אובונטו Edge: כל כך קרוב וכל כך רחוק
הטלפון החכם העצמאי אובונטו אדג' הצליח לגייס קרוב ל-11 מיליון דולר באתרי גיוס המונים והפך לפרויקט המצליח ביותר אי פעם - אבל בגלל יעד גבוה מדי של 32 מיליון דולר, כנראה יכשל ולא יקבל פרוטה
חברת התוכנה קאנוניקל הבריטית, הידועה בעיקר כמפתחת של אובונטו, מערכת ההפעלה פופולרית המבוססת על לינוקס, יכולה לרשום לזכותה את קמפיין גיוס ההמונים המצליח, המקיף והמהיר בהיסטוריה - אבל ככל הנראה לא תקבל ממנו שקל.
- רד האט ממשיכה לצמוח: צופה הכנסות של 3 מיליארד דולר ב-2016
- לאומי קארד רכשה שרתים של אורקל במיליון שקל
- איגוד לינוקס אירופי הכריז מלחמה על מיקרוסופט
לפני קרוב לחודש, החברה השיקה פרויקט גיוס המונים דרך אתר IndieGoGo, המתחרה השני בגודלו לקיקסטרטר. המטרה? לפתח, לייצר ולהשיק את Edge - הטלפון החכם הראשון שימומן על ידי הקהילה והמכשיר הראשון שיריץ באופן רשמי את גרסת מערכת ההפעלה הסלולרית של אובונטו. הוא גם מכיל חומרה חזקה במיוחד המקבילה למחשב אישי, וצפוי לתפקד כמעין יחידת מחשוב ניידת, שניתן לחבר לכל מסך ומקלדת ולעבוד בחופשיות.
החברה הצליחה לגייס למעלה מ-10.8 מיליון דולר, ובכך עקפה את הקמפיין המצליח ביותר עד כה - זה של השעון החכם פבל, שגייס 10.2 מיליון דולר דרך קיקסטרטר. הקמפיין של אדג' נחשב גם למהיר ביותר אי פעם - החברה הגיעה ליעד של 2 מיליון דולר בתוך כשמונה שעות, מהר יותר מכל פרויקט אחר.
זהו הסכום הגדול ביותר שגויס במסגרת קמפיין חודשי מוגבל בזמן. הוא גם צפוי לגדול עוד עד שיגיע לסיומו בעוד כ-5 ימים. יש לציין כי הפרויקט הגדול ביותר אי פעם שמומן על ידי גיוס המונים הוא סטאר סיטיזן, משחק המחשב החדש של כריס רוברטס. עם זאת, מרבית הגיוס לפרויקט זה הגיע הרבה אחרי החודש הראשון.
האם יקבלו את הכסף?
באופן אירוני, למרות ההצלחה הראשונית המרשימה של אדג', לא נראה כי הפרויקט יצליח - בעיקר בגלל יעד הגיוס השאפתני במיוחד של החברה, שאמרה שהיא זקוקה ללא פחות מ-32 מיליון דולר. בעוד שקמפיינים רבים שנחלו הצלחה ראשונית מצליחים לרשום זינוק משמעותי בימים האחרונים, רוב ההערכות הן שהחברה לא תצליח במקרה זה.
בגלל אופי הקמפיין, שפועל במתכונת "הכל או כלום", החברה צפויה לאבד את כל הסכום שהצליחה לגייס במידה ולא תגיע ל-32 מיליון דולר. זאת למרות ש-20 אלף איש כבר הביעו נכונות לרכוש מראש את הטלפון.
לפני כשבועיים, החברה הודיעה כי היא הצליחה לקבל חסות מסוכנות הידיעות בלומברג, שתרמה כ-80 אלף דולר לפרויקט. בעזרת תמיכה נפרדת מצד יצרני מכשירים, קאנוניקל גם הצליחה להסדיר את מחיר המכשיר (שבעבר נע בין 700 ל-900 דולר, כאשר המחיר הנמוך נשמר לתורמים הראשונים). מחיר האדג' עומד כעת על 695 דולר - סכום סביר יחסית לחומרה המתקדמת שאמורה להכלל בו.
כרגע, החברה מנסה למשדר אופטימיות לגבי סיכויי ההצלחה. מייסד קאנוניקל, היזם הדרום-אמריקאי מארק שאטלוורת', אמר: "אני גאה בכל מה שהשגנו כאן", וניסה לעודד את התורמים להגיע ליעד.
מה אפשר לעשות בפעם הבאה?
בעוד שיתכן שהקמפיין יצליח, הסיכויים לכך נמוכים במיוחד. זה מצער - הסכום המרשים שגויס וכמות האנשים המעוניינת בטלפון קהילתי מראה שיש מקום לפרויקטים כאלו ולאופטימיות זהירה. אם אנחנו היינו בנעלי קאנוניקל, היינו שוקלים להשיק מחדש את הקמפיין עם יעד גיוס נמוך יותר. חשוב גם לוודא שהמחיר של המוצר יהיה אחיד מההתחלה - אין ספק כי הפערים וחוסר הבהירות במחיר ובמפרט הטכני הסופי גרמו לפגיעה בפוטנציאל הגיוס של הקמפיין.
כמו כן, חשוב לספק לתורמים מגוון דרכים בהם הם יכולים לשדרג את התרומה שלהם - זהו מקור ההכנסות העיקרי בישורת האחרונה של כל קמפיין, כאשר תורמים קיימים מחליטים לדחוף את המטרה בכל דרך אפשרית, כולל הוספת בונוסים, סחורה והטבות לחבילה שלהם.
עם זאת, בקמפיין הנוכחי אין כל דרך למשתמש לבחור גרסה יקרה או משודרגת של המכשיר. במקרה של פבל, למשל, משתמשים יכלו לרכוש גרסה עם גישה מוקדמת לכלי הפיתוח, או לסייע לצוות המפתחים לפתח חלק מהכלים והממשק. היינו מציעים לקאנוניקל להוסיף אפשרות דומה גם לקמפיין שלהם - במיוחד דרך ליצור גרסה אישית של כל טלפון (עם מספר יחודי או חריטה).