במרוץ אחר הבינה המלאכותית החכמה ביותר בשוק, סירי נותרה מאחור
האם אפל, שהיתה מהראשונות להטמיע מערכת בינה מלאכותית במכשיריה, בזבזה את היתרון שהיה לה בתחום? המבקרים טוענים שסירי מוגבלת בהשוואה למתחרות ושאפל התמקדה ביכולות הלא נכונות
"למה סירי מרגישה כל כך טיפשה?" שאל וולט מוסברג, אחד מעיתונאי הטכנולוגיה המוערכים בעולם, במאמר שפרסם אתמול (ד') באתר Recode. מוסברג נחשב לאחד העיתונאים הוותיקים והמוערכים בתחום והוא ידוע בסגנונו הישיר וביכולתו לפשט נושאים טכנולוגיים מורכבים. את המאמר הנוכחי הוא כתב לאחר שגוגל הציגה בשבוע שעבר את מכשירי הפיקסל ואת יכולות הבינה המלאכותית של שירות הסיוע החדש שלה שמובנה בהם - גוגל Assistant.
- השאיפה של סמסונג להביס את אפל עלתה בלהבות
- אפל מנסה לשקם את מעמדה בסין: תפתח מרכז מו"פ נוסף במדינה
- בדרך להנפקת ענק: וול סטריט לא מבינה את סנאפצ'ט
סירי סובלת משורה של מגבלות שאינה מאפשרת לה להתמודד עם יכולות שקיימות אצל גוגל ואמזון. "הבעיה היא שעבורי ועבור רבים אחרים, ההבטחה שהייתה גלומה בסירי לא ממש התממשה", ממשיך מוסברג, "מתי הייתה הפעם האחרונה שסירי הצליחה להפתיע אתכם? כיום, סירי משמשת בעיקר ליזום שיחות טלפון ולשלוח הודעות טקסט. נוח, אבל לא משהו שלא ניתן לבצע באמצעים אחרים באייפון".
מוסברג טוען שאפל בזבזה את היתרון שהיה לה. כיום, גוגל, אמזון, פייסבוק ומיקרוסופט מציעות מערכות סיוע בעלות יכולות מתקדמות הרבה יותר מאלה של סירי. אחת הדוגמאות שמוסברג מתאר היא העובדה שכאשר הוא שואל את סירי מי הם המועמדים לבחירות הקרובות לנשיאות ארה"ב, היא מסתפקת בחיפוש אינטרנטי פשוט. פספוס אחר מתגלה כאשר הוא שואל את סירי מה מזג האוויר בכרתים (Crete) ומקבל את מזג האוויר לעיירה Crete באילינוי, לא ממש קרוב לאי היווני הידוע.
הבנת ההקשר היא אחד הכשרונות המהותיים שיידרשו ממערכות סיוע חכמות. ואלה, טוען מוסברג, לוקים בחסר במקרה של סירי. מוסברג גם השווה את ביצועיה של סירי לאפליקציה המקבילה של גוגל על מכשירי אפל. התוצאה הייתה הצלחה עבור המערכת של גוגל Now שידעה לענות על כל השאלות כפי המצופה. בתגובה מסרה אפל שהיא משפרת את היכולות של סירי כל הזמן, אך שמטבע הדברים היא מתמקדת ביכולות כגון הוצאת שיחות, שליחת הודעות וזיהוי מיקום, "כי זה מה שרוב המשתמשים מבצעים בה".
שאלות רבות ומטלות שנוסו על סירי בידי מוסברג ואחרים מניבות תשובות שגויות או לא רלבנטיות. ביניהן חיפוש אחרי תמונות, פגישות קרובות או הודעות SMS שהתקבלו באותו יום זכו לתשובות כגון: "לא הבנתי אותך" או "משהו השתבש". גם שאלה כגון "מי הוא טים קוק?" (Who is Tim Cook?) שאלה שבאנגלית מכילה כפל משמעות, נענתה בהצגת פרטי איש הקשר כפי שאוחסנו במכשיר. גוגל Now , לעומת זאת, ידעה לשלוף את הביוגרפיה של טים קוק - התשובה שמוסברג ציפה לקבל.
סירי היא אחת הסייעות הוותיקות בשוק, אבל כעת, ובהשוואה למתחרות, היא נראית בעיקר מיושנת ואינה מסוגלת להתמודד עם שאלות מורכבות או כאלה שכוללות כוונה שאינה פקודה ברורה. זו מהווה אבן נגף באסטרטגיה של אפל בהתמודדות עם יריבותיה שבינתיים לא קפאו על שמריהן. אמנם סירי יודעת לספק כל מיני פריטי מידע כגון ביקורות סרטים ומסעדות, שעות פתיחה של חנויות או לסמן את מיקום חניית הרכב אוטומטית. וכמובן שגם השירותים המתחרים לא חפים מבעיות ופספוסים, אבל בגרסתה הנוכחית, סירי פשוט מוגבלת מדי ואינה נשק יעיל בהתמודדות במלחמת הבינה המלאכותית הקרבה והולכת.