תקדים בבריטניה: אובר חויבה להעניק לנהגיה חופשות והפסקות בתשלום
פסיקת בית הדין לעבודה בבריטניה הנוגעת לתביעה של שני נהגים, מספקת תקווה ל-40 אלף נהגי אובר בממלכה המאוחדת
- תקנה חדשה בסין מאיימת להוריד מהכביש את רוב הנהגים של אובר ודידי
- טראוויס קלניק חושף: לאובר 40 מיליון נוסעים ברחבי העולם
- אובר מרחיבה את פעילותה בתחום משלוחי המזון
בהכרעת הדין נקבע שהטיעונים של אובר התבססו על "בדיות, שפה מעוותת ואפילו טרמינולוגיה חדשה לחלוטין. התפיסה שלפיה הפעילות של אובר בלונדון היא תצרף של 30 אלף עסקים קטנים שמחוברים באמצעות 'פלטפורמה' משותפת נדמית לנו כמגוחכת קלות".
"מדובר בניצחון אדיר בעל השלכות חיוביות לנהגים", אמרה מריה לודקין, היועצת המשפטית של ארגון העובדים GMB, שהגיש את התביעה בשם הנהגים. מנהל פעילות אובר בבריטניה, ג'ו ברטראם, אמר ל-BBC שהחברה מתעדת לערער על ההחלטה: "עשרות אלפי אנשים בלונדון נוהגים עם אובר כי הם רוצים להיות עצמאים. הרוב המכריע של הנהגים רוצה לשמור על החופש ועל הגמישות ולנהוג מתי ואיפה שהם רוצים".
ההחלטה לא חלה על כל 40 אלף נהגי אובר בממלכה המאוחדת, ואולם היא פותחת את הדרך בעבורם להגשת תביעות דומות, שלאור התקדים שנקבע צפויות לזכות להצלחה דומה. בנוסף, היא חושפת לתביעות כאלו חברות דומות שמבוססות על מודל של כלכלת שיתוף, שבמסגרתו ספקי השירות אינם מועסקים על ידי הפלטפורמה שעבורה הם עובדים ומשתכרים רק על בסיס ארעי, מבלי לזכות לשכר מינימלי או לתנאים סוציאליים.
סוף ל"כלכלת החלטורה"
"מדובר בהחלטה פורצת דרך", אמר לגארדיין עו"ד נייג'ל מקקיי, שייצג את הנהגים בתביעה. "היא תשפיע לא רק על אלפי נהגי אובר במדינה, אלא על כל העובדים במה שמכונה 'כלכלת החלטורה', שמעסיקיהם מסווגים אותם כעצמאים ושוללים מהם את הזכויות שלהן הם זכאים".
בימים אלו מתמודדות אובר עם תביעות דומות במדינות אחרות, בהן גם תביעה ייצוגית רחבת היקף בארה"ב. אחרי שנים שבהן מכרו אובר ודומותיה חזון שווא של תעסוקה עצמאית, מתחילים העובדים, בתי המשפט והמחוקקים להתעורר ולהבין שחברות אלו מנסות למוטט את מודל התעסוקה המודרני, שמבטיח זכויות ותנאים בסיסיים לעובדים, בניסיון לחזור למודל מימי ראשית המהפכה התעשייתית שבו כל הכוח היה בידי המעסיקים. ההחלטה של בית הדין הבריטי מסתמנת כאחד המהלכים החשובים בניסיון לבלום תהליך זה.