$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: מכת הקארמה של אפל

כלי תקשורת – וגרוע מכך, רגולטורים – כבר לא מתרשמים מאפל, חברה בבעלות מייסדי AOL ואיביי נחשדת בסחר בעבדים, סין נערכת למלחמת מידע ב"גורמים עוינים" והאסטרטג של אובמה נלחם בגזעני בריטניה

יוסי גורביץ 13:0104.05.10
כל העדכונים, הכתבות והמדורים של טכנולוגי - היישר לפייסבוק שלכם

 

ימים רעים עוברים על ג'ובס

 

אחרי שאפל הפסידה המון רצון טוב בפרשת צינזור הקריקטורות, והפכה את עצמה לאויבת העיתונות בפרשת ה"אייפון-גייט", היא גילתה שיש מחיר לכך שאתה מודיע לכל העולם שהוא השפוט שלך: אנשים שונאים אותך. אפילו מהלך שפעם היה חולף רק בלוויית זעקה מצד מתכנתים, כמו התרגיל שעשתה אפל לאדובי לא מזמן, עשוי לגרור הפעם התערבות ממשלתית – הפעם מצד רשות הסחר הפדרלית ומשרד המשפטים, שחושדים באפל בהתנהגות מונופוליסטית ואנטי תחרותית, ושכל הנראה עסוקים כרגע במריבה על מי מהם יגרור את אפל לאיזה בית משפט בשל איזה סעיף.

 

אפל בנתה את עצמה על פרסום ויח"צ, על תדמית של קוליות וחופשיות, אבל גם במקרה שלה נכונה אמירתו המפורסמת של לינקולן: אפשר לשקר לחלק מהאנשים כל הזמן, אפשר לשקר לכל האנשים חלק מהזמן, אבל אי אפשר לשקר לכולם כל הזמן. ובשבוע שעבר פנתה התקשורת בחדות נגדה.

 

בינתיים אלה נשיכות קטנות: בבלוג טקראנץ' מתמרמרים על השימוש האינפלציוני שאפל עושה במילה "קסום", האתר אלי אינסיידר שם לב לכך שהאייפד לא ממלא שום פונקציה ושהוא לא תחליף לשום דבר, ובבלוג הגאדג'טים גיזמודו (שיש להם את כל הסיבות להיות בעלי עניין) מדווחים על חקירת הרגולטורים המסתמנת בליווי תמונה שבה ג'ובס מופיע בתפקיד מייקל קורלאונה בחקירת הסנאט.

 

אפל, כהרגלה, ממשיכה בתרגילי היח"צ: יום אחרי שהקומיקאי ג'ון סטיוארט שחט את החברה בשידור חי, סטיב ג'ובס ניסה לשנות את הנושא באמצעות המכתב שלו על פלאש; ביום שבו התפרסמה הידיעה על חקירת הרגולטורים, אפל הודיעה (ראו קצרצרים) על כך שמכרה מיליון אייפדים בחודש הראשון לקיומו. באופן משונה, חודש המכירות כלל 28 ימים בלבד; לא ידעתי שאפל עברה לחודשי ירח. אבל זה עובד פחות ופחות.

 

הציניקנים יאמרו שאפל מוצאת את עצמה מול התקשורת בגלל הבטחות השווא שלה שתציל אותה: זה לא קורה ולא יקרה. סביר שגם זה חלק מהעניין, אבל האמת היא שרוב העיתונאים שונאים צנזורה ושונאים שמשקרים להם, ואפל עשתה הרבה משני הדברים בזמן האחרון.

 

כבשת הרש והעשיר

 

יש חברת פירות בהוואי – אתם כבר יודעים שזה לא הולך להיות טוב, נכון? – בשם Maui Pineapple Company. רוב מניותיה של החברה נמצאות בידיו של מילארדר ההייטק בדימוס סטיב קייס, אחד ממייסדי חברת האינטרנט האמריקאית AOL. בעלים חשוב אחר הוא פייר אומידר, אחד ממייסדי איביי. גם הוא מיליארדר.

 

ובכן, תחקיר של המגזין החשוב Mother Jones מגלה שבמשך שנים שכרה מאוי פיינאפל את עובדיה באמצעות חברת כוח אדם – מה שמכונה בהייטק "חברת השמה" – בשם Global Horizons. נוהלי העבודה של גלובל היו פרימיטיביים משהו: הם שילמו לעובדים שלהם 9.5 דולרים לשעה, אבל מנכ"ל החברה הודה בפני התחקירנים שהעובדים היו חייבים לחברה 45% עד 80% (!) מעבר למשכורת שלהם, וזאת בשל הכסף ששילמה החברה כדי לייבא אותם ובשל עלויות הזנתם.

 

אה, כן, המזון: לא היה מספיק ממנו, ובימים טובים השלימו העובדים את המנות באמצעות רכישת אטריות ראמן, בימים טובים פחות – עלים מרירים מבושלים. אחד מעובדי גלובל נהג להכות את העובדים, גם באלה ובסכין.

 

סטיב קייס מייסד AOL סטיב קייס מייסד AOL צילום: בלומברג

 

אם זה נשמע לכם כמו עבדות, ככה זה נשמע גם לממשלת ארצות הברית: ב-2006 נאסר על גלובל לייבא עובדים וכעת היא נמצאת בחקירה של משרד המשפטים בחשד לסחר בבני אדם. יצוין שאומידר פתח קרן צדקה למלחמה בסחר בבני אדם. הוא פשוט לא שם לב מה קורה בחצר האחורית שלו.

 

מישהו פעם יצטרך להסביר לי מה הקטע של חברות הייטק וסחר בבני אדם. כשאפל ומיקרוסופט מעסיקות עובדים בתת-תנאים בסין, כולם ממהרים לומר ש"כך עושים כולם". ראשית, זה לא נכון: נוקיה לא עושה זאת. ושנית, אם הרווחים שלכם בנויים על עושק וסחר בבני אדם, אל תשחקו לי אותה "מתקדמים", "קוליים", ו"מאגניבים". אתם לא. אתם סוחרי עבדים.

 

סין מהדקת את האזיקים, עדכון 2,483

 

נוסף להגבלות האחרות שמטילה סין על תושביה, היא צפויה להתחיל בקרוב לתקוף באופן ניכר את הגישה שלהם לחדשות מעבר למסך הבמבוק: דובר ממשלתי אמר שבקרוב תגן הממשלה על נתיניה מ"כוחות חיצוניים עוינים".

 

אלוהים יודע למה בדיוק הוא התכוון, אבל המערכה של סין כנגד חופש הגלישה של תושביה – זוכרים איך הכל התחיל כ"מלחמה בפורנוגרפיה"? – צפויה להחריף עוד יותר. משטרים קומוניסטיים נמצאים במצב מלחמה מתמיד עם האוכלוסייה שלהם; המלחמה של סין היתה אכזרית יותר משל רובם, ועקפה אפילו את זו של סטאלין כנגד הרוסים.

 

צריך לתהות אם יש קשר להודעה הזו להודעה שמסרה לאחרונה סוכנות הידיעות הסינית סינוהה, שלפיה יש 404 מיליון גולשים בסין, מתוכם כ-233 מיליון גולשים דרך הסלולר. זה המון, המון אנשים שלומדים במהירות איך להשתמש בטכנולוגיה מודרנית. לכל אחד מהם יש פוטנציאל להגיע למידע שהמשטר לא רוצה שהוא יראה. אז אין כמו הכרזה על "כוחות זרים עוינים" – מלווים, כמובן, בקמפיין נגד גיס חמישי מבית – כדי לשכנע את הנתין המאולף היטב שאסור לו להתייחס ברצינות לתקשורת הזרה, שהרי היא עוינת. נראה אם התרגיל הזה יצליח, או שהמשטר יצטרך שוב לדרוס את נתיניו בטנקים.

 

ולקצת חדשות חיוביות.

 

"תקווה, לא שנאה"

 

הבריטים הולכים לקלפיות מחר, למערכת הבחירות המלהיבה ביותר שם מאז זו שהעלתה את הלייבור לשלטון, לפני תריסר שנים. כולם מתמקדים בשלושת המועמדים המובילים – במיוחד בניק קלג מהליברלים-דמוקרטים – אבל יש עשרות מפלגות שמתמודדות בקלפי, ביניהן המפלגה הייחודית לבריטניה, Monster Raving Loony Party.

 

מה שמטריד הרבה מאוד בריטים היא המפלגה הגזענית המקומית, ה-BNP. דיווחנו על עלילותיה של המפלגה כאשר הודלפו רשימות החברים שלה, מה שגרר פאניקה משעשעת בשורות הגזענים. הבריטים כבר לא צוחקים. Cool Britannia של בלייר מפוחדת מהם.

 

נמצא פתרון: האסטרטג המקוון של ברק אובמה בזמן הקמפיין שלו לנשיאות, ג'ו רוספרס, חורש עכשיו את בריטניה בניסיון לצמצם את ההישגים האלקטורליים של ה-BNP. הוא פתח בקמפיין "תקווה, לא שנאה", שמתמקד ביצירת קהילות בין גזעיות במקומות שבהם נראה של-BNP יש סיכוי לתפוס מושב.

 

ביום הראשון של הקמפיין שטפו את האזור 540 מתנדבים וחילקו 90,000 פליירים. הם הולכים ודופקים על כל דלת, משוחחים עם התושבים ומנסים לשכנע אותם להצביע  למישהו אחר פרט ל-BNP. לצורך הארגון, רוספרס נשען על שלל כלים "חברתיים". הוא נשמע מרוצה למדי מההצלחה: "האנשים שהולכים ודופקים על דלתות לא מקבלים הוראות מקמפיין שיושב במשרד מפואר איפשהו; הם הקמפיין".

 

בעוד שלושה ימים נדע עד כמה זה הצליח.

 

קצרצרים

 

כפי שוודאי כבר שמעתם, אפל הודיעה שמכרה מיליון אייפדים בחודש האחרון. נזכיר שעל פי נתוניה היא מכרה 300,000 מהם ביום הראשון, 450,000 עד היום השלישי, וחצי מיליון עד סוף השבוע הראשון. כלומר, שהיא נזקקה לשלושת השבועות האחרונים כדי למכור את מה שמכרה בשבוע הראשון. נתון נוסף שמסרה אפל הוא שמשתמשי המכשיר הורידו 1.5 מיליון ספרים דיגיטליים. זה ספר וחצי למשתמש בחודש. לא בדיוק מהפכה בתחום הפרסום, או איום על הקינדל. סטיב ג'ובס טען ש"המכשיר המהפכני והקסום" הגיע למיליון הרבה יותר מהר מהאייפון; הוא רק שכח לציין שהוא מדבר על האייפון הראשון. השלישי סגר מיליון בתוך שלושה ימים, ולאייפד היו הרבה, הרבה יותר יחסי ציבור. עוד יש לציין שאף שהנתונים הללו כוללים את מכירות דגמי האייפד הסלולריים, הרי שהרבה מהם – אי אפשר, כמובן, לדעת כמה – הוזמנו מראש עוד במרץ. מהפכה? בואו נחכה חודש-חודשיים עם התואר.

 

אחת הסיבות שגוגל רווחית כל כך היא שהיא נמנעת ככל יכולתה מתשלום מסים. היא לא משלמת מסים בבריטניה בתואנה שהיא משלמת אותם באירלנד. כשהיא ניסתה את השטיק הזה בטורקיה, הממשלה לא היססה להקניס אותה בכמה לירות, בערך 47 מיליון דולר. עכשיו היא מנסה את התרגיל הזה גם מול האוסטרלים, שממש, ממש לא מקבלים את זה ברוח טובה. הגיע הזמן שממשלת אוסטרליה תלמד כמה תרגילים מזו הטורקית.

 

ועוד בתמת "כבשת הרש והעשיר": פוקס ניוז וגיזמודו גזלו את פרי עמלו של צלם, שצילם כמה תמונות ייחודיות של הר הגעש האיסלנדי, נו ההוא, אתם יודעים, זה עם השם הבלתי ניתן לביטוי. שני האתרים פרסמו את התמונות בלי לשלם. הוא שלח להם חשבונית. לאחר מאמץ ניכר מצידו, גיזמודו – לא שעתם הטובה – הסכימו בחוסר חשק לשלם לו חצי ממה שביקש. פוקס ניוז, חלק מאימפריית מרדוק – ההוא שכל הזמן מיילל שאתרים גונבים את התוכן שלו – לא מצאו לנכון עד כה אפילו להגיב לדרישות של הצלם. לזכור, בפעם הבאה שארגון כלשהו של מרדוק יילל על פיראטיות.

 

תמונה אחת, אלף מילים: קריקטורה שמסבירה איך שינתה הרשת את חיינו, לא לטובה, בשתי מילים בלבד.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x