הכלה מאשדוד: המותג הבינלאומי של ריקי דלאל
הרבה כישרון, יחצנות וגוגל טרנסלייט הפכו את בגדי הכלה של ריקי דלאל מאשדוד למותג בינלאומי שמתרחב כעת לשני סניפים חדשים בארה"ב
ריקי דלאל היתה מעצבת שמלות ערב עם חנות קטנה באשדוד, שזכתה להצלחה בעיקר בקרב האמהות של הכלה. אבל אז בנה דאדי החליט למצב אותה כמותג סקסי וזוהר, שנהפך לבינלאומי עם שלושה מותגים, חנויות דגל בבריטניה, הולנד, יוון, ישראל וארה”ב ו־200 נקודות מכירה מסביב לעולם. בשבוע שעבר נפתחה חנות דלאל בסן פרנסיסקו, ובשבוע הבא תיפתח חנות נוספת בברוקלין.
בנוסף לחנויות הדגל יש לדלאל פורמט מתפתח של חנויות בזכיינות: כרגע אחת בהולנד ואחת ביוון, אבל דאדי מעריך שבשנים הקרובות יגיעו לכ־100 זיכיונות. מאז 2014 הושקעו במותג יותר מ־8 מיליון שקל.
בדלאל מציעים שלושה תתי־מותג ברמות מחיר שונות, מספר דאדי: “ריקי דלאל קוטור הוא המותג היוקרתי עם שמלה מ־10,000 ליש”ט; נויה הוא הקו המסחרי והפופולרי, שנמכר בממוצע ב־6,000 ליש”ט לשמלה ומשווק ב־180 נקודות בעולם; ולירי הוא הקו הנגיש, עם שמלה בלא יותר מ־3,000 ליש”ט.
בניית האימפריה היתה תהליך ארוך. את מלאכת התפירה למדה דלאל (63) בבית, כילדה לאמא תופרת. בגיל 17 כבר החלה לתפור למחייתה. “פעם תפרתי לעצמי שמלה לאירוע והנשים מסביב ביקשו גם". בגיל 22 נישאה וילדה ארבעה ילדים, כשבנה דאדי הפך לדמות דומיננטית בעסק: "הייתי יחצן מסיבות. לבשתי כל מיני בגדים מוזרים, לפעמים גם נשיים. הייתי דמות צבעונית ומוכרת בחיי הלילה", הוא מספר. כמה שנים אחר כך המיומנות הזאת שימשה אותו כדי לדחוף את שמלות הכלה של אמו.
אחרי שניסיון לעבוד כחלק מאולם אירועים כשל עברו השניים לקניון קטן וקלטו שהם מצליחים יותר כמותג להלבשת אם הכלה. “זה לא מה שרצינו. עשינו סטופ והחלטנו לשנות כיוון. החלטנו לעשות מותג יותר סקסי וזוהר. אבל הכלה היתה באה, זורקת את האמא אצלנו והולכת לעשות שמלה לעצמה במקום אחר. ב־2013 החלטנו לעשות הפקה מצולמת עם צלם מקצועי ולהעלות אותה לרשתות החברתיות. פתאום איזו בלוגרית אמריקאית פרסמה את תמונה שלנו והכל תפס תאוצה. התחלנו לקבל מיילים באנגלית וראינו שיש הרבה אינטראקציה עם חו"ל".
אז דאדי החליט לנצל את המומנטום ולנסוע לתערוכה בלונדון שהתקיימה שבועיים לאחר מכן. "לקחנו כל מה שהיה לאמא שלי על הקולב והלבשנו על בובות. העלינו תמונות לאינסטגרם ופינטרסט, עם שגיאות כתיב וסיוע של גוגל טרנסלייט". כדי לממן את ההשתתפות בתערוכה לקח הלוואה של 100 אלף שקל ויצא לדרך: "הלקוחות הציעו מחיר ואני ניסיתי להעלות קצת, תפסנו שם ארבעה לקוחות, והם עדיין איתנו".
למרות ההצלחה הגדולה ריקי דלאל מעדיפה להישאר בארץ. “אני לא כל כך אוהבת את הנסיעות ולהיות רחוקה מהבעל והמשפחה. אני נוסעת רק כשאני ממש חייבת: לפתיחה או לאירועי לקוחות מיוחדים”.