לאחר שבעבר הוא עמד על יותר מ־25%. משמעות הדבר היא שחלק גדול יותר מההכנסות האדירות בתחום הפרסום זורם כרווח נקי לגוגל. החברה אף הגדילה את התוכנית שלה לרכישה חוזרת של המניות, ומתכוונת לרכוש מניות בהיקף של 7 מיליארד דולר. אפילו מאמציה של גוגל בתחום החומרה מתחילים לשאת פרי, החברה חשפה ברבעון האחרון את הסמארטפון הראשון פרי פיתוחה, פיקסל, לקול תרועות ושבחים של מבקרים מכל רחבי העולם.
עם זאת, מאחורי הקלעים ניתן להבחין בכמה סימנים מדאיגים, ונראה גם שבעלי המניות הבחינו בהם, שכן למרות הדו"ח החיובי המניה לא סיימה את יום המסחר למחרת עם עליות משמעותיות. למרות כל מאמציה של אלפבית, 89% מהכנסותיה של החברה עדיין מגיעות מגוגל ומפרסום בכלל. הפרויקטים ארוכי הטווח של החברה, במיוחד בתחום החומרה, הרכב החכם והתקשורת, הם פחות מ־0.9% מהכנסותיה של החברה, ואחראים להפסדים של מאות מיליוני דולרים. כל תאגיד אלפבית בעצמו, מלבד גוגל, ממשיך לסבול מקשיים, אובדן של כוח אדם מיומן שזועם על כך שהוא אינו חלק מגוגל ומפרישה של מנכ"לים ובכירים אחרים. וזה לא הכל – רק השנה התגלה כי מאמצי ההתרחבות של חברת הסיבים האופטיים גוגל פייבר הוקפאו, ורוב פיתוחי חברת מוצרי הבית החכם נסט נעשים כעת בתוך גוגל.
השאלה הגדולה כעת היא לא אם הכנסותיה של גוגל ימשיכו לצמוח, אלא מה הולך לקרות עם אלפבית עצמו. הניסוי הגדול של לארי פייג' ורות פורת מתקשה עד כה להוכיח את עצמו כגוף תפעולי אפקטיבי, למרות שיפורים במבנה הדו"חות של התאגיד והגדלת השקיפות.