האפליקציה שרוצה לעשות מהפכה בהמלצות למסעדות
מערכת הבינה הממוחשבת של אפליקציית בורשט מנתחת תמונות של מנות מזון באינסטגרם כדי להמליץ למשתמש על המסעדות שיקלעו לטעמו בצורה הטובה ביותר. מאחורי האפליקציה, שמתחרה בענקיות כמו Tripadvisor ו־Yelp, ניצב צעיר רוסי בן 27 עם כיסים עמוקים וקשרים בקרמלין
כשאשוט גבריליאנוב עבר לגור בניו יורק, הדבר הראשון שהוא עשה היה לחפש מקום נחמד לאכול בו צהריים. "הייתי הבחור החדש בשכונה ולא היה לי מושג איפה כדאי לשבת, אז ניסיתי לחפש המלצות באתר Yelp", הוא מספר. "כמעט כל מסעדה שזכתה לביקורות טובות התגלתה כשהגעתי אליה כמקום עמוס ומאכזב. לבסוף מצאתי מסעדה עם דירוג של חמישה כוכבים שהייתי בטוח שתתאים לטעם שלי והזמנתי שולחן שבועיים מראש. אבל כשבאתי לשבת, גיליתי שאין מקום עבורי ושמדובר באולם מריח רע עם שולחנות דביקים ושמפוצץ באנשים שהגיעו לשתות קוקטיילים זולים. הסיבה היחידה לדירוג הגבוה היתה מבצע על האלכוהול".
- טוויטר מגיעה למסכי הטלוויזיה עם שלוש אפליקציות חדשות
- אינסטגרם מאפשרת למשתמשים לצנזר תגובות בעצמם
- טלפון שבור: התקשורת הישנה נגד התקשורת החדשה
החוויה השאירה את איש העסקים הרוסי־אמריקאי רעב ומתוסכל, אבל גם היתה הבסיס ליוזמה הטכנולוגית החדשה שלו: אפליקציה בשם בורשט (Borscht) שמחברת בין צילומי מנות באינסטגרם לבינה מלאכותית כדי להציע פתרון מקורי לבעיית ההמלצות למסעדות, בניסיון להשיג דריסת רגל בענף שנשלט בידי ענקיות כמו גוגל, Tripadvisor ו־Yelp.
לפני עשור, כשמדריכי המסעדות הראשונים המבוססים על ביקורות גולשים החלו לפעול, הם היוו שינוי מרענן: במקום המלצות דלילות ולא מעודכנות שנכתבו בידי קומץ מבקרי מסעדות, כמעט כל מקום שהגיש אוכל יכול היה לקבל דירוג וביקורת מאנשים רגילים שביקרו בו. אבל היכולת הזו, והפופולריות שהיא הקנתה למדריכים המקוונים, הפכו בתוך שנים ספורות לחרב פיפיות. מכלים יעילים לסינון מקומות גרועים ולמציאת הפיצרייה או הסושייה הטובה בשכונה הפכו Tripadvisor ו־Yelp למאגרים חסרי ערך של בינוניות. הסטנדרטים הנמוכים של רבים מהמדרגים והקלות שבה ניתן לשטות בדירוגים הפכו את הציונים לחסרי ערך אמיתי.
בורשט, שיצאה באוגוסט בגרסת אייפון בלבד, נוטשת את דירוגי המשתמשים לטובת קונספט חדש ומבוסס תמונות. נוסף לחיפוש המלצות לפי קרבה גיאוגרפית ומילות מפתח, אפשר להעלות לאפליקציה תמונה של מנה אהובה ולבקש ממנה למצוא משהו דומה באזור. התוצאה היא גריד של צילומי מנות הכולל את שמות המסעדות בחלוקה לקטגוריות קולינריות (ראו תמונה). אין דירוגים, תפריטים או טקסטים אלא רק פרטי מקום, מרחק וכפתור ליצירת קשר. כרגע בורשט פועלת בתשע ערים בלבד, בהן ניו יורק, סן פרנסיסקו, ברלין ומוסקבה, ולדברי גבריליאנוב בקרוב גם תל אביב.
ניסיון ליישם את ההבנה שטעם הוא עניין אישי
מאחורי הממשק הפשוט למראה פועלת טכנולוגיית בינת מלאכותית שעושה מה שאף חברה אחרת בתחום לא חשבה עליו עד כה: סריקת מאות אלפי תמונות של מנות מזון שאנשים מעלים לאינסטגרם, ניתוח המידע הגיאוגרפי המצורף אליהן והטקסט שפורסם בצדן, ושימוש בטכניקת "למידה עמוקה". בסוף התהליך מתקבלת מערכת שמטרתה להסתכל על תמונות של מנות מזון ולנחש בהצלחה אם הן מעוררות תיאבון. במקביל, בורשט אוספת מידע על המשתמש במטרה לבנות לו פרופיל קולינרי שיאפשר להציג בפניו לא רק מסעדות מוצלחות אלא כאלה שמותאמות ספציפית לטעמו האישי.
"הלכתי לא מזמן עם אחי למסעדת שלושה כוכבי מישלן והוא בקושי היה מסוגל לגעת באוכל", מספר גבריליאנוב. "רוטב שמרגיש חריף במיוחד לאדם מערבי נחשב לרגיל עבור תושב בנגקוק, בעוד באירופה אוהבים מנות קטנות בהרבה מבארה"ב". לדבריו, בורשט פותחה בניסיון ליישם את ההבנה שהתשובה לשאלה "מה טעים" היא אישית ומושפעת מהבדלי תרבות. "בהמשך האפליקציה תוכל להתחבר לחשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של המשתמשים, לעבור על תמונות המזון באלבום הטלפון ולעקוב אחר מסעדות שהמשתמש התעניין בהן. ניתוח המידע יאפשר לאפליקציה להבין מי אתה ומה טעים לך, ולהציע המלצות רלבנטיות באמת".
את ההכנסות, אומר גבריליאנוב, החברה מתכננת לגרוף באמצעות שילוב מודעות למסעדות, עמלות משירותי משלוחים שיבצעו הזמנות מתוך האפליקציה וכן משירותים נוספים בתשלום למשתמשי הקצה, כמו מנגנון אוטומטי שיציג את הקלוריות בכל מנה לפי הצילום שלה.
בעלי ערוץ טלוויזיה שמקדם את פוטין
גבריליאנוב בן ה־27 הוא אולי פנים חדשות במנהטן, אבל שם מוכר למדי בעולם העסקים והתקשורת הרוסי. אביו אראם הוא מולטי־מיליונר הנחשב מקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, והוא עצמו המייסד והבעלים של חברת המדיה LifeNews, שמפעילה מאז 2013 ערוץ טלוויזיה ואתר חדשות פופולריים ושנויים במחלוקת המקדמים אג'נדה התומכת בקרמלין. לפני שנתיים הקים גבריליאנוב הבן את הסטארט־אפ הראשון שלו, פלטפורמה בשם באבו (Babo) שמחברת בין עדי ראייה באירועים אקטואליים שצילמו תמונות וסרטונים בעלי ערך חדשותי ובין מערכות חדשות שמעוניינות לקנות מהם את החומרים. כך, למשל, התמונה הראשונה שתיעדה את אדוארד סנודן לאחר בריחתו לרוסיה צולמה באמצעות אחד ממשתמשי האפליקציה והועברה ל־LifeNews. בנוסף, הציוצים והתמונות שגבריליאנוב מעלה לחשבונות הטוויטר והאינסטגרם זיכו אותו בקהל של יותר מ־100 אלף עוקבים.
פיתוח בורשט ממומן מכיסו האישי של גבריליאנוב, שלדבריו קיבל כבר שלוש הצעות מקרנות הון סיכון, "אבל אני לא מעוניין להכניס משקיעים חיצוניים כל עוד יש לי ברירה אחרת". בשלב זה האפליקציה מזהה 300 סוגי מנות בלבד אך מלמדת את עצמה במטרה להעמיק את מאגר הידע. "המטרה היא להגיע ל־100 אלף משתמשים בארה"ב עד סוף השנה ולהתרחב לשורה של ערים נוספות כמו פריז, לונדון וברצלונה באירופה, וניו דלהי, מומבאי ובנגלור בהודו", אומר גבריליאנוב.
"אנחנו רוצים לבנות קהילה של מֵאמצים מוקדמים שתאפשר לנו לפתח את האפליקציה ולהתמודד עם הבעיה הקשה באמת שאנחנו עדיין לא יודעים לפתור: לגרום לאלגוריתם להבין את הקשר בין המראה של המנות לטעם שלהן, ולדעת מתי מנה שנראית מעוררת תיאבון תהיה גם טעימה לאדם ספציפי. בסופו של דבר אני רוצה להפוך את בורשט לעוזר הקולינרי הפרטי של כל אחד מהמשתמשים, אפליקציה שתדע למצוא לך מקום טוב לאכול בו".