פרשנות
האם גוגל מעתיקה או מחדשת?
גוגל הום, מכשירי הפיקסל ואפילו משקפי המציאות המדומה DayDream נראים במבט ראשון כחיקוי של המתחרות, אבל בחברה שמו דגש על חידושים כמו "גוגל אסיסטנט" והקפידו לשמור על מחירים נוחים שינגישו את המוצרים לקהל גדול הרבה יותר
אירוע ההשקה הגדול של גוגל, במסגרתו הציגה החברה אתמול (שלישי) בערב שורה של מוצרי חומרה חדשים, עורר עניין רב בעולם, אבל גם לא מעט תגובות ביקורתיות. חלק ממאמרי הפרשנות שאלו האם החברה ששמה הפך מלה נרדפת לחדשנות הפסיקה להוביל ועברה להיגרר אחרי המתחרות. במבט שטחי קשה שלא להסכים - במרכז האירוע עמדו חשיפות של צמד סמארטפונים חדשים שלא חידשו דבר ברמת החומרה או העיצוב, הרמקול החכם גוגל הום שנראה כחיקוי של האמזון אקו מ-2014, ומשקפי מציאות מדומה המזכירים את הסמסונג גיר VR. לאן נעלמו המונשוטס הידועים של לארי פייג'?
- גוגל על הכוונת של אירופה: עשויה לספוג קנס של 10% מהכנסותיה השנתיות
- נוכחות שקטה: ההשפעה הבלתי מורגשת של גוגל ופייסבוק
- החשש הציבורי מבינה מלאכותית גורם לחברות הטכנולוגיה לשתף פעולה
אבל מבט מעמיק יותר מעיד שגוגל דווקא יודעת למקד את המאמצים שלה במקומות הנכונים. ראשית, כדאי לזכור שמאז הארגון מחדש תחת אלפבית גוגל אמורה להתעסק בעיקר בצדדים השגרתיים והמכניסים יותר של הביזנס, כאשר מרבית המיזמים עתירי המעוף כמו הרכב האוטונומי או בלוני התקשורת מבוצעים מחוץ לה, בחברות הבנות האחרות. ושנית, גם אם במקרה של ההום אמזון אכן הצליחה להקדים את גוגל באופן ניכר, לא בטוח שיש לכך משמעות דרמטית בטווח הארוך.
ניקח לדוגמה את צמד מכשירי פיקסל החדשים: כמו לא מעט דגמי האנדרואיד האחרונים בקטגוריית מכשירי הדגל, העיצוב נראה כשואב השראה (אם להתנסח בעדינות) מהאייפון 6, והמפרט נראה סטנדרטי לחלוטין, גם אם חזק ואיכותי. רק שגוגל איננה יצרנית סמארטפונים, והיא לא בעסק כדי להרוויח ממכירת חומרה. מכשירי הנקסוס מעולם לא נבנו כדי לתרום הרבה לשורת הרווח, אלא יותר כמעין סמן לאיך מכשיר אנדרואיד ממוצע אמור להיראות ולתפקד, מוצר שמטרתו העיקרית היתה לדחוף קדימה את האקוסיסטם של אנדרואיד כולה, ועל הדרך להגדיל עוד קצת את נתח השוק של מנוע החיפוש. הפעם החברה נוקטת בגישה שונה והולכת על הקצה העליון ולא על תחום הביניים, עם מכשיר שאמנם מיוצר על ידי HTC אבל תוכנן ומשווק לחלוטין על ידיה, תוך תחרות ישירה מול האייפון ומכשירי הדגל של סמסונג ו-LG.
המטרה, כך נראה, היא מצד אחד להגדיל את הבאז סביב טכנולוגיית הבינה המלאכותית "גוגל אסיסטנט" ופלטפורמת המציאות המדומה DayDream, על ידי הצעתן בשלב ראשון כיכולות אקסקלוסיביות לרוכשי הפיקסל, ומצד שני לנסות לבחון מחדש את קטגוריית מכשירי הפרימיום, שהפכה משעממת ונטולת חדשנות לאחרונה. כך, למשל, החידושים המעניינים ביותר בפיקסל אינם קשורים לחומרה אלא דווקא ליכולות של הסייען האישי, לשירות התמיכה הטכנית המובנה המוצע לבעלי המכשירים בצ'ט או בשיחה קולית 24 שעות ביממה, ולשירות הנלווה המציע נפח אחסון ללא הגבלה וללא הורדת איכות לסרטונים ותמונות בענן, פיצ'ר שמוחק מסדר היום של המשתמשים את הצורך בשמירת גיבויים.
דוגמה נוספת היא משקפי DayDream: המשקפיים עצמם נראים כטייק-אוף מעט נוח ומתקדם יותר לקטגוריית המוצרים שגוגל עצמה יצרה לפני שנתיים עם השקת פלטפורמת קארדבורד– משקפי VR בסיסיים שמתוכננים כמסגרת עם עדשות סביב הסמארטפון. אבל ההבדל בין משהו שקונים ומאפסנים במגירה לבין מוצר שאנשים באמת ישתמשו בו טמון בפרטים הקטנים. ב- DayDream השלט האלחוטי שעוקב אחר תנועת היד של המשתמש במרחב נראה כפתרון מוצלח לבעיה המרכזית שמעכבת את חדירת המציאות המדומה לזרם המרכזי – היכולת לשלוט בנוחות באפליקציות כאשר הקסדה מונחת על הראש. אוקולוס ו-HTC Vive מציעות אולי טכנולוגיית VR מתקדמת הרבה יותר, אבל מרבית האנשים לא יוציאו מאות דולרים על קסדת מציאות מדומה, לעומת פתרון שמציע חוויה טובה מספיק ב-79 דולר ועשוי להיות רלבנטי לקהל רחב בהרבה.
ונקודה אחרונה ולא פחות חשובה: למעט הסמארטפון, כל המוצרים בהשקה זכו לתגי מחיר שווים לכל נפש, דבר שמבטיח כי יזכו לכל הפחות לעניין צרכני מצד ציבור גדול, גם מחוץ לשווקי המערב העשירים. ואם המטרה היא לשלב את שירותי גוגל הקיימים באופן עמוק ורחב יותר בחיי היומיום של כולנו, ולהחדיר לשוק במהירות את השימוש בממשק השיחה של גוגל אסיסטנט, נראה שגוגל עושה בדיוק את הדבר הנכון.