ראיון כלכליסט
"הדבר שאני באמת אוהב זה להקים חברות"
אחרי שמכר מנוע חיפוש לגוגל וסטארט-אפ לטוויטר, היזם אורי אלון יוצא לדרך עם חברה חדשה בשם Urban Compass. הפעם, לדבריו, אקזיט מהיר הוא לא המטרה: "רוצה לבנות חברה עם השפעה ממשית על העולם"
- רוצים להתקבל לעבודה? תנו את הסיסמה לפייסבוק
- ראיון עם דניאל כהנמן: המנגנון הסודי של האינטואיציה
- ראיון "כלכלכיסט" - ששינסקי: "צריך להחזיר קצת מהסיכון שמוטל על החוסכים למדינה"
לאחר רכישת הסטארט־אפ של אלון פתחה טוויטר את המשרד הראשון שלה בניו יורק, שהתבסס על פעילות ג'ולפאן ושאותו ניהל אלון. "אני גאה בפעילות שלנו ובדרך שבה שולבה הטכנולוגיה של ג'ולפאן בטוויטר", אומר אלון בראיון ל"כלכליסט", הראשון שהוא מעניק מאז עזיבתו את הרשת החברתית. "אבל אני יזם, והדבר שאני באמת אוהב לעשות הוא להקים חברות".
אורי אלון (32)
השקעה של מיקרוסופט
לאלון (32) יש כבר שתי הצלחות מוכחות: ב-2006, כשהיה בן 26 בלבד, הוא מכר לגוגל אלגוריתם חיפוש בשם אוריון שאותו פיתח כחלק מעבודת הדוקטורט שלו. לאחר הרכישה הוא הצטרף לצוות העובדים של גוגל וסייע בהטמעת האלגוריתם שפיתח במנוע החיפוש.
באפריל 2010 הוא עזב את גוגל והקים את ג'ולפאן, סטארט-אפ שפיתח מנוע חיפוש לרשתות חברתיות, אשר הציג תוצאות לפי הפעילות השוטפת של המשתמש ולא על סמך הקלדת שאילתות. טוויטר רכשה את ג'ולפאן בספטמבר 2011, לפני שהחברה הספיקה להשיק מוצר רשמי. הפעם, אומר אלון, יש לו יעדים לטווח ארוך והוא לא מתכנן מכירה מהירה. "אני רוצה לבנות חברה גדולה שתהיה בעלת השפעה ממשית על העולם", הוא אומר ומספר כי למעשה לא תכנן למכור את ג'ולפאן במהירות.
אלון לא חשף אז פרטים על העסקה, שהוערכה בעשרות מיליוני דולרים והיתה הגדולה ביותר שביצעה טוויטר עד היום. עכשיו הוא חושף לראשונה כי מיקרוסופט היתה בין המשקיעים בג'ולפאן. "קיבלנו אז כמה הצעות רכישה מחברות גדולות, אבל הרגשתי שנכון ללכת עם טוויטר ואני שמח שהחלטתי כך".
אלון הסביר בעבר כי "ג'ולפאן הוא יותר כמו מנוע גילוי (Discovery). השאילתה יכולה להיות המיקום שלך, מה עשית לפני שעה, מה אתה רואה בטלוויזיה או על מה דיברת עם חברים. על סמך המידע שכבר יש ברשתות החברתיות אנחנו יכולים לדעת איפה אתה או מה החברים שלך כתבו לאחרונה. היופי של הטכנולוגיה הוא חיפוש על סמך ההקשר של איפה אתה ומה אתה עושה".
ואכן, שלושה חודשים אחרי הרכישה השיקה טוויטר שירות בשם Discover, שהתבסס על הטכנולוגיה של ג'ולפאן ודרכו יכולים משתמשים להיחשף לתוכן חדש ולקבל מידע על אירועים סביבם.
מה שאנשים מחפשים
אלון רק החל בהקמת הצוות של החברה החדשה ולא שש לחשוף פרטים עליה. "יש לנו כבר עשרה עובדים ואנחנו גדלים במהירות", הוא אומר. "גייסתי מהנדסי תוכנה וארכיטקטים, חלקם הגיעו גם מגוגל. יש גם מעצבים ועובדים שמתמחים בחוויית המשתמש. אני מחפש בעיקר עוד מעצבים ומהנדסים מוכשרים ומנוסים".
הוא מוכן לספר כי "נשיק מוצר ראשון ב־2013. אנחנו בונים פלטפורמה שתספק למשתמשים מידע מקומי, המלצות ושירותים. יש לי ניסיון רב בניתוח נתוני חיפוש של מיליוני גולשים", מזכיר אלון, "אני יודע מה רוב האנשים מחפשים ברשת ויש מחסור במקורות מידע טובים".
אלון מסיים בימים אלה סבב גיוס ראשון בהיקף של כמה מיליוני דולרים, ועם המשקיעים נמנים Founders Fund, הקרן של פיטר ת'יל שהיתה הראשונה להשקיע בפייסבוק; קרן Thrive, שהשקיעה באינסטגרם ובקיקסטארטר וגם מנכ"ל אמריקן אקספרס, קנת' שנול, השקיע ב־Urban Compass.
לאחר מכירת ג'ולפאן השקיע אלון בעצמו בחברות סטארט-אפ אמריקאיות ובהן Poptip, שמנתחת עבור מפרסמים מידע רלבנטי מטוויטר, ו-The Daily Muse - מנוע חיפוש שמתמקד בשוק העבודה ובאיתור משרות. אלון גם משמש כמדריך ב־TechStars, מאיץ סטארט-אפים אמריקאי.