בכיר בלנובו: עשינו טעות גדולה כשחברנו לסופרפיש הישראלית
בראיון ל"כלכליסט" הודה ג'רי סמית, סמנכ"ל תחום התאגידים של הענקית הסינית, כי התקנת התוכנה הישראלית שפגעה בפרטיות המשתמשים היתה מהלך שגוי שלא יחזור על עצמו. בנוסף, חשפו בכירים בחברה כי מותג מוטורולה שבבעלות לנובו יחזור ויפעל בישראל
- מאחורי שעון העתיד של לנובו: לומוס מרחובות
- מסך ללא מסך: לנובו פיתחה שעון שמקרין את התצוגה אל תוך העין
- הרבה מעבר לאייפד: 5 טאבלטים עם כוחות על
איך דברים ישתנו?
"אתם תראו את זה במוצרים העתידיים שנוציא עם ווינדוס 10. אילו יהיו מחשבים מאוד נקיים. הצוות שלי מאוד מודע לסוגיה הזו ואני עכשיו נוטה לכיוון שמרני בכל פעם שמציעים לנו לשתף פעולה ולהוסיף תוכנה חדשה. חשוב שהקוחות יסמכו עלינו ומעכשיו הם יוכלו לבחור בדיוק מה להתקין". מנכ"ל ויו"ר לנובו, יאנג יאונצ'ינג, חיזק את דברי סמית ואמר: "אנחנו מודעים לבעיה הזאת, אבל סופרפיש היה סיפור נקודתי ובפועל הלקוחות שלנו לא נפגעו".
מדובר בשבירה חדה ממדיניות החברה בנושא עד כה, שהתבססה על פיתוח תוכנות רבות כדי לבדל את מוצריה מהמתחרים.
משקיעים בטכנולוגיה ולא במיתוג
יאונצ'ינג, סמית, סמנכ"ל הטכנולוגיות פיטר הורטינוס, סמנכ"ל השיווק דיוויד רומן וראש חטיבת המובייל לי ג'ון נפגשו עם "כלכליסט" ודיברו על התוכניות העתידיות של החברה.
לנובו משקיעה כעת בחברות ישראליות ביחד עם גורמי הון סיכון, נערכת להשקה המקומית של מותג מוטורולה בישראל והציגה לאחרונה את אב הטיפוס של שעון חכם חדש שכולל את הטכנולוגיה של החברה הישראלית לומוס. בנוסף, החברה שוקדת על הקמת מפעלים חדשים בברזיל, הודו ואינדונזיה כדי להוזיל עלויות ולהגדיל שולי רווח.
"אילו שווקים מאוד חשובים מבחינתנו ואנחנו שמים עליהם דגש מיוחד", אמר יאונצ'ינג. "המפעלים המקומיים יאפשרו לנו להוזיל עלויות ולהיות תחרותיים יותר". עם זאת, הוא לא הסכים לפרט מה היקף הפרויקטים האלו או מתי המפעלים צפויים להפתח. כולם, ככל הנראה, יהיו חלק ממערכת מוטו-מייקר המאפשרת למשתמשים להזמין מכשיר מוטורולה עם עיצוב אישי ולקבל אותו בתוך זמן קצר.
איך אתם מתכוונים לבדל בין המותג מוטורולה ולנובו במדינות בהן שני המותגים יפעלו בו זמנית?
רומן: "יש מדינות, כגון ברזיל, שבהן המותג מוטורולה חזק יותר. יש מדינות אחרות כגון רוסיה שבהן לנובו חזק יותר. אבל יש באמת מדינות שבהן שני המותגים יפעלו. יש מקום לשניהם להתקיים בו זמנית לטווח הקצר - מדובר במוצרים שונים המכוונים לקהל מעט שונה אחד מהשני. בעתיד אנחנו נתאים אט אט את המוצרים כך שכל מותג ילך לכיוון ברור משל עצמו".
"עד כה השקענו יותר בטכנולוגיה מאשר במיתוג. אנחנו חברה שמגיעה מעולם הייצור אך המצב משתנה בהדרגה. היום ניתן לעשות הרבה יותר עם הרבה פחות. תראה איך חברה כמו גוגל, לפני שהתפרסמה, יצרה מותג חזק מאוד בלי להוציא כספים, רק על ידי שמועות שעברו מפה לאוזן ומשתמשים מרוצים. אנחנו נשקיע יותר, אבל לא נגיע לתקציבי הענק של החברות הגדולות פעם".
הורטינוס לא ענה בצורה ישירה לשאלת "כלכליסט" לגבי פתיחת מרכז מחקר ופיתוח בישראל, אבל ציין שהוא מבקר בארץ 3-4 פעמים בשנה וממשיך לחפש הזדמנויות להשקעה ושיתוף פעולה. "בסך הכל אנחנו משקיעים קרוב ל-2 מיליארד דולר בשנה במו"פ. זה סכום מכובד מכל בחינה אפשרית".
מוטורולה חוזרת למשחק
"השוק הסיני הוא השוק הכי תחרותי בעולם", סיפר לי ג'ון. "הוא גם נהיה רווי והמכירות החלו לרדת לראשונה מזה שנים רבות ברבעון האחרון. בנוסף, בשנה האחרונה, הספקיות המקומיות הורידו מאוד את ההנחה שמנויים מקבלים על רכישת מכשיר דרכן. הספקיות היו הערוץ ההפצה העיקרי שלנו בסין וזה מאוד פגע במכירות שלנו, ולא עמדנו ביעד שלנו ל-2014. אבל עדיין צמחנו ב-40%. אנחנו כבר עוברים לפתרונות אחרים, כמו הקמת חברת שאנ-צ'י שתתמחה במכירת מוצרים דרך הרשת". מדובר במהלך שנועד ליישר קו עם אסטרטגיית המכירות של שיאומי, שמסתמכת לחלוטין על שיווק ישיר ללקוחות דרך אתרי קניות.
לדברי ג'ון, הוא מתכוון לשמר את הצמיחה של חטיבת המובייל אבל גם להעביר את מוטורולה - שעדיין מדממת כספים מאז רכישתה על ידי גוגל - לרווחיות. כמו כן, בשנה הקרובה מוטורולה תמשיך להשיק טלפונים חדשים וגם שעונים חכמים.
הכותב הוא אורח לנובו בסין