פורצי הדרך
תדליק את החימום לכביש: מהנדס פיתח בטון מוליך חשמל
הבטון מכיל תערובת של חלקיקי פחמן ופסולת פלדה ויכול להמיס גם שלג כבד בזמן סופה. סוכנות התעופה האמריקאית שוקלת להשתמש בפיתוח החדש בסלילת מסלולי המראה כבר בשנה הבאה
פרופסור כריס טואן, מהנדס עירוני ומרצה באוניברסיטת נברסה-לינקולן, פיתח בטון מוליך חשמל שאמור לספק מענה לאחת הסכנות הקשות שנוצרות במהלך סופות שלגים. לפי טואן, בזכות הולכת החשמל, הבטון מסוגל להתחמם ולהמיס שלג וקרח בזמן אמת, גם במהלך סופה.
- פופ-אפ טאבלט: מדענים פיתחו מסך שמתרגם תוכן לכתב ברייל
- האוצר לא סומך על נתיבי איילון ומעכב מכרז לכבישים עוקפי ת"א
- קר לכם? תחשבו מה עובר על חברי מועדון השחייה של חובבי הקור בסיביר
טואן יצר תערובת של חלקיקי פחמן ופסולת פלדה עם אבקה מתכתית ותגלחת אותה שילב בתוך יציקת הבטון. הדבר מייקר כמובן את הבטון – שעולה כעת 400 דולר במקום 160 דולר למטר מעוקב - וגם מגדיל את משקלו, אבל תהליך היצור מאפשר למחזר לא מעט פסולת תעשייתית.
באמצעות גנרטור קטן של 120 וואט, טואן הצליח לחמם את הבטון לחום של 4 מעלות והמיס שלג כבד בגינה בגודל 20 מטר רבוע בתוך מספר דקות – גם במהלך סופת השלגים האדירה שהתחוללה בארצות הברית בדצמבר האחרון. טואן הסביר כי העלות של החימום – הנמדדת בפחות משקל למטר רבוע לשעת חימום – זולה משמעותית מהעלות של שימוש במפלסות שלג או התזת חומרים כימיים על הכביש שנועדו למנוע יצירת קרח חלקלק.
סוכנות התעופה הפדרלית עומדת לבחון את הפיתוח של טואן במרץ הקרוב, ושוקלת להתחיל ולבנות מסלולי המראה ונחיתה יעודיים שיעשו שימוש בבטון המיוחד כבר בשנה הבאה. הדבר יאפשר לשדות תעופה לחמם מראש את הבטון לפני סופה. טואן הסביר כי הסוכנות מעוניינת להשתמש בטכנולוגיה לא רק עבור מסלולי הנחיתה, אלא גם עבור אזורי ההטענה והתחזוקה של המטוסים. "יש להם כל כך הרבה עגלות להטעין – משא, מזון, פסולת, דלק, כולם צריכים לעבור דרך האזורים האלו גם במהלך סופת שלגים" אמר טואן. "הטכנולוגיה הזאת יכולה להציל אנשים ולחסוך בשעות עבודה".
זאת לא הפעם הראשונה שטואן מתנסה בטכנולוגיה – כבר ב-2002 הוא הקים, יחד עם רשות התחבורה של נברסקה, גשר מוטורי קטן בדרום לינקולן באורך 50 מטר שכלל בטון מוליך חשמל. הגשר פועל ברציפות וללא תקלות מאז. טואן אומר שצריכת החשמל של הגשר במהלך יום בו התחוללה סופת שלגים כבדה עומדת על פחות מ-80 דולר.