מדריך כלכליסט
גשם של כסף: כך תגייסו הון באתרי גיוס כקיקסטארטר
נמרוד בק רצה לגייס 40 אלף דולר בקיקסטארטר כדי לפתח את Pressy, כפתור שמתחבר לשקע האוזניות בסמארטפון ומאפשר לבצע פעולות שונות. עכשיו, לאחר שהוא ושותפיו סחפו עשרות אלפי תומכים וגרפו כ-700 אלף דולר, הוא מספק את המדריך המלא להצלחה בגיוס
באוגוסט האחרון עלה לאוויר פרויקט הקיקסטארטר שלי ושל שותפיי בועז מנדל וגבע טל, מתוך תקווה צנועה לגייס 40 אלף דולר. לאחר כחודש וחצי, עם סיום הפרויקט, הצלחנו לגייס יותר מפי 17 מהסכום שאותו ביקשנו - כמעט 700 אלף דולר, שיוקדשו לפיתוח של Pressy, כפתור קטן שמתחבר לשקע האוזניות של סמארטפונים ומאפשר לבצע פעולות שונות על ידי לחיצה. עכשיו, כחודש לאחר סיום הפרויקט, אנסה לחלוק איתכם את הלקחים שהפקנו ולספק מדריך מקוצר למגייס המתחיל.
- מלך הקיקסטארטר: אפשר למכור ספינות חלל וירטואליות ב-15 מיליון דולר
- "החלטתי לשים לגניבות האופניים סוף"
- אובונטו Edge: כל כך קרוב וכל כך רחוק
1. כך תדעו אם הרעיון מתאים לגיוס המונים
ניתן לזהות כמה כללי אצבע לגיוס המונים: המוצר חייב להיות מוצר צריכה, כלומר משהו שתוכלו לתת לתומכים. בנוסף, מומלץ שהמוצר יפנה לקהל רחב ככל שניתן, ושיהיה ניתן לייצר אותו בתוך חצי שנה. הכללים הללו מתאימים למגוון רחב מאוד של מוצרים, מפריטי אמנות דרך גאדג'טים ועד לטכנולוגיות מסובכות. מה שנשאר בחוץ הם מוצרים המיועדים לעסקים (B2B) ותוכנות למיניהן (להוציא משחקי מחשב).
2. כך תבחרו את הפלטפורמה המתאימה
השאלה הראשונה שיש לשאול היא האם לבחור בפלטפורמה ישראלית כמו headstart ומימונה, או בפלטפורמה בינלאומית כמו קיקסטארטר ואינדיגוגו. אם הקמפיין שלכם עוסק בנושאים מקומיים והתומכים העתידיים שלכם הם בעיקר מהאזור, אין ספק שכדאי ללכת על אתר גיוס ישראלי. בכל מקרה אחר הבחירה באתר בינלאומי גדול נכונה יותר. ואיך מחליטים על אתר בינלאומי ספציפי? חשוב לדעת שאי אפשר לפתוח קמפיין בקיקסטארטר עם אזרחות ישראלית.
באינדיגוגו, לעומתו, אפשר לפתוח קמפיין כישראלי. יש גם הבדל מהותי במודלים הכספיים שמציעים שני האתרים: בקיקסטארטר, אם לא הגעת ליעד המימון, הכסף חוזר לתומכים. באינדיגוגו (וגם במימונה הישראלי) היזם יכול לקבל את הכסף שצבר אפילו אם לא הגיע ליעד שהגדיר. בכל מקרה, לפני שמחליטים על פלטפורמה, חשוב לקרוא את ההנחיות באתר, ולבדוק היכן הצליחו מוצרים שדומים למוצר שלכם, או כאלה שפונים לקהל יעד דומה לזה שלכם.
3. כך תתכוננו מראש לעליית הפרויקט
קמפיין גיוס המונים ניתן להעלות ללא כל עלות ובתוך ימים אחדים, אבל כדי ליצור יתרון יחסי על פני פרויקטים אחרים יש להקדיש להכנות חודשיים לפחות, וזאת בהנחה שכבר יש לכם הוכחת היתכנות של המוצר. במקרה שלנו, כל התהליך, משלב הרעיון ועד לעלייה לאוויר, לקח כחמישה חודשים.
4. כך תבחרו את השותפים הטובים ביותר
התחלנו כצוות של שני יזמים במשרה מלאה וצירפנו שותף שלישי במהלך הדרך. כדאי לבחור שותפים בעלי קישורים טכניים שיכולים לעזור בהקמה ובתכנון של הקמפיין, ולא בהכרח בפיתוח המוצר עצמו - לכן שותף אידיאלי הוא גרפיקאי שיודע לבנות אתרים, בעל הבנה מעמיקה ברשתות חברתיות ודובר אנגלית רהוטה. חשוב גם לטפל בנושא חלוקת האחוזים במיזם בשלב מוקדם ולדאוג שהכל יהיה כתוב וברור לכל הצדדים.
5. כך תקבעו את סכום היעד שמתאים לכם
הדילמה ברורה - מחיר נמוך לא יאפשר לכם להרים את המיזם, מחיר גבוה נתפס כיומרני, ואם לא תגיעו אליו, בחלק מהפלטפורמות לא תקבלו כלום. כש־Pressy עלה לאוויר, לא ייחסתי חשיבות רבה לסכום היעד - הנחתי שאם נצליח, נעבור אותו בהרבה, ואם לא נצליח, זה משום שלא אהבו את המוצר. היום אני יודע שרוב הפרויקטים שהצליחו גייסו עד 113% מסכום היעד. באתרי הגיוס ממליצים לנקוב בסכום המינימלי להרמת המיזם ועמידה בהתחייבויות. לדעתי, תמיד אפשר לתת סכום נמוך יותר ולהמר על עודף השקעות. במקרה כזה, אם לא תגיעו לסכום שקיוויתם, תוכלו להפיל את הפרויקט ולהחזיר את הכסף לתומכים.
6. כך תציגו את המוצר בצורה אופטימלית
לפני שמתחילים לבנות את הקמפיין, צריך להחליט איך רוצים להציג בפני התורמים את הצוות שמאחורי הפרויקט ואת המוצר שבמרכזו.
אפשר לחלק את יוצרי הפרויקטים למימון המונים לשתי קטגוריות: הראשונה היא יזמים צעירים שרוצים להגשים חלום, והשנייה היא חברות גדולות שפיתחו טכנולוגיה או מוצר מהפכניים. גם אם אתם משתייכים לקבוצה הראשונה, הביאו בחשבון שהבחירה היא בידיכם. אם אתם מרגישים שתצליחו יותר עם מיתוג מקצועי, אפשר לצלם במשרדים מפוארים ולשכור שחקן מבוגר לתפקיד המנכ"ל.
כשמגיעים להצגת המוצר, צריך לעשות לו מיתוג ברור שמבוסס על מילות מפתח. אנחנו בחרנו למתג את Pressy כשימושי וחצוף: התואר "שימושי" מובן מאליו, ו"חצוף", מפני שאנחנו מאמינים שלקחת את המכשיר המתוכנן והמוקפד ביותר בעולם ולהציע לשפר אותו תמורת 20 דולר, זו קצת חוצפה.
7. כך תנהלו את הקמפיין בצורה המוצלחת ביותר
צרו עמוד מרשים. מה שחשוב בסוף זה מבחן התוצאה. לא חשוב אם תעשו את הגרפיקה בעצמכם או תשכרו שירותי עיצוב, חשוב שעמוד הגיוס באתר ייראה מרשים.
התמקדו בקמפיין, לא במוצר. אם יש לכם אב טיפוס שעובד או יכולת להראות בווידיאו את התוצאה הסופית, ואתם בטוחים שתוכלו לבצע את מה שאתם מבטיחים, אל "תבזבזו" זמן בפיתוח המוצר, התמקדו בקמפיין.
שתפו כמה שיותר אנשים בתהליך. התייעצו עם כל מי שמוכן לשמוע. התחילו בתחקור יסודי של האנשים שסביבכם ונסו לשמוע כמה שיותר דעות. את אותה עצה יישמו גם בעבודה מול אנשי מקצוע: הפרויקט דורש מעורבות בתחומים שאין לכם ניסיון בהם. אם, לדוגמה, אין לכם ניסיון בהפקת וידאו, קבעו פגישות עם כמה חברות, אפילו כאלה שאתם יודעים שלא תוכלו להרשות לעצמכם להשתמש בשירותיהן. בכל פגישה אספו עוד קצת מידע, ובסוף סבב הפגישות תוכלו לקבל החלטה מושכלת יותר.
הפכו את אתר גיוס ההמונים לדף הבית שלכם. מהיום אתם עוברים לגור באתר הגיוס שלכם. חשוב מאוד להכיר את כל הניואנסים של הקמפיינים המוצלחים בו - איך הם פונים לקהל, באילו אלמנטים גרפיים הם משתמשים. כמובן שכדאי במיוחד לחפש פרויקטים בעלי אופי דומה לזה שלכם. מומלץ גם להשתמש באתרים שמציעים סטטיסטיקות על פרויקטים של גיוס המונים. kickspy.com הוא דוגמה טובה לאתר כזה.
צרו תחושה של מעורבות בקרב התומכים שלכם. חשבו על דרכים יצירתיות לערב את התומכים הפוטנציאליים שלכם. אנחנו, לדוגמה, בנינו פורום שבו משתמשים יכולים לשתף רעיונות לשימושים בכפתור. זה יוצר באזז ותנועה לאתר ומאפשר לאסוף מיילים של תומכים קיימים ופוטנציאליים.
בהכנת המדריך סייעו בועז מנדל וגבע טל