$
במה

"הסודות": הצגה עם עבודת בימוי מדויקת ותאורה מרהיבה

אלו מחפות על הבעיות בהצגה שעלתה בבית ליסין ומצליחות להדגיש את הרגעים היפים שכתבה הדר גלרון

מאיה נחום שחל 08:2319.11.17
עשר שנים אחרי הסרט "הסודות", שאבי נשר ביים לפי תסריט שלו ושל הדר גלרון, עולה כעת בתיאטרון בית ליסין גרסת הבמה של הסיפור, שגם אותה כתבה גלרון.

 

 

 

במרכז הסיפור נעמי (יעל וקשטיין), בתו של הרב הס, דיין חרדי נחשב מבני ברק (עמי ויינברג). שלושה חודשים אחרי מות אמה נעמי מבקשת מאביה לדחות את החתונה עם המיועד לה מיכאל (דורון בלנק) כדי שתוכל ללמוד במדרשה תורנית בצפת. מנהלת המדרשה, הרבנית דבורי (ליאת גורן), מבטיחה לרב הס שתשמור על בתו עד החתונה, ובכל זאת כשהיא מגלה שמדובר בתלמידה שהיא עילוי, היא מצרפת אותה לפרויקט הסמכת נשים לרבניות שהיא מקדמת. היא מחברת בין נעמי למישל (מיכל שטמלר), נערה צרפתייה סוררת ששורדת במדרשה בזכות כספי התרומה של אביה ושומרת על סוד מהעבר שלא מתגלה לצופה. הקשר והאהבה בין השתיים מובילים אותן למעשים אסורים על פי ההלכה, ומכריחים את נעמי לבחור אם ללכת אחרי הלב או אחרי העתיד שמייעדת לה החברה החרדית, שבה עודף שכל של ילדה נחשב לפגם וקשרים מותרים רק אם הם מסוג מסוים מאוד. "לפעמים הלא נכון הוא הנכון", אומרת מישל לנעמי.

ההצגה "הסודות" ההצגה "הסודות"

 

בסיפור יש לא מעט מקבילות ל"ינטל בחור ישיבה", סיפורו של יצחק בשביס זינגר, שעסק אף הוא במעמד האשה ביהדות האורתודוקסית ובמאבק של צעירה על האפשרות ללמוד. אלא שמאז ימיו של בשביס זינגר, ואפילו בעשור שחלף מאז הסרט, החברה החרדית השתנתה, גם בהיבט מעמד האשה, במה שיש מי שכבר מגדירים מהפכה פמיניסטית של ממש.

 

המחזה עצמו איננו חף מבעיות. במעבר מהמסך לבמה הדמויות קצת הושטחו, לפחות בחצי הראשון, חלק מהסצנות מהעולם הדתי נראות סטריאוטיפיות, והצופים נדרשים להתמודד עם קפיצות בזמן ופערי מידע.

 

ובכל זאת, עבודת הבימוי המדויקת של כפיר אזולאי, עיצוב הבמה המרשים והפונקציונלי של פולינה אדמוב (מדפי הספרים, החלונות הגבוהים והשולחנות שמשנים תפקידם לאורך ההצגה) והתאורה המרהיבה שעיצב זיו וולושין (בעיקר בסצנות במקווה ובבית הקברות) מחפים על הבעיות, ומצליחים להדגיש את הרגעים היפים שכתבה גלרון.

 

 

 

מעל הכל, כחוליה החזקה של ההצגה, בולט המשחק. וקשטיין המצוינת עוברת תהפוכות וטלטלות כנעמי, ושטמלר הנפלאה, שגילמה את מישל גם בסרט, מרתקת כיום לפחות כמו אז. לצדן מרשימות גורן, כרבנית הסמכותית אך הרכה כשצריך; קרן מרום, שמספקת את האתנחתות הקומיות בתפקיד שיינה שכבר יצאה ל־40 דייטים (או בלשון דתית - מסע לחיפוש הצלע) ולא מוצאת חתן; לורין מוסרי כחוזרת בתשובה, נרקומנית לשעבר שמספקת סצנה נוגעת ללב על ליל הסדר אצל אמה; ומקהלה של ארבע בנות בתפקידים תומכים וכתפאורה אנושית. בצד הגברי בולטים ויינברג כאביה של נעמי, שנקרע בין אהבתו אליה וצוואתה של אמה לבין ערכי המוסר ו"המה יגידו" שמכתיבה לו החברה, ויניב לוי המשעשע בתפקיד ינקי, הכלייזמר הקלמזי שמאוהב במישל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x