מאקרו טכנולוגי
מהפכה ממוקדת: חזון ה-AI של גוגל
הסייען ששילבה גוגל בסמארטפונים וברמקול הביתי החכם שלה מנסה לקחת את הבינה המלאכותית לשלב הבא: באמצעות שימוש רציף על פני מגוון התקנים הוא אמור לייצר לראשונה שיחה טבעית בין אדם למכונה
בשיאו של אירוע ההשקה שערכה השבוע גוגל עלה לבמה סגן נשיא החברה למוצרים בריאן רקובסקי והדגים את יכולות הסייען הדיגיטלי החדש גוגל אסיסטנט. רקובסקי דילג בין בקשת מידע על הופעות באולם בברקלי, האזנה לשיר של אחד ההרכבים, משלוח הודעת טקסט לאשתו, תכנון מסלול הנסיעה של הערב והזמנת מקום במסעדה - כשכמעט הכל נעשה בשיחה בשפה טבעית עם הסייען. אף שסביר שמדובר בתסריט שהוכן ונבדק מראש בקפידה, עדיין מדובר באחד המהלכים השאפתניים שהציגה גוגל בשנים האחרונות וניסיון ראשון ללכת על כל הקופה בנושא הבינה המלאכותית. "המטרה שלנו היא לבנות גירסה אישית של גוגל לכל משתמש ומשתמש, שניתן יהיה לגשת אליה מכל מקום ותוכל להפוך לחכמה יותר ויותר ככל שתלמד להכיר את המשתמש", הצהיר מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי.
- טוויטר רוצה למצוא קונה עד החודש, אבל גוגל, אפל ודיסני בחוץ
- חוקרים איתרו כ-400 אפליקציות נגועות בנוזקה זדונית בגוגל פליי
- האם גוגל מעתיקה או מחדשת?
אסיסטנט כבר מוצע לציבור זה שבועיים בגירסת בוט שיחה שמהווה רכיב מרכזי באפליקציית הצ'ט החדשה Allo, אך ההשקה חשפה את הצבת הסייען בלב אסטרטגיה חדשה שמתמקדת בבינה המלאכותית ובממשקי המשתמש שנעזרים בה. אסיסטנט הוא התכונה הייחודית ביותר של צמד סמארטפוני פיקסל החדשים של גוגל, שיתמודדו ראש בראש עם האייפון. גירסה נוספת שלו משמשת כממשק המשתמש ברמקול החכם גוגל הום. האופן שבו אסיסטנט מזהה וזוכר את המשתמש לאורך הגישה אליו מהתקנים שונים נועד לייצר חוויית שימוש רציפה שמספקת מענה תלוי הקשר - למשל לשמור רשימת קניות שהוכתבה דרך הרמקול החכם ולתזכר את המשתמש לגביה דרך הטלפון עם הגעתו לחנות. סביר שבעתיד אסיסטנט יהפוך לחלק מרכזי מאנדרואיד ויחליף חלק מהיכולות שמוצעות במסגרת גוגל Now, או שישולב בשירותים נוספים כמו מנוע החיפוש.
המחקרים של גוגל בתחומי הבינה המלאכותית ובראשם טכנולוגיות למידה עמוקה הם רחבים וארוכי שנים. הם מתפרשים על שורה ארוכה של תחומים, מזיהוי תמונה, דיבור או כתב יד, ועד ללימוד מחשבים איך לנצח במשחקים, כמו התוכנה של החברה שהביסה את אלוף העולם במשחק האסטרטגיה GO. גוגל משקיעה במחקרים הללו מיליארדי דולרים ורכשה רשימה מרשימה של חברות, בראשוןDeepMind הבריטית שפיתחה את התוכנה המנצחת אלפא־גו, חברת זיהוי התמונות מודסטוקס וחברת הלמידה העמוקה דארק בלו לאבס. רק בחודש שעבר רכשה גוגל את api.ai שמפתחת ממשקי שיחה לשילוב באפליקציות. אך עד כה כל הטכנולוגיות המתוחכמות הללו שימשו בעיקר לפיתרון בעיות נקודתיות כמו הקניית יכולת זיהוי קולי לטלפון או שיפור חיזוי ההשלמה האוטומטית במנוע החיפוש או במקלדת של אנדרואיד. לחילופין, היכולות שולבו במיזמים עתידיים ארוכי טווח כמו הנהיגה העצמית של הרכב האוטונומי. פיתוח בינה מלאכותית שמעניקה מענה נרחב וגמיש למגוון צרכים באמצעות שיחה טבעית עם המשתמש הוא משחק אחר לגמרי - אתגר שנחשב בעיני מדענים רבים בתחום לגביע הקדוש ולבעיה המסובכת ביותר שעמה מתמודדים חוקריו.
גוגל ממש לא לבד במשחק. מיקרוסופט מקדמת תפיסה דומה של שילוב הסייעת החכמה שלה קורטנה ברבים ממוצריה, אפל משפרת את סירי בכל גירסה חדשה של iOS, אמזון כבר הקדימה את גוגל בסביבת הבית החכם עם אקו ואלקסה ופייסבוק דוחפת את חזון הבוטים החכמים כחלק אינטגרלי מהשימוש במסנג'ר. אך לגוגל יש יתרון על כל אחת ואחת ממתחרותיה ביכולת לחשוף את המשתמשים לבינה מלאכותית במספר רב של נקודות מפגש: בראש ובראשונה בסמארטפון ובמנוע החיפוש שבהם היא השחקנית הדומיננטית ביותר, בטאבלטים ובלפטופים מבוססי אנדרואיד וכרום, בשעונים חכמים מבוססי אנדרואיד Wear ובשירותי הצ'ט שלה. החשיפה הרחבה היא יותר מנקודת חוזק שיווקית, היא יתרון משמעותי בהתמודדות עם הבעיה המרכזית שעד כה עצרה סייענים מבוססי AI לעבוד היטב: היעדר ההקשר. היכולת להכיר את המשתמש ואת סדר יומו מזוויות רבות ככל האפשר היא אולי רעיון מטריד שמרחיב את חדירתה של גוגל לחיים הפרטיים של משתמשיה, אבל היא הכרחית לצורך בניית בינה מלאכותית בעלת יכולות טובות יותר.
ההיסטוריה של יישומי הבינה המלאכותית רצופה בנסיונות כושלים לכבוש את המשתמשים. גוגל טוענת ש־20% מחיפושי המובייל מתבצעים בהקראה קולית של מילות חיפוש, אך ספק אם רבים נעזרים באופן יומיומי ביכולות המתקדמות יותר של גוגל Now, סירי או קורטנה. גם אמזון אקו, שנחשב להצלחה עם מכירות של 3.5 מיליון יחידות, עדיין רחוק מלהיות מיינסטרים. מוקדם לקבוע אם גוגל הצליחה לפצח את האתגר וליצור סייען חכם שימושי באמת שיזכה לשימוש נרחב, אבל זה בהחלט הניסיון מרחיק הלכת ביותר עד כה לעשות זאת.
שליטה לגולשים.
ואולם, סביר להניח שרוב המשתמשים לא ימהרו לנטרל את המעקב. הוא לא מפריע בחיי היומיום, והוא מאפשר לגוגל לספק הצעות מדויקות יותר לחיפוש, שירותי מיקום יעילים יותר והמלצות אישיות על סרטוני יוטיוב. מי שנזהר מאיסוף המידע כנראה כבר נקט צעדים אקטיביים כדי להפסיק אותו. במילים אחרות, גוגל תמשיך להפוך את המידע האישי לכסף.
המהלך שנקטה השבוע פייסבוק יוצא דופן הרבה יותר: הרשת החברתית הודיעה כי תאפשר הצפנת הודעות פרטיות. גם במקרה הזה מדובר בצעד נכון להגנה על פרטיות הגולשים, שזיכה את צוקרברג בשלל מחמאות מגורמים שלרוב מחמיצים פנים לעברו, כמו אתרי אבטחת מידע.
הרשת החברתית, כמו גוגל ואף יותר, ניזונה מהמידע שהגולשים מוסרים לה בידיעתם או שלא בידיעתם. גם אם השימוש שלכם ברשת החברתית מתמצה בחיטוט בפרופילים של אחרים או בקריאת פוסטים, אתם עדיין מייצרים תובנות שמומחי המידע של הרשת החברתית יודעים לנתח ולמכור לחברות פרסום ושיווק. תקשורת מוצפנת נראית בהקשר זה זרה לחלוטין לרוחה.
ואולם, כמו במקרה של גוגל, גם כאן מדובר בצעד שפונה בעיקר למי שדאגו עוד קודם לכן להסוות את פעילותם ברשת. הסיבה המרכזית לכך נעוצה בעובדה שמנגנון ההצפנה של פייסבוק מופעל רק לפי דרישה ועובד באופן מסורבל למדי מבחינה טכנית (שימוש במפתח פרטי ובמפתח ציבורי, לגיקים מביניכם). ההצפנה גם מתייחסת רק לתוכן ההודעה ולא לנמען או לשעת השליחה — מידע שעמד במרכז פרשת ההאזנות של ה־NSA.
פייסבוק רוצה לשפר את תדמיתה כמי שאינה מגנה על פרטיות הגולשים, לשווק את עצמה כרשת שבה הגולש יכול לנהל את עסקיו בפרטיות, ולהתגונן מפני חקירות רגולטוריות. השקת תכונת ההצפנה נראית, אם כן, כפשרה. אם אתם באמת רוצים לשמור על פרופיל נמוך, השימוש ברשת החברתית הגדולה בעולם עדיין לא מומלץ.