בשפתיים חשוקות: המסכות ריסקו את מכירות הליפסטיקים
בעקבות הקורונה נרשמה ירידה של 50% במכירות של ליפסטיקים, אך חברות הקוסמטיקה לא מוותרות ומציעות שפע של חידושים: משפתונים עמידים מתחת למסכה ועד אפליקציה לזיהוי הגוון
השנה האחרונה והמסכות שנדרשנו לעטות בה הביאו, בין השאר, גם לצניחה של כמעט 50% במכירות של ליפסטיקים ברחבי העולם. באתר הפארם הישראלי, מדי־לינק, אף מדווחים על ירידה גדולה יותר של 80% ברכישת שפתונים ומוצרי טיפוח לשפתיים, ואמזון ארה"ב מדווחת על ירידת מחירי הליפסטיק ב־28%. חברת לוריאל דיווחה על ירידה של 5% ברווחים (ל־3.1 מיליארד ליש”ט) בעיקר בשל הירידה בשימוש בליפסטיקים, אך גם במייק אפ. בלי מסיבות, יציאות או פגישות, שלא לדבר על המסכה שמסתירה את הפנים - הירידה במכירות מובנת, שהרי נדמה שאין טעם למשוח את השפתיים, על אחת כמה וכמה בצבע אדום, למשל.
- כך הפכה הקורונה את ההולכים על ארבע למשפיעני האופנה הלוהטים של הרגע
- ג’ונתן וו אנדרסון מאתגר את עולם האופנה
- סרינה וויליאמס שוברת שוויון
"אינדקס הליפסטיק" הוא מונח שטבע יו"ר אסתי לאודר לשעבר, ליאונרד לאודר, במיתון שאחרי אירועי 11 בספטמבר, המתייחס ליכולת ההתאוששות של ענף הקוסמטיקה בימים של משבר כלכלי, מתוך הנחה שנשים משקיעות במוצרים מפנקים בני־השגה כמו שפתונים. המונח הזה איבד מהרלבנטיות שלו בימי הקורונה. את מקומו תופס כעת המונח “אינדקס מוצרי הטיפוח”, בשל עלייה ברכישות מוצרי טיפוח לפנים ולגוף, שינוי צרכני שהוא תוצאה של הזמן הרב הפנוי בבית בשל הסגרים. לדברי איריס יודסין, מנהלת שיווק המותג סיסלי של חברת שסטוביץ’, “השוק העולמי חווה השנה ירידה משמעותית בתחום האודמים של 30%-25% לעומת השנה שעברה, אבל בקטגוריית הקוסמטיקה ומוצרי הטיפוח יש עלייה במכירות של מסכות לפנים ומוצרי טיפוח לעיניים”.
אולם הליפסטיק, בעיקר האדום, הוא יותר מעוד מוצר טיפוח — הוא אייקון תרבות. “הליפסטיק האדום הוא צורת תקשורת, הוא משדר ביטחון עצמי, נועזות וכוח”, כותבת העיתונאית האמריקאית רייצ’ל פלדר בספרה “ליפסטיק אדום: אודה לאייקון של יופי”. די להתבונן בשחקניות תור הזהב של הוליווד, הדי לאמר, ריטה הייוורת’ ומרלן דיטריך, להבין את כוחו; בשנות ה־50 היו אלה אליזבת טיילור ומרלין מונרו שהפכו אותו פופולרי. בתחילת המאה ה־20 הוא היה התלבושת האחידה של הסופרג’יסטיות, במלחמת העולם השנייה הוא שימש את הנשים במדינות בעלות הברית כסמל להתרסה. גם היום הליפסטיק האדום נוכח בפוליטיקה. למשל, חברת הקונגרס האמריקאית אלכסנדריה אוקסיו־קורטז, אמרה כי הוא העניק לה “דחיפה של ביטחון” בבחירות המקדימות.
“רק בגיל 33 כשילדתי את בני גיליתי את הנשיות, ואיתה את הליפסטיק האדום”, מספרת האמנית והצלמת תמר קרוון. “אין לי רוטינת טיפוח ואני לא מתאפרת, ולכן ברגע שאני שמה את הליפסטיק האדום שלי, אני מרגישה מתוקתקת, מטופחת ונשית. גם מתחת למסכה אני איתו, וכשאני פוגשת אנשים, משהו מהגלאם הולך איתי, למרות המצב”.
נראה שמוקדם להספיד את השפתונים. קולקציות האיפור של מותגי היוקרה לקיץ, בהם הרמס, דולצ’ה וגבאנה וארמאני, כוללות שפתונים עמידים שאינם יורדים לאורך שעות גם מתחת למסכה. שאנל הוציאה אפליקציה חדשה לשפתיים, lipscanner, המאפשרת ללקוחה לאתר באופן מיידי את גון הליפסטיק החביב עליה. מספיק שטוענים בה תמונה של חברה, תמונה במגזין, פוסטר, צבע של בגד, חפץ או כל דבר אחר — האפליקציה תמצא את הצבע ולעתים גם את המרקם (מט או מבריק) מבין כ־400 מוצרי השפתיים של המותג. על פי סוכנות התחזיות WGSN, הליפסטיק האדום עצמו חוזר ובגדול. “האנרגיה הגדולה של הליפסטיק” מכנים בסוכנות את התופעה, וההסבר פשוט. די במשיחת ליפסטיק בצבע האדום להעניק תחושת גלאם, ביטחון וסקסיות גם בעת סידורים, צפייה בטלוויזיה או כמובן שיחת זום לקידום רעיונות ומכירות.
הילה אוחיון, בעלת אתר הלייפסטייל והביוטי “סטייליסימה” וחשבון האינסטגרם hillao, מספרת שיש חברות קוסמטיקה שבעקבות השיח הנרחב על קיימות, החלו מייצרות מילויים (ריפיל) לאריזות ליפסטיק. זה לא רק מוזיל את המוצר, אלא גם ממחזר את השימוש באריזה. “ליפסטיק אדום או ורוד עושה את הקסם, מעביר מסר גם בשיחת זום. אבל זו גם הדרך שלי לשמור על עצמי. אני רואה נשים שמחפשות מסכה שקופה רק כדי להתאפר ולשמור על מי שהן”.
עליי להודות שמעולם לא הייתי טיפוס של אדום, אבל ממש כמו הידיעה ביני לביני שלנז’רי הוא לא רק עניין פונקציונלי, כך גם שפתיים אדומות או מטופחות, אם מתחת לבגדים ואם מתחת למסכה - יש בהן משהו שנוסך בנו תחושה של ביטחון ותחושה טובה, שיכולה לרומם את הנפש.