מאקרו טכנולוגי
קטן זה גדול: התחרות מול פייסבוק עוברת לקהילות סגורות
מאחורי ההשקות של אפליקציות כמו Alively ו-Lifestage עומדת ההבנה שלא ניתן להתחרות במספר המשתמשים העצום של פייסבוק וכדאי לפנות דווקא לקהילות קטנות יותר
במבט ראשון אפליקציית הווידיאו אלייבלי (Alively) נראית כמו עוד ניסיון לקפוץ על עגלת הלייב סטרימינג ולהתחרות בפייסבוק לייב ובפריסקופ על עשרות מיליוני האנשים שמעוניינים לשדר או לצפות בשידורים חיים ברשתות החברתיות. אבל האפליקציה, שפותחה בידי מי שהוביל רגע לפני כן את פיתוח פייסבוק לייב, כוללת פן נוסף ומקורי: היא מאפשרת למשתמשים לברוח מהמרחב הפומבי וההמוני של פייסבוק וטוויטר אל ניסיון ליצור רשת חברתית אינטימית ואותנטית יותר. בניגוד לקודמותיה, אלייבלי מתמקדת בשידור לקבוצה מצומצמת של חברים ובני משפחה שהמשדר בוחר ידנית לפני השידור ובמהלכו, במקום אפשרות שידור לכלל העוקבים או החברים.
- הפרד ומשול: האם מגוון שירותי התקשורת של גוגל מהווה יתרון?
- הרבה אחרי המתחרות: פינטרסט תציג מודעות וידיאו
- לתפוס אותם כשהם קטנים: פייסבוק השיקה אפליקציה לתיכוניסטים בלבד
"אנחנו רוצים לעזור לאנשים לחיות את הרגע במקום להתמקד במספר הלייקים שהם מקבלים", אמר מפתח אלייבלי ואדים לברוסיק בראיון לטקראנץ'. "אנחנו רוצים לנסות לחזור לצורה טהורה יותר של שיתוף תוכן". פייסבוק זוכה לביקורת רבה על כך שהשימוש בה מעודד צבירת רשימות מנופחות של "חברים" שרובם מהווים לכל היותר מכרים רחוקים. נראה שביקורת זו עמדה ברקע לאפליקציית Lifestage החדשה שהשיקה הרשת לתיכוניסטים, בניסיון לחזור למודל של קהילות אינטימיות יותר.
מאחורי תפיסת הקהילות האינטימיות עומדת ככל הנראה פחות אידאולוגיה ויותר ההבנה שבעולם הרשתות החברתיות הנוכחי אפשר להרוויח רק בבריחה מתחרות ישירה מול פייסבוק ובהצעת משהו שונה וחדשני למשתמשים ולמפרסמים. מייסדי אלייבלי מניחים שאת השילוב בין שידור חי לסביבה אינטימית יהיה אפשר לתרגם למילת הקסם "אנגייג'מנט" — מעורבות רגשית גבוהה של המשתמש, שתשכנע מפרסמים שזה המקום שבו הפרסומות שלהם יהיו אפקטיביות ביותר.