דו"ח טכנולוגי: התולעת שבתפוח
אפל רק הכריזה על הרשת החברתית המוזיקלית שלה, וכבר מתקבלים דיווחים על צנזורה; בקליפורניה רוצים להצמיד לילדים שבבי מעקב; רשות התקשורת האמריקאית מקפלת את דגלי ניטרליות הרשת; וספר טלפונים כלל-רשתי מעורר חשש
מה יהיה? יהיה חלש
אפל ערכה אמש (ד') עוד מסיבת עיתונאים, שכרגיל זכתה הבוקר לתשומת לב מוגזמת מהעיתונות והבלוגוספירה הטכנולוגית. מי שרוצה לקרוא את הפרטים המייגעים יכול לעשות זאת כאן. מאחר שהמדור ממשיך לא לקבל משכורת ממחלקת היח"צ של אפל, נתמקד – כרגיל – במה שמכונת הצ'יזבטים המשומנת מקופרטינו לא רוצה שאנשים יראו.
הדבר החדשני ביותר שהודיעה עליו אפל היה הקמת רשת חברתית לשירים, פינג, שמטרתה להציג למשתמשים את השירים שאחרים שומעים, בניסיון שקוף לשכנע אותם לרכוש אותם. מעתה, המוצר ולא המשתמש הוא שיעמוד במרכז החוויה, וזה במובן מסוים מהפכני (אם כי לא ממש קסום).
וכמובן, מאחר שאפל מנסה לשכנע אותנו שהעולם נראה כמו גרסת דיסני לשלגיה, הידיעה הכמעט-ראשונה על חוויית משתמש בפינג היא על צנזורה. אפל העלימו את הטוויטים של ליידי גאגא, שהודיעו על תמיכתה בקהילה הגאה. עכשיו, לזכותה של אפל ייאמר שהיא תומכת בקהילה הגאה, היא התנגדה בפומבי ליוזמה 8 בקליפורניה, שהוציאה את נישואי הגאים אל מחוץ לחוק, היא מעניקה הטבות זהות לזוגות גאים וזוגות הטרוסקסואליים. אבל – אבל לא מול הילדים! אנחנו יוצרים פה חוויה לכל המשפחה הישנה, השמרנית, הטובה וההומופובית.
פאדיחה נוספת היתה שאפל הודיעה בהתלהבות שהיא משכירה סרטים ופרקי סדרות ב-99 סנט בלבד בחנות המדיה המקוונת שלה, אייטיונז. הבעיה היא שאמזון מוכרת את אותם סרטים ופרקים באותו מחיר; היא מאפשרת לך להוריד את הווידיאו, לא רק לצפות בו זמנית. מהפכני? נו.
השטיק של "רק עוד דבר אחד" היה שמור הפעם לילד החורג של אפל, Apple TV. ג'ובס הציג אותו בהתלהבות המוגזמת הרגילה שלו. רק בעלי זיכרון טוב במיוחד זכרו שרק לפני פחות משלושה חודשים, הוא אמר בראיון שהחברה לא מתכוונת להכנס לתחום ושהיא תשאיר אותו ל"אנשים חכמים מאיתנו".
זו, כמובן, לא הפעם הראשונה שג'ובס, איך נאמר, משנה במהירות את עמדתו. בשעתו, הוא אמר שאפל לא יודעת לייצר מחשב שעולה פחות מ-500 דולר שאיננו זבל. באותו זמן, האייפד כבר היה בשלבי תכנון מתקדמים. אמור מעתה, אם ג'ובס אומר שהוא לא מתכוון להיכנס לתחום מסוים, זה בדיוק התחום שאליו הוא יפרוץ – באופן מהפכני וקסום, משוחרר מכבלי האמת המקובלים – בהודעה הפומבית הבאה שלו.
נקודה נוספת ראויה לציון אמש היא העובדה שהאירוע שודר, לראשונה זה שבע שנים, בשידור חי לכל לקוחות אפל. אפל התייחסה לכך כשידור "פתוח" אף שכאמור, היה צורך באחד ממכשירי המדיה של החברה כדי לצפות בו. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא שלג'ובס נמאס מהמצב שבו מה שהוא אומר עובר דרך המסננת של התקשורת, ונמאס לו במיוחד מדיווחים בזמן אמת של בלוגרים, שחשפו את ערוותו באירוע הקודם. עכשיו ג'ובס, כמו עובדיה יוסף, יכול לדבר אל המאמינים ישירות, בלי תיווך ובלי סכנה של חשיפתם למידע מערער אמונות.
כמו כן, ראוי לציין שאפל עברה בשתיקה על מותו של סוס העבודה הוותיק שלה, האייפוד הקלאסי. שלושה דגמים של אייפוד זכו לשדרוג אמש; נגן המוזיקה ה"רגיל" דווקא לא. כנראה שבקרוב הוא לא יהיה איתנו.
רק עוד לבנה בחומה
גני ילדים בקליפורניה מתחילים בניסוי מטריד במיוחד: ילדים יקבלו סוודר של הגן, שיכיל שבב RFID – שבב רדיו שמשמש למעקב – שיעקוב אחרי תנועותיהם, ויבדוק אם הם אכלו בזמן, וכן הלאה. על פניו, נשמע חסכוני ויעיל: במקום שמורים יצטרכו לוודא שהילדים בסדר, יהיה שבב שיעשה את זה וידווח להם בצייתנות.
פוטנציאל הניצול לרעה, כמובן, הוא מדהים. המכשיר יעקוב אחרי הילד בכל זמן שהותו בגן, ואולי גם קצת אחר כך, אם הוא ימשיך ללבוש אותו. הוא יאפשר לדעת איפה הוא נמצא בכל רגע נתון. קשה להאמין שהנתונים שייאספו על הילד לא יוכנסו למאגר, יפולחו, ייבחנו, וישמשו לרישום בתיק האישי שלו: אחרי הכל, מרגע שמידע כזה קיים, זה מה שעושים איתו. בשביל זה הוא נוצר.
אז מגיל צעיר אפשר יהיה לסווג ילדים כ"עצלנים" (אם הם זזים פחות מהממוצע), או "היפר אקטיביים" (אם הם זזים יותר). הלחץ להפוך לאחד מהעדר, כזה שמתאים לנורמה הסטטיסטית, יתחיל מגיל אפס. ואחרי שהתוכנית תצליח בגן, היא ודאי תזלוג גם לבתי הספר. אחרי הכל, היא מאפשרת חיסכון ובארה"ב חותכים עכשיו בבשר החי.
טוב, אז אולי לא
לפני כשנה, רשות התקשורת הפדרלית של ארה"ב, ה-FCC, היתה מלאה עזוז, והתכוונה להעביר תקנות שיקדמו את ניטרליות הרשת, קרי התפיסה שלספקי הרשת אסור להתערב בתוכן המועבר בצינורות שלהם ולא לתעדף תעבורה אחת על אחרת - לא מבחינה כמותית ולא מבחינה תוכנית. ה-FCC גם רצתה לקדם פס רחב בחינם לכל תושבי ארה"ב, כדי לצמצם את הפער הדיגיטלי במדינה.
בינתיים חטפה ה-FCC מכה אחר מכה. בית משפט השליך אותה מכל המדרגות אחרי שקנסה את ספקית הרשת קומקאסט, מכיוון שהאחרונה האטה במכוון את קצב התעבורה של גולשים כבדים, וקבע שה-FCC לא מוסמכת לעשות זאת. מאוחר יותר תקעה גוגל – המגינה המובילה של ניטרליות הרשת – סכין בגב הקונספציה, כשהגיעה להסכם עם ורייזון שקבע שהרשת הסלולרית לא תהיה ניטרלית.
אתמול קיפלה ה-FCC בשקט את הדגלים האלה. היא היתה אמורה להודיע על המלצותיה בנושא, אבל במקום זה הודיעה שהיא צריכה עוד זמן כדי לחשוב מחדש על כל העסק. ארגונים התומכים בניטרליות רשת מחו על כך, באומרם שלרשות יש את כל המידע שהיא צריכה. מה שכנראה נכון, אבל במידע עצמו אין די: צריך גם כוח פוליטי לעמוד מול טייקונים, וזה ככל הנראה חסר.
ספר טלפונים כלל רשתי? זה חכם?
חברה קטנה, Inflection שמה, יוצאת ביוזמה מעוררת מחלוקת. החברה, שמפעילה שירות שזכה לשבחים לניהול היסטוריה משפחתית, צפויה להשיק היום (ה') את Peoplesmart.com. מה זה עושה? זה אמור להיות ספר טלפונים לעידן הרשת.
אינפלקשן מתכוונת לכרות כמויות עצומות של מידע, הן מרשתות חברתיות ואתרים זמינים ברשת והן מאתרים רשמיים, כדי לאפשר למצוא את המידע הבא על אנשים: מספרי הטלפון שלהם, כתובות המיילים שלהם והפרופילים שלהם ברשתות חברתיות.
אתם יכולים לנחש לאיפה זה יילך. אנשי אינפלקשן, שכבר קילפו 30 מיליון דולר ממגוון משקיעים, נשבעים ביקר להם שהם מתכוונים לשמור על פרטיות המשתמשים, שהם כבר במגע עם חברות שמתמחות בכך, שהם לא יאספו מידע שמשמש לשאלות אבטחה – אתם יודעים, מה היה שם הבתולין של דודתך המנוחה וכן הלאה – גם אם הוא זמין באופן תמים לחלוטין ברשת, ושהם יאפשרו לאנשים שממש לא רוצים להיות חלק מהספר טלפונים שלהם להוציא את עצמם החוצה.
רק שאיכשהו, ספר טלפונים שכל מי שלא רוצה להיות בו לא נמצא בו נשמע לי כמו השקעה בעייתית במיוחד, כזו שלא מצדיקה 30 מיליון דולר. הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות, אומרים – וה בגלל שכוונות טובות הן חומר ריצוף זול כל כך. נעקוב.
קצרצרים
אל מלא רחמים: גוגל כבר הודיעה על פטירתו המיועדת של השירות גוגל ווייב, שעשה גלים כשהוכרז בשעתו והתברר כעוד משהו שלא ממש ברור למה הוא טוב. היא הודיעה שהיא תמשיך לתמוך בו, אם כי לא תמשיך לפתח אותו. עכשיו היא מודיעה שהוא יסחוב לפחות עד סוף 2010, ושעד אז יהיו כלים שיאפשרו למשתמשים לייצא מתוכו את החומר שבטעות שמו בו. המסקנה המתבקשת: גוגל ווייב הולך לעבור לעולם שכולו טוב.
גוגל הודיעה לאחרונה על שדרוגו של שירות הדואר שלה, ג'ימייל, על ידי תיבת דואר שתנסה לנחש מה חשוב לך ומה לא. ההודעה לוותה בסרטון חביב, עמוס במוזיקה קופצנית בנוסח עדות שנות העשרים, ולמרבה המבוכה דווקא הדפדפן של גוגל, כרום, השמיע את המוזיקה ללא הרף לבאי ג'ימייל. רבים מהם היו מוטרדים והציפו את החברה בקריאות העלפ. גוגל טוענת כי היא מודעת לבעיה ומטפלת בה.
ממשלת סין, כחלק ממסע הדיכוי שלה כלפי אזרחיה-אויביה – ככל מדינה קומוניסטית, היא מנהלת מלחמה כנגד האוכלוסייה שלה – דורשת מהם מעתה להזדהות באמצעות תעודת הזהות שלהם בזמן שהם רוכשים טלפון סלולרי. רשמית, המטרה היא מאבק בטרו... אה, סליחה, מאבק בפורנוגרפיה. בפועל, כמובן, המטרה היא מאבק כנגד מה שנשאר מחירויות האזרחים. בעבר, מארגני הפגנות היו רוכשים במזומן ובלי להזדהות סלולרים זולים ומארגנים באמצעותם את ההפגנה. עכשיו זה נהיה קשה יותר. לישראלים, כמובן, לא ברור מה לא בסדר בכך שאדם נדרש להציג את התעודה שבלעדיה אסור לו לצאת לרחוב בטרם ירכוש סלולר.
רשת חנויות טארגט, שכבר מוכרות קינדלים, תתחיל בקרוב למכור גם כרטיסי Facebook Credits. מדובר במכשיר מהפכני וקסום, שלוקח את הכסף הישן והטוב שלכם, קביל כמעט בכל מקום, ומבצע בו פיחות מיידי למעין כסף מונופול, שאפשר להשתמש בו רק בפייסבוק, וזאת כדי לקנות טובין וירטואליים. קרי, אוויר. מפלאי הכלכלה המודרנית. אבל, אחרי הכל, אם התרגלנו לרעיון של מכירת חובות...
חודש שקט, פחות או יותר, עבר על כוחותינו בחזית מלחמת הדפדפנים. נתח השוק של מיקרוסופט ירד מ-60.7% ל-60.4% במהלך אוגוסט, אם כי ברדמונד ודאי שמחים על כך שאינטרנט אקפלורר 8 בולע עוד נתחי שוק של אינטרנט אקספלורר 6. כרום של גוגל רשם עלייה של 0.3%, מ-7.2% ל-7.5%, ופיירפוקס קופא על שמריו, עם 22.9%. ספארי של אפל עלה מ-5.1% ל-5.2%. בפיירפוקס אומרים כי הם שוקדים על הוצאת פיירפוקס 4 לשוק במהירות האפשרית.
- "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה החמישית)
- לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.
- ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"