ברצלונה 2016
הסמארטפון הוא כבר לא הסיפור: תערוכת MWC פונה לכיוון חדש
סמסונג חשפה את מכשיר הגלקסי S7 באירוע מציאות מדומה, LG הציגה את G5 החדש, שיתחבר לרובוט ולרחפנים. המסר שעולה מתערוכת המובייל השנה ברור: הטלפון החכם מתקשה להפתיע בפני עצמו, אז היצרניות ממקמות אותו בלב עולם מוצרים חדש
עוד לפני פתיחת תערוכת המובייל השנתית (MWC) שנערכת השבוע בברצלונה, היה ברור שהפעם היא הולכת להיות מסקרנת במיוחד. לראשונה בתולדותיה חשפו בה סמסונג ו-LG, בהפרש של שעות אחדות, את סמארטפוני הדגל החדשים שלהן - גלקסי S7 ו-G5, בהתאמה.
- טכנולוגיית הטעינה האלחוטית של פאוורמט תשולב בגלקסי S7
- האקספריה X נחשף: מצלמה משופרת וסוללה שתשרוד יומיים
- הישראליות בברצלונה עולות על הטרנד
אל שתי הענקיות הבולטות התווספו חברות כמו סוני, שהציגה את סדרת הדגל החדשה אקספריה X (שלא ממש ברור מה מבדיל בינה לבין סדרת אקספריה Z שנמכרת בימים אלה). גם שיאומי הסינית והמסקרנת אמורה להצטרף לחגיגה בהמשך השבוע ולהציג את סמארטפון הדגל החדש שלה Mi5. ואולם, הלקח המרכזי ממסיבות העיתונאים של סמסונג ו־LG הוא שהסמארטפונים עצמם הם רק חלק מהסיפור בברצלונה 2016. לאחר שהפך למרכז החיים האישיים והעבודה של רבים מאיתנו, כעת רוצות החברות שהוא יהפוך למכשיר שמחבר בין הרבה מאוד מוצרי חומרה אחרים.
האקוסיסטם חוזר, הפעם בגרסת החומרה
בתמונה הזכורה ביותר מאירוע הצגת גלקסי S7 הסמארטפון החדש לא הופיע כלל. מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג טייל בנחת ברחבי האולם, אך הקהל לא הסתכל עליו כלל. הוא היה עסוק בצפייה באחת ממסיבות העיתונאים הווירטואליות הראשונות בהיסטוריה, דרך משקפי המציאות המדומה גיר VR של הענקית הקוריאנית. "מציאות מדומה אמנם משמשת בעיקר למשחקים ולבידור, אבל היא הפלטפורמה החברתית הבאה", הצהיר צוקרברג באירוע.
סמסונג ביססה את גיר VR על טכנולוגיה של אוקולוס השייכת לפייסבוק, ושתי החברות ביקשו להעביר באירוע מסר ברור: מציאות מדומה, מבחינתן, היא כבר לא רק גימיק חמוד, אלא טכנולוגיה שהן מבקשות לדחוף בכל הכוח. מי שיזמין את גלקסי S7 במכירה מוקדמת, לפני ההשקה הרשמית ב־11 במרץ, יקבל את גיר VR איתו יחד. סמסונג הציגה בתערוכה גם את גיר 360, מצלמת מציאות מדומה שאמורה להיות מוזלת ונגישה יחסית ל־Project Beyond של החברה ולשאר המצלמות בתחום שנוטות להיות יקרות (מחירה טרם נמסר).
כמה שעות קודם לכן LG היא שהראתה שמבחינתה הסמארטפון הוא לא כל הסיפור. LG G5, שלפי ההערכות יגיע לשוק באפריל, הוא סמארטפון מודולרי שאפשר לחבר אליו מגוון התקנים חיצוניים שנמכרים בנפרד. CAM Plus, למשל, הוא מעין בסיס חלופי לטלפון, שמקל על צילום יציב באמצעותו וגם מוסיף לו זמן סוללה (4,000 מילי־אמפר שעה איתו, 2,800 בלעדיו). לצדו יימכר גם Plus Fi־Hi, מגבר אודיו מתקדם מבית בנג ואולפסן, סוללה חיצונית ובהמשך בוודאי גם התקנים נוספים. קצת כמו מודו הכושלת של דב מורן, אבל הרבה יותר מהוקצע.
יתרה מכך: G5 יהיה מבחינת LG הבסיס לשורה ארוכה של מכשירים, המכונים LG Friends. כמו סמסונג גם היא מציעה משקפי מציאות מדומה (בשם VR 360) ומצלמת מציאות מדומה וגם רובוט צילום בשם Rolling Bot המשמש גם מצלמת אבטחה, בקר שליטה בשם Smart Controller המאפשר לשלוט ברחפנים ועוד. אין ספק ש-LG תנסה להרחיב מאוד את מספר ה"מכשירים החברים" שיתחברו למכשיריה בשנים הקרובות, ואולי אף לפתוח את הפלטפורמה לחברות חיצוניות שיפתחו מוצרים נוספים.
זה לא שהסמארטפונים עצמם רעים וזקוקים לגימיקים שיסתירו אותם. גלקסי S7, לפחות על בסיס ההתנסות הקצרה שלנו איתו בתערוכה, מציג ביצועים מהירים להפליא. G5 מעוצב נהדר ונעים להחזקה. שתי החברות התקדמו מאוד בחיסכון בסוללה, באיכויות המצלמה ובממשק וטרחו להדגיש זאת בעת חשיפת המכשירים - אך דיברו הרבה יותר על כל מה שמסביב.
זו נראית כמו תגובה לתחושה שמאפיינת את תעשיית הסמארטפונים בשנה האחרונה: הטלפון החכם עצמו, בגרסתו הנוכחית, כבר מתקשה להלהיב את הצרכנים, וזה הזמן לחפש חזון חדש. או כמו שהציג זאת סמנכ"ל המובייל של לנובו צ'ן שודונג, בראיון אמיץ למדי שהעניק ל"כלכליסט" החודש: "אנחנו קרובים לסופו של דור הסמארטפון הנוכחי. המכשיר הזה, כמו שאנחנו מכירים אותו, הולך למות. לאנשים אין סיבה לשדרג יותר, אלא אם הם שברו את הטלפון שלהם. הדרך היחידה לצמוח היא להשקיע יותר בחדשנות".
במקום להדגיש עד כמה הסמארטפון שלהן הוא המהיר, המתקדם והחדשני ביותר, סמסונג ו-LG מציגות חזון חדש שלפיו הטלפון החכם יעמוד במרכזו של עולם חומרה ומציאות מדומה, או אקוסיסטם בשפה המקצועית. אפל, ואחריה גוגל, יצרו את התפיסה של הסמארטפון כמרכז תוכנה, בדמויות חנויות האפליקציות והמדיה, והענן הפך את הסמארטפון למרכז מידע. כעת הוא עובר עוד שלב באבולוציה והופך לאמצעי הקשר לשלל מוצרים נלווים.
נערכים ליום שבו לא ישתלם לשדרג
קל לפטור את הצעדים האלה כגימיקים שאין בהם צורך, פרט לניסיון להלהיב את המשקיעים. אחרי הכל, אפשר פשוט לקנות סמארטפון זול יחסית מחברה סינית ולקבל ביצועים לא רעים כלל. שוק מכשירי הביניים השתדרג מאוד בשנה האחרונה, וגם היצרניות הגדולות מציעות פתרונות למי שמחפשים סמארטפון באיכות גבוהה שאינו קורע את הכיס.
ואולם, נראה שסמסונג, LG וחברות נוספות עושות מאמץ אמיתי להיערך ליום שבו הצרכנים ישדרגו את הטלפון לעתים רחוקות יותר, כמו שמשדרגים מחשב. מצב כזה, לצד התחזקותם של המכשירים הזולים יותר, יגרום לסמארטפונים עצמם ליצור פחות הכנסות. והיום הזה הולך ומתקרב.
אם אכן יתממש התהליך הזה כמו שהיצרניות מתכננות, יעמוד הסמארטפון בעתיד גם במרכז חזון אינטרנט הדברים, שלפיו כל מכשיר יחובר לרשת. כבר כיום סמארטפונים יכולים להפעיל לא מעט שירותי בית חכם באמצעות אפליקציות שונות, ולא לחינם קנתה גוגל את Nest הפועלת בתחום ביותר מ־3 מיליארד דולר, אך נראה שזוהי רק ראשיתה של מגמה שתבשיל בשנה הבאה או ב־2018.
מגמות אלה מתחברות לתהליך נוסף שראינו בברצלונה השנה, במסיבות העיתונאים הקטנות. ZTE הסינית הציגה מקרן מבוסס אנדרואיד בשם Spro Plus, שיכול להתחבר למכשיריה. גם לנובו חשפה מחשבים היברידיים וטאבלטים שהולכים לכיוון המודולרי, כך שאפשר לחבר אליהם מקרנים (לצד סוללות חיצוניות או מצלמות מתקדמות). לא מעט חברות, ובהן אינטל ומוטורולה, הציגו קונספטים שלפיהם הסמארטפון יתפקד כמרכז משרד חכם, שמתחבר בקלות למסכים חיצוניים.
ההתפתחויות האלה מטשטשות עוד יותר את מקומו של הסמארטפון כמסך הנייד העיקרי. המקרנים מאפשרים להפוך כל קיר למסך, המציאות המדומה תופסת את כל שדה הראייה, והמעבר בין מסכים יהיה קל יותר. על כך צריך להוסיף גם את האפשרות שהמחשוב הלביש יפרוץ סוף סוף, ובעתיד יותר משתמשים יצטיידו בשעונים חכמים.
אף על פי שכל היצרניות הגדולות (טוב, חוץ מלנובו) מתעקשות שהסמארטפון במתכונתו הנוכחית לא מת, נראה שהן מבינות שאנחנו מתקרבים למגבלות הפורמט. אין הצדקה להגדיל את המסך עוד (אחרי הכל, צריך שיהיה נוח להחזיק את המכשירים), או לשפר עוד את איכות התצוגה על חשבון זמן הסוללה. ספק אם גם ביצועים טכניים משופרים יוכלו להצעיד קדימה את תעשיית הסלולר. כדי להלהיב באמת צריך לחפש כיוונים חדשים, מחוץ למסך הקטן והשחור.