ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק חדשנות באשראי שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class מקומי.קום 2024 פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT Expanding Horizons FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 השקעות גלובליות כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי כנס ביטחון המזון מיאמי 2024 ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית כלכלת הנדל"ן כנס האנרגיה Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות טק עצמאות גיימינג 2024 PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 צמיחה בעולמות האשראי RoadShow Event 23 כנס AI לונדון 2024 ביטחון אנרגטי Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot משלחת העסקים לפריז TechTLV2024 הכלכלית הלאומית 24 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי כנס הצמיחה שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup בטיחות במקומות עבודה +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי השקעות ופיננסים כנס החלל 2024

"באמצעות אמזון קמעונאים יכולים להרחיב את מגוון הלקוחות שלהם ולמכור יותר"

כך אמר מנכ"ל UPS ישראל, יאיר עשהאל, בפאנל בוועידה הכלכלית לאומית של "כלכליסט" בנושא כניסת אמזון לישראל. דודו וקנין, ראש מערך עסקים קטנים בלאומי: "נתמוך בעסקים שיבחרו לפעול דרך אמזון."

נורית קדוש 15:0002.09.19

"הדבר שהכי הייתי רוצה הוא שאמזון כבר יגיעו לישראל ויתחילו לפעול. העננה שרובצת עלינו בשנתיים האחרונות, כשכל פעם עולה ידיעה שאמזון תיכף מגיעה, צריכה להיפסק. שיתחילו ונוכל להתחרות", כך אמר חי גאליס מנכ"ל קבוצת ביג, בהתייחס לאיום שרואים בעלי רשתות האופנה והקניונים מכניסתה הצפויה של אמזון לישראל. "יש לנו נסיון מהשוק בארה"ב וביזנס שלמרות הלחצים של שוק ההון הישראלי, מצליח לייצר תוצאות טובות וצמיחה. צריך לזכור שגם עם אמזון, 90% מהקניות עדין פיזיות והצרכנים ימשיכו להגיע למרכזי קניות".

 

גאליס דיבר בפאנל "החבילה של אמזון בדרך: הזדמנות או סכנה לשוק המקומי", בהנחיית נטע לי בינשטוק, בוועידה הכלכלית לאומית של "כלכליסט". עוד השתתפו בפאנל רמי שביט, מנכ"ל המשביר לצרכן, רמי לוי בעלי רמי לוי שיווק השקמה, דודו וקנין ראש מערך עסקים קטנים בבנק לאומי לאומי ויאיר עשהאל, מנכ"ל UPS ישראל

 

מה לגבי קניוני הרפאים בארה"ב?

גאליס: "אלו בעיקר כותרות נגטיביות שמגיעות מהעולם. אנחנו מנהלים 700 אלף מ"ר מרכזי מסחר עם 92% אכלוס ומי שיודע לעשות את השינויים הנדרשים, כדי שהקוחות ימשיכו להגיע, יתמודד עם פגיעה מינימלית או בכלל לא. מה שכן, יש בישראל פגיעה בשנה האחרונה שנובעת מחוסר הוגנות רגולטורית. צריך לתת לקמעונאים הישראלים אפשרות להתחרות בשחקני האון ליין מחו"ל שפוגעים בהכנסות ובעובדים של מדינת ישראל ואני מקווה שיהיה פוליטקאי אמיץ שיקבל החלטה לבטל ההטבה של הפטור ממס. מה שצריך לזכור זה שאמזון מגיעים לארץ ללא היתרון הזה, כי הם מפעילים שחקנים ישראלים, אז נראה מה יהיה מבחינת המחיר כשיגיעו".

 

פאנל "אמזון בדרך". מימין: דודו וקנין, יאיר עשהאל, רמי שביט, רמי לוי וחי גאליס ונטע לי בינשטוק פאנל "אמזון בדרך". מימין: דודו וקנין, יאיר עשהאל, רמי שביט, רמי לוי וחי גאליס ונטע לי בינשטוק צילום: עמית שעל

 

גם רמי שביט, בעל השליטה במשביר לצרכן, הביע תרעומת על הפטור ממס להזמנות מאתרים מחו"ל. המשביר, שמתמודדת עוד בטרם כניסת אמזון עם קשיים, חתמה את המחצית הראשונה של השנה עם הפסד נקי ומנסה לאתר משקיע אסטרטגי לבתי הכלבו. "מעולם מצבה של המשביר לא היה טוב יותר. תקן 16 עשה עיוות לחברות הריטייל, אבל בתי הכלבו הרוויחו כסף. אנחנו כמעט ללא חוב וללא אשראי בנקאי, אבל השאלה זה עניין האי קומרס והנסיעות לחו"ל וכמובן הפטור ממכס לחברות מחו"ל שבגינם אנחנו חווים בעיה לא פשוטה". אמר שביט והוסיף. "אמזון באה עם בשורה וישראל היא המקום הראשון שהיא מציעה לחברות שיתוף פעולה. בשלב הראשון פחדתי שהם רוצים לקחת את הלקוחות שלנו אבל הם לא. אנחנו מנהלים איתם משא ומתן על שיתוף פעולה. החלטנו במקום להילחם ללכת איתם ואם נשכיל לקחת אחוז מהמכירות שלהם בישראל, זכינו.

 

אמנם בשלב זה אין בכוונת אמזון להיכנס לתחום המזון, אולם לא מן הנמנע שבעתיד תורחב הפעילות לשוק זה. רמי לוי, המתמודד גם שנה אחרי רכישת השליטה בקופיקס עם ירידה במכירות והעמקת ההפסדים, דחה את הטענה שהציבור איבד את האמון במותג קופיקס, לאחר העלאת המחירים שביצעה החברה, אשר כבר אינה מחוייבת למחיר אחיד. "קופיקס נותן מענה למיליון צרכנים בחודש. הקפה ומוצרים נוספים עדיין עולים 5 שקלים והציבור מבין שאין פיקס לכל החיים. בסופו של דבר, אנחנו משפרים מוצרים ומוכרים בשליש מחיר מהמתחרים שלנו".

 

אז הצרכנים לא רואים את הערך, כי המכירות יורדות 

לוי: "סגרנו 5 סניפים שלא הרוויחו כי אני לא אוהב להחזיק עסקים שלא מרוויחים. ברבעון הבא נראה את השיפור. אבל לא נכנסתי לקופיקס בגלל הקפה אלא כדי לקחת את 30 סניפי קופיקס, לשפר עמדות ולתת לצרכן מענה זול".

 

אבל גם סופר קופיקס הפסדית.

"אנחנו מפסידים הרבה פחות מבעבר ובמקביל מגדילים מגוון, מסבירים לצרכן על מעבר למותג רמי לוי בשכונה ונאפשר ללקוחות שבויים לקנות במחירים נמוכים. בעקבות כך נראה את השינוי".

 

מי שעשויה להרוויח מכניסת אמזון לישראל והתחזקות שוק האון ליין הן חברות השילוח. לדברי יאיר עשהאל, מנכ"ל חברת UPS ישראל, לחברות השילוח יש עוד לאן לצמוח. "לא צריכה להיות סיבה לקמעונאים לדאגה מכניסת אמזון. לא צריך להילחם בקדמה. יש התפתחות בעולם ויש טכנולוגיות שמאפשרות שינוי ולכן כניסת אמזון מייצרת אפשרות לצמיחה, להגדלת מגוון ומייצרת בשורה לסוחרים שימכרו דרכה. יחד עם זאת, אין ארוחות חינם ואי אפשר למכור באמזון בלי סטנדרטים ובלי יכולת לעמוד ברמת שירות ומלאים, זמני אספקה ושירות לקוחות, שלא רגילים לו בישראל".

 

השוק הישראלי יכול לעמוד בזה?

"צריך להיות מקצוען. אחד האיסורים של אמזון הוא על מכירה בחסר והחברה קונסת במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב מוציאים מהרשימה. במקרה של איחור באספקה, אמזון מחייבת להציג לה תכנית שיפור ונותנת קנס ולכן צריך לעבוד שיש סנכרון בין מלאי פיזי לוירטואלי וזה מחייב לעבוד עם חברות מקצועיות כמו UPS. מי שיעבוד לבד עלול לשבור את הראש".

 

עשהאל הוסיף כי קמעונאים יכולים באמצעות אמזון להרחיב את מגוון הלקוחות שלהם ומי שיעשה לוגיסטיקה נכון ימכור יותר. עשהאל דחה את הטענות על אפלה רגולטורית ואמר: "אפליה רגולטרית קיימת גם בתחומים אחרים".

 

ובישראל נזכה לרמת שירות של אמזון עם אספקה תוך יום ושירות החזרות נוח?

"לאמזון פריים יש מנויים שמשלמים על השירות המהיר. בשוק ישראלי לא בנויים לאספקה מהיום להיום, אבל בהחלט כן יכולים לספק מהיום למחר. אמזון מבקשת בישראל התחייבות שהמשלוח יגיע תוך 5-3 ימים, אבל אף אחד לא צריך לקפוץ מעבר ליכולות שלו. בעוד שנה וחצי תראו שקרה משהו חיובי ברמת השירות, כי אמזון מייצרת סטנדרטים והקמעונאים יצטרכו להשלים עם קיומה של אמזון".

 

עשהאל הוסיף כי האתגר הגדול הוא המקטע האחרון של השילוח לבית הלקוח. "הלסט מייל הוא הקריטי ביותר וזה לא דבר שאפשר לעשות בחינם. אמזון מציעה למקם גבוה בתוצאות החיפוש את מי שיתן משלוח חינם, אבל זה לא אפשרי, כי איכות מתכתבת עם מחיר".

 

"זה לא רק לצעירים, כי זה נוח, זמין ומגיע בזמן"

 

מי שמתקשים להתמודד עם כניסתה הצפויה של אמזון לישראל הם העסקים הקטנים. לדברי דודו וקנין, ראש מערך עסקים קטנים בלאומי, הבנק יתמוך בעסקים שיבחרו לפעול דרך אמזון. אנחנו מבינים שהאון ליין ואמזון כאן להשאר. מדובר במכירות של 16 מיליארד שקל בשנה וצמיחה בקצב שגדל בארץ יותר מבעולם. זה לא רק לצעירים, כי זה נוח, זמין ומגיע בזמן וככל שהחוויה תהיה טובה יותר הלקוחות יהיו שם וגם הלקוחות העסקיים הקטנים. כיוון שבחברות קטנות אין הנהלה רחבה שיכולה להתמודד, אנחנו מעניקים הכוונה מקצועית ונדע לתת למי שיבחר ללכת לשם מימון למלאי ולהקמת החנות".

 

וקנין הוסיף: "מימון מלאי והקמת חנות זה בייסיק, אנחנו הולכים לרקום שת"פים עם 3-4 חברות שיודעות לתת ליווי ונהיה שם עבור לקוחות שיוכלו לעוד בזה".

 

תחום הפארם שצפוי להיכנס בקרוב לזירת האון ליין, עבר באחרונה שינויים עם מכירת ניו פארם שהיתה בבעלות המשביר לשופרסל ורכישת השליטה ברשת גוד פארם על ידי לוי.

 

"סיפור הפארם, זה בלון. הסיפור הגדול זה של בתי המרקחת והעניין הוא בקופות החולים ששודדות את השיטה ופותחות בתי מרקחת ללא סוף". אמר שביט והוסיף: "הדרגסטור בנוי על כניסה לקניית תרופות ועל הדרך קניית טואלטיקה ועוד. קופות החולים ובעיקר כללית שמחזיקה למעלה מ- 50% מהשוק פתחה בשנים האחרונות למעלה מ- 500 בתי מרקחת. שר הבריאות לא ראה את הבעיה וקופות החולים מנציחות אותה".

 

לוי ציין כי הבעייתיות בתחום הפארם לא נוגעת לגוד פארם, שאינה מפעילה בתי מרקחת. "אני לא רוצה שהחולים יבואו לקנות אצלי. אנחנו מכניסים את הצרכן על ידי מחיר זול בעשרות אחוזים. אנחנו בהחלטה מוכרים לא רק לחולים, אלא לכולם. את התרופות נשאיר לאחרים", אמר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x