הטרולים נגד "קפטן מארוול": עגבנייה רקובה מדי
טרולים אוהבים לחבל בציוני סרטים עם גיבורה נשית באתר המשפיע "רוטן טומייטוז". אבל כשפגעו ב"קפטן מארוול", הם גילו כוח חזק יותר מהמקלדת שלהם
לסיפור הזה יש, כנראה, סוף טוב, אבל הוא מתחיל נורא מגעיל. בשבוע שעבר בישר אתר "רוטן טומייטוז", אתר שקלול הביקורות האמריקאי רב־ההשפעה, שהוא משנה את חוקיו: מעתה גולשי האתר יוכלו להוסיף את הניקוד שלהם לסרט ולכתוב תגובות עליו רק אחרי שהוא עלה למסכים. נשמע אולי טריוויאלי אבל השינוי הגיע בעקבות לחץ של אולפני דיסני על אנשי האתר, אחרי שהם ראו את ניקוד הגולשים ל"קפטן מארוול" צונח באופן תלול, שבועיים לפני שהוא בכלל יצא. רגע לפני שהפיצ'ר הזה הוסר מהאתר, הניקוד עמד על 26% — מספר נמוך מאוד לסרט כה מצופה ומדובר. והסיבה לכך לא היתה קשורה בכלל לטיב הסרט, אלא לגיבורה שלו — הציון הגרוע היה פיגוע אינטרנטי של קבוצה קטנה אבל קולנית מאוד של גברים שמתנגדים לטרנד העכשווי של סרטי מד"ב וקומיקס שבמרכזם עומדת אשה.
- ללא קרדיט: החלטת משרד התרבות בנוגע לקרנות הקולנוע - אומללה
- הוליווד, מאחוריך - סין למדה לעשות סרטי מדע בדיוני מצליחים
- "בהיסטוריה היו מהפכות גדולות מנטפליקס ואנשים עדיין יצאו לקולנוע"
זו אחת מתופעות הלוואי הדוחות ביותר של עידן טראמפ בארה”ב. גיקים שמרגישים שהעולם הליברלי והפרוגרסיבי משנה את התכנים שלהם הם התרגלו ושעליהם הם גדלו. שוויון? ייצוג? פמיניזם? הם לא מוכנים לזה. הם גדלו על סרטים שבהם הגיבורים היו גברים לבנים, כמו לוק סקייווקר, אינדיאנה ג'ונס וקפטן קירק, והטרנד של סרטים שבמרכזם נשים מוציא אותם מדעתם. אז הם משתמשים בכל פלטפורמה אונליין אפשרית כדי לבטא את מחאתם בטקסטים נוטפי מיזוגיניות.
פיגוע הטרולים הבולט הראשון החל ב־2014 בתופעה יחסית שולית בשם "גיימר־גייט" — מחאה של חובבי משחקי מחשב נגד יוצרות משחקים שניסו ליצור תכנים פמיניסטיים ושחקניות שניסו להשתלב בעולם הגיימינג הגברי. זו היתה אינתיפאדה אינטרנטית ארסית ואנטי־פמיניסטית שהתנהלה בעיקר בטוויטר ובאתרי אנדרגראונד כמו 4chan. סרטי הדור החדש של “מלחמת הכוכבים”, שהעמידו דמות נשית במרכזם, גרמו למחאה הזאת להתחיל לזלוג החוצה אל תכנים מיינסטרימיים יותר. אבל זה היה די מושתק ומחתרתי עד שטראמפ עלה לשלטון. עכשיו, כשיש נשיא שמייצג את עמדתם, הנוכחות הציבורית של המחאה נהייתה בוטה יותר.
שתי זירות הקרב הבולטות בשנה האחרונה היו סביב סדרות טלוויזיה. העונה החדשה של “דוקטור הו” ב־BBC הציגה לראשונה דוקטור אשה, והטרולים הרגישו שגנבו להם את הילדות — הדוקטור הוא הרי גבר, כך היה מאז ומעולם. ואז הושקה ב־CBS סדרה חדשה של "מסע בין כוכבים": “סטאר טרק: דיסקברי" עם קפטנית בשם מייקל בתור הגיבורה (“מה פתאום אשה עם שם של גבר", זעק אחד הבלוגרים), וכאן זה הפך למאבק שבועי שהלך והסלים. הם מנתחים כל פרק ופרק ומנסים להסביר איך הקפטנית החדשה היא בגידה בכל מה שהיה יקר לעולמם של מעריצי “מסע בין כוכבים”. כהוכחה לטענתם, וכדי להוכיח שהם מייצגים קונצנזוס, הם פנו ל”רוטן טומייטוז”. על פי האתר, בעוד ”סטאר טרק: דיסקברי” זכתה לציון 100 מצד המבקרים, היא קיבלה ציון 18 מצד הצופים, הפער הכי גדול בתולדות האתר. ההתערבות של "רוטן טומייטוז" בסגירת אזור התגובות היא עדות למניפולציה שניתן לבצע בציונים האלה, ושהקהילה הזניחה הזאת התגייסה להוריד את ציוני הגולשים של הסדרות שהם מתנגדים להן, כדי להציג אחר כך את הציון הזה כהוכחה לטענתם.
סוף הסיפור, נכון לעכשיו, הוא ש"קפטן מארוול" הכניס בסוף השבוע הראשון שלו 153 מיליון דולר בארה”ב, יותר מ"וונדר וומן", ו־450 מיליון דולר בסופ”ש אחד בכל העולם, הפתיחה השנייה הכי גדולה לסרט גיבורי־על. סקר של סינמה־סקור, הדוגמת את היוצאים מבתי הקולנוע באמריקה, מצא ש־80% מהצופים חשבו שהסרט טוב, 55% מתוכם היו גברים. כל זה מעיד שדיסני הבינה מה שקל לשכוח בעידן טראמפ: הטרולים אמנם עושים המון רעש, אבל הם לא מייצגים את הקהל הרחב.