ברצלונה 2016
הישראליות בברצלונה עולות על הטרנד
מצלמות רכב שהופכות ערים לחכמות, מציאות מדומה לכל דורש, אלגוריתם שמתגבר על נדודי שינה, שירות אבטחה לאינטרנט הדברים וכפתור שחוסך את בירוקרטיית הקניות ברשת. חמש חברות מסקרנות כחול-לבן בתערוכת המובייל הגדולה בעולם
תערוכת המובייל הגדולה בעולם הנערכת בברצלונה (MWC) תיפתח היום רשמית למבקרים, ואיתה גם ביתן המשלחת הישראלית של מכון היצוא, הכולל עשרות חברות כבכל שנה.
- הישראלים לא לומדים הייטק? כדאי לשקול תגבורת מחו"ל
- Insert נחשפת: החברה החדשה של היזמים הסדרתיים שחר קמיניץ ושלמה קרמר
- סטרטסיס השקיעה כ-2 מיליון דולר בחברת מאסיבית הדפסה
אם בשנים קודמות התמקדו רבות מהמציגות בתחומים "אפורים" יחסית, כמו פתרונות טלקום, הרי השנה הנציגות הישראליות מבקשות להשתלב בכמה מהתחומים המסקרנים והמרתקים ביותר בעולם המובייל. "יש פריחה עולמית בכל הנוגע לאינטרנט הדברים, בייחוד בהקשר של ערים חכמות. אלה תחומים שחברות ישראליות יכולות לתרום בהם לא מעט", אומר אילן רוזנברג ממכון היצוא. מגמות בולטות נוספות שבהן הישראליות משתלבות הן מציאות מדומה, אבטחה, טיפול בהפרעות שינה באמצעות המובייל ופתרונות צרכנות מתקדמים. "כלכליסט" בחר חמש מהחברות האלה.
1. ערים חכמות - Hi-Park
אחת החברות המסקרנות בתחום הערים החכמות היא Hi-Park, שמתבססת על רעיון מקורי במיוחד: להשתמש במצלמות האבטחה במכוניות כדי להפוך כל עיר ליעילה הרבה יותר, ובתוך כך לחסוך בעלויות הכרוכות בהתקנת חיישנים.
"המכונית של כל אחד מאיתנו יכולה לאסוף המון מידע ולחסוך את עלות התקנת החיישנים בכל מקום", מסביר מייסד החברה רונן קורמן. בין היתר הן יכולות לגלות עד כמה הרחוב מואר, מהו מספר העוברים והשבים, אילו חנויות פתוחות, אם פחי האשפה מחכים לאיסוף ועוד. זהו מידע קריטי לעיריות, לעסקים ולמשתמשים, והפלטפורמה של Hi-Park מבקשת לרכז אותו בדרך נוחה ויעילה. המצלמות יכולות גם לזהות מקומות חניה פנויים, שימוש שעמד במקור במרכז פעילותה של החברה.
בימים אלה Hi-Park עובדת על שילוב הטכנולוגיה בציי מכוניות, במוניות ובאוטובוסים. בברצלונה החברה מתמודדת על תואר "חברת אינטרנט הדברים הטובה בעולם" והגיעה לגמר לצד שבע חברות נוספות בלבד.
2. מציאות מדומה - WakingApp
חברת המציאות המדומה WakingApp מנצלת את התערוכה להשקת פלטפורמה חדשה, המאפשרת לכל אחד ליצור סביבת VR בקלות ובפשטות. כדי לחגוג זאת יצרה החברה גרסת מציאות מדומה של הדוכן הישראלי עצמו, המאפשר לבחון את מוצרי החברות מכל מקום בעולם דרך כל משקפי מציאות מדומה, ואפילו "להעביר" את הדוכן למקום כמו יער מרוחק או כוכב מאדים.
לדברי מייסד החברה אלון מלכנר, מספיקות כמה שעות כדי ללמוד כיצד ליצור תכנים במערכת, המכונה Entiti, ובתוך כמה ימים אפשר לפתח אפילו משחקי מציאות מדומה, הנחשבים למורכבים יחסית. "היום יש קהלים שלמים, כמו אדריכלים, שאין להם יכולות תכנות ליצור תוכני VR", אומר מלכנר. "הם צריכים לחפש חברות שמתמחות בכך, וזהו תהליך יקר וארוך. אנחנו רוצים לשנות את זה".
מלכנר מקווה ליצור אקוסיסטם שלם סביב Entiti. כזה שיאפשר למשתמשים מהשורה ליהנות ממגוון רחב של תכנים, אך גם יחבר בין יוצרי תוכן לחברות פרסום והפקה. נוסף על כך WakingApp מתכננת להרחיב את התמיכה ממשקפי VR לאמצעי שליטה אחרים, כמו הליכונים המאפשרים לצעוד פיזית בסביבה וירטואלית או סורקי תלת־ממד המשלבים מוצרים אמיתיים בסביבה מדומה.
3. הפרעות שינה - SleepRate
"אנחנו נוהגים להתעלם מאיכות השינה ולחשוב שמדובר במותרות, אבל השליש הנעלם הזה מהחיים שלנו מעצב את התפקוד היומיומי, מצב הרוח והזוגיות", אומרת ד"ר אנדה בהרב, שבמשך יותר מעשור ערכה מחקר על הפרעות שינה, ועל בסיס תובנותיו הקימה את הסטארט־אפ Sleeprate.
האלגוריתם של בהרב מתחבר למגוון מכשירי מחשוב לביש, כמו שעונים חכמים וצמידי כושר, וכשהמשתמש ישן הוא אוסף נתונים על הדופק, התזוזות, הנחירות ורעשי הרקע. כך הוא מזהה מתי האדם נרדם, מתי הוא נכנס לשינה עמוקה, אם הוא חלם, אם הוא סובל מהפרעות שינה תכופות ועוד.
אחרי האנליזה Sleeprate מציעה פתרונות מעשיים לבעיות השינה שהיא מזהה, כמו שינוי השעה שבה נכנסים למיטה, תנוחות שינה המצמצמות את בעיית הנחירות וטכניקות מדיטציה להיפטרות ממחשבות טורדניות. היא אפילו תאבחן מתי בעיות השינה נגרמות בגלל תזונה לקויה או צריכת קפאין מוגברת. בברצלונה החברה משיקה גרסה משופרת של האפליקציה, ובעתיד הקרוב היא מתכננת לסייע להורים צעירים למקסם את שעות השינה שלהם.
4. אינטרנט הדברים JpU
החברה הצעירה JpU (משחק מילים על IoT, אינטרנט הדברים, שבו כל אות זזה קדימה) פיתחה פלטפורמה המאפשרת ניהול מרחוק של רשתות בעולם המתפתח הזה, וכן בעולם המובייל. חשיבות המערכת מתבטאת במיוחד בתחום האבטחה. "אתה לא יודע מאיפה הפריצה הבאה תבוא, ובמכשירי אינטרנט הדברים אתה גם חשוף להתקפות פיזיות", מסביר יונתן שוורץ, שותף מייסד במודולו, החברה־האם של JpU.
שוורץ מזכיר בדבריו מקרה שבו ילדים בירושלים גנבו כרטיסי SIM מתוך מאות חיישנים ששולבו בצינורות מים. JpU, לדבריו, היתה מזהה את האירוע מיד. החברה מתכננת להדגים את הטכנולוגיה שלה בברצלונה לראשונה.
5. צרכנות מתקדמת - Kwik
חברת קוויק פיתחה כפתור פיזי קטן המאפשר לצרכנים להזמין באמצעותו מוצרים אהובים, בלי למלא טופסי הזמנה, תשלום ופרטים אישיים בכל פעם. נגמרו עוגיות החמאה? לחצו על הכפתור והחבילה בדרך.
הרעיון נשמע מוכר: לכאורה, זה בדיוק מה שאמזון עושה עם כפתורי Dash. "אבל אמזון הם גן סגור, והיא בוחרת אילו חברות יעבדו איתה", מסביר מייסד ומנכ"ל Kwik עופר קליין. "אלינו כל חברה יכולה להצטרף, עם כמעט אפס מאמץ מצדה. ובניגוד לאמזון אנחנו מדווחים למותגים כמה מוצרים נרכשו באמצעות הכפתורים, היכן ומהם הרגלי הצריכה".
הכפתורים של Kwik יוצגו בברצלונה לקהל הרחב לראשונה, ובחודשים הקרובים יגיע משלוח של 5,000 כפתורים לבתים בישראל, ובהמשך גם למשרדים. בין המותגים הראשונים שייעזרו בהם אפשר למצוא את פיצה דומינו'ס, חיתולי האגיס ומי עדן.