הנפקות SPAC
"בגלל הספאק, צריך להיזהר מחברות שמסורתית לא היו מגיעות להנפקה"
כך ציינה סיון שמרי דהן, שותפה בקרן קומרה קפיטל, במהלך פאנל שהתקיים בכנס הספאק של כלכליסט יחד עם אירית קאהן, שותפה ב-DTCP . לדבריה: "נתחיל לראות חברות שלא מצליחות לסגור את התהליך ולהגיע להתחלת מסחר בבורסה, או שיגיעו אך המניה תצנח. חברה ציבורית צריכה לדעת לעשות תחזיות כמו שצריך ולעמוד בהן"
"אנו משקיעי GROWTH, כלומר משקיעי צמיחה. אנו משקיעים בחברות שכבר יש להן עשרה מיליון דולר מכירות ואנו משקיעים בהן בשלב זה שהוא השלב ההתחלתי כדי שהן יגיעו לשלבים של מעל מאה מיליון דולר מכירות, ואז נפתחת בפניהן קשת של אפשרויות", כך ציינה סיון שמרי דהן, שותפה בקרן קומרה קפיטל במהלך פאנל מיוחד שהתקיים בכנס הספאק של כלכליסט.
לדברי שמרי דהן: "עד כה בעצם היו שתי אפשרויות בעיקר - הראשונה היתה ללכת ל-IPO קלאסי והאפשרות השניה היתה להירכש על ידי חברה גדולה יותר. אך בשנה האחרונה ראינו מסלול חדש-ישן אשר הפך להיות הרבה יותר לגיטימי והרבה יותר מיינסטרימי - וזהו מסלול הספאק, אשר לפתע הפך להיות אפשרות שלישית ואנו מסתכלים על כך בצורה מאוד חיובית וזאת בניגוד לעבר, אז לספאק היה מוניטין פחות טוב. היו לו ספונסרים שלא היו מהשורה הראשונה ומשקיעים מסוגים שונים. התקליט הזה הוחלף ואנו רואים כיום סוג אחר של ספונסרים וסוג אחר של משקיעים".
לדברי אירית קאהן שותפה, DTCP : "ספאקים הם חלופה ל-IPO, כלומר לדרך הקלאסית לצאת להנפקה. זה מתאים לחברות הטובות ביותר, אך השאלה היא תמיד מה אתה מחפש. ספאק היא אופציה לצאת להנפקה אך יש לקחת הרבה דילול. החברות הטובות, החברות שיודעים שהן מובילות קטגוריה עם ביצועים פיננסיים מאוד טובים – יודעים שאין כאן סיכון גדול לצאת להנפקה והחברות האלה יותר מתאימות למסלול המסורתי, כלומר למסלול של IPO.
"חברות שלא מתאים להן דווקא כעת לצאת להנפקה, לא מעט חברות טובות כאלה, בוחרות לצאת בספאק ויש לכך יתרון עצום. לא צריך בעצם אישור של ה-ARR והרבה חברות בתחום האוטומוטיב שהערכת שוויין תלויה דווקא במוצרים עתידיים וחוזים עתידיים, עבור חברות כאלה זה מאוד חשוב במסלול ספאק". מסבירה קאהן. לדבריה: "זוהי דרך קלאסית למשקיעי הון סיכון לעשות אקזיט ובסוף הרי החברות יוצאות להנפקה, אך זוהי שאלה של איך הן יוצאות להנפקה".
לדברי דהן: "החברות אשר מתאימות ל-IPO מתאימות בהחלט גם לספאק, אך הן יכולות לקצר את טווח הזמן כדי להגיע לשוק הציבורי. כיום כשיש הרבה כסף בשווקים יש סוג של ניצול הזדמנויות, חברות יכולות להגיע מהר יותר ובמקום ללכת להליך של שישה עד שמונה חודשים הן יכולות תוך שלושה חודשים להיות חברות נסחרות. אם הן בוחרות שותפים מתאימים הן יכולות גם מאוד להצליח כחברות ציבוריות".
מסבירה קאהן: "עם זאת יש גם לסייג: העובדה שיש כעת הרבה כסף והרבה ספאקים מזמינה לתוך החגיגה גם חברות שמסורתית לא היו מגיעות להפקה ומזה צריך להיזהר, אנו נתחיל לראות חברות שלא מצליחות לסגור את התהליך ולהגיע להתחלת מסחר בבורסה, או שיגיעו אך המניה תצנח, כי יש לזכור שחברה ציבורית צריכה לדעת לעשות תחזיות כמו שצריך , לעמוד בתחזיות ולהעניק ערך למשקיעים".
על כך הוסיפה קאהן: "בשנת 2020 גייסו מעל 80 מיליארד דולר בספאקים, זינוק משמעותי לעומת 14 מיליארד דולר בשנת 2019. ומעבר לכך גויסו 50 מיליארד דולר בשנת 2021 וזאת בחודשיים בלבד. יש פעילות רבה בתחום ורוב הפעילות היא בארה"ב". עוד ציינה קאהן: "יש הון רב והמשקיעים רוצים להשתמש בכסף. ספאק הוא דרך נטולת סיכונים להשקיע את הכסף, הספונסר אשר מקים את הספאק לוקח סיכון אך המשקיעים אשר באים לספאק מבצעים רכישה ללא סכנה, הם יכולים לקחת את כספם בחזרה".
לדברי דהן: "תהליך ה-IPO הוא תהליך שלא מעט אנשים אומרים שהוא תהליך שבור, כי אין כאן אפשרות לשוק משוקלל. בדרך כלל הבנקאי מחליט מה יהיה מחיר החברה לפני ההנפקה ולעתים יש סוג של קונפליקט בין החברה ובין הבנקאים שמי שיכול לפתור אותו הוא השוק המשוקלל, ולכן החל direct listing. ספוטיפיי היתה הראשונה שלא השתמשה בבנקאים והלכה ישר לשוק הציבורי למשל. כעת נפתח שוק שלם של ספאקים אשר קורץ לאנשים רבים ועלינו לשמור על כך שיהיו הצלחות, יהיו עסקאות איכותיות. אם זה יקרה והמשקיעים יקבלו ביטחון בדרך זו אז יהיה המשך נאה לתחום הספאקים".