ועידת פריז
ראש בראש: מפגש פסגה נדיר בין בכיר תעשיית הנפט לבכיר תעשיית הרכב בתערוכת פריז
נשיא קבוצת רנו-ניסאן-מיצובישי, קרלוס גוהן ומנכ"ל ענקית הנפט BP, קרלוס דאדלי נפגשו לשיחה על עתיד תעשיית הרכב. מתי הם מאמינים שהמהפכה החשמלית תקרה (אם בכלל)? מה הם צופים לשוק הדיזל? והאם הדלק הנוזלי הולך להיעלם?
"יצרני הרכב הם בררנים בכל הקשור לתערוכות רכב כי המוצר שלהם עובר שינוי", הצהרה מפתיעה זו נשמעה מפי קרלוס גוהן, נשיא רנו-ניסאן-מיצובישי. גוהן אמר את הדברים במהלך מפגש עם מנכ"ל ענקית הנפט BP, רוברט דאדלי, בפתיחת המונדיאל לאוטומוביל, תערוכת הרכב הדו שנתית בפריז.
- קרלוס טווארס, יו"ר PSA: "אנחנו לא חוששים מרכבים שיתופיים"
- מהפכת הדיזל: עשרות אלפי טנדרים וג'יפים לא יורשו להיכנס למרכזי הערים בעוד חודש
- גוגל תספק מערכת מולטימדיה מבוססת אנדרואיד לכל רכבי קבוצת רנו-ניסאן-מיצובישי
לדברי גוהן: "העתיד אינו נוגע לאיזה רכב נקנה אלא לשרתים שהצרכנים ירצו. הצרכן יהיה חלק מאקוסיסטם. כמובן שכל חברה תרצה לשלוט בהכל, אבל אין לנו יכולת לעשות הכל לבד ואנחנו צריכים לבחור בחוכמה מי יהיו השותפים שלנו. אנחנו יודעים שהצמיחה הגדולה בענף הרכב תהיה לא במכוניות עצמן אלא בשירותים שהנוסעים ברכב ידרשו. כיצרן אני מייצר מיליוני מכוניות. אך המכוניות שלי לא בהכרח מגיעות לכל בתי האב בעולם".
לדברי דאדלי: "רוב האנשים שומעים עלינו כי אנו פועלים ב-70 מדינות בעולם ואנו מספקים דלק לשמונה מיליון אנשים מדי יום. בשנת 2050 יתווספו לעולם שני מיליארד אנשים. יש לנו שיתופי פעולה עם תעשיית הרכב העולמית ואנו מבינים את המעבר לרכב חשמלי. אנחנו יצרני דלק ואנו יודעים שנצטרך לשנות את אתרי המכירה שלנו. זה חיוני לעתיד".
"הדרך לגמילה מדלק ארוכה"
גוהן: "כיום יצרני הרכב הופכים להיות מאוד בררנים בקשר לתערוכות. המוצר שלנו משתנה. העתיד אינו נוגע לאיזה רכב נקנה, אלא לאילו שירותים הצרכנים ידרשו".
דאדלי: "הדרך לגמילה מדלק ארוכה מאוד וכיום חשמל לא יפתור את בעיית הדלק. דלק נוזלי יהיה כאן הרבה שנים. חשמל צריך לאחסן. דלק נוזלי ניתן להזיז ממקום למקום. במקרה שלנו החנויות שלנו אינן בהכרח מוכרות דלק. בבריטניה למשל באים אלינו בין היתר כי יש לנו חנויות נוחות".
לדברי גוהן: "מכוניות יהיו תמיד רצויות ותמיד יהיה להן ביקוש. רכב אוטונומי, רכב לא אוטונומי, תמיד תהיה דרישה, אך הרכב ישתנה. עד כה היה נהג שמחובר לרכב, מחזיק את ההגה וצופה בכביש, אך בעתיד יהיה רכב אוטונומי, מקושר. הנהג ירצה לעשות דברים בעודו נוהג. לכן חברות טכנולוגיה מביעות בזה עיניין. אנחנו נמשיך כמובן לייצר מכוניות בעתיד הרחוק אך הרכב יהיה מאוד שונה. אנחנו רואים הרבה הזדמנויות גם בשירותים, בידור וכיוצא בזאת".
גוהן המשיך: "רכב חשמלי הוא מהפכה. המהפכה קרתה. מה שאנחנו רואים זה רכב חשמלי שהולך והופך זמין. המהפכה התרחשה לפני עשר שנים ואנחנו היינו ראשונים. כיום אין יצרני רכב שלא מתכננים רכב חשמלי. נכון, אנחנו לא מוכרים הרבה רכב חשמלי, אך אנחנו הינו שם ראשונים ואנו יודעים שזה כוח אדיר בענף הרכב. חברות הטכנולוגיות שרוצים לעבוד עם ענף הרכב בונות על רכב חשמלי – לא על להתקין את המוצר שלהן ברכב עם מנוע בנזין או דיזל. כיום מתרחשת עוד מהפכה- קישוריות ואוטונומיה. יצרני הרכב מצהירים בלי בושה שעוד שלוש שנים יהיו מכוניות חשמליות למכביר. מבחינתנו עד סוף 2022 נמכור 14 מיליון מכוניות ו-10% מהן יהיו חשמליות. זו התחזית שלנו. לפני עשר שנים רכב היברידי נחשב חדשני וכיום פלאג אין הייבריד חדשני".
"הפריצה תגיע כשמכוניות יוכלו להיטען ממש מהר"
לדברי דאדלי: "העתיד יכול להיות חשמלי אך לא נמהר לסגור את המשאבות. יהיה חשמל, אך זה יהיה בערים. אנחנו יודעים כיצד להשתמש בתחנות שלנו. השנה רכשנו רשת טעינת רכב חשמלי בבריטניה, 6,500 עמדות. אך אנו לא חושבים שתהיה שם פריצת דרך כי אין לנו שם טעינה מהירה. הפריצה תגיע כאשר מכוניות יוכלו להיטען מהר, ממש בפחות מעשר דקות. גם נושא השקעים החשמלים עדיין לא הוסדר לחלוטין. יש כיום חברות שעושות עבודה מדהימה על טעינה מהירה אך זה דורש טיפול בכמות החום האדירה שהתהליך הזה מייצר. אנו גם עוסקים בנושא השימוש בתחנות שלנו, אנשים לא רוכשים רק דלק נוזלי. לדעתנו יש שימושים רבים לדלק ואנחנו מתכוננים לעתיד. כיום אנחנו מרוויחים יותר דווקא מה שמוכרים בתחנות הדלק שאינו בנזין או סולר".
לדברי גוהן: "כמובן שהרווחיות שלנו תשתפר כתוצאה מרכב חשמלי. הרווחיות של רכב חשמלי טובה. לאחר שנת 2022 הרווחיות שלנו מרכב חשמלי תהיה טובה. אנחנו מרוויחים מרכבים כאלה כי יש כאן שירותי מימון. שירותי מימון יהיו חשובים בעתיד. אנחנו רואים כאן הזדמנות לשפר את המאזן הודות לרכב החשמלי".
עוד הדגיש גוהן כי רכב חשמלי סובל מפחות בלאי, פחות חלקים נעים. כיצד הדבר ישפיע? לדברי גוהן: "אפשר להיות רווחי אם המוצר מתאים. יש לזהות את העובדה הזו ולהבין שיש דברים שעליהם ירוויחו פחות, כמו חלקים, אך יש דברים שעליהם נרוויח יותר. כשמייצרים רכב חשמלי אומנם מצמצמים הכנסה בדלת אחת, אך מגדילים אחרת. זה נושא חשוב שעליו חייבים לשים דגש. כיום יש יצרני רכב שטוענים שאין ברכב חשמלי מספיק כסף. זה לא נכון כי הם צריכים להבין שדווקא כיום צריך להשקיע כדי להרוויח בעתיד. ובכל מקרה, אין להם ברירה, כיום האקלים העולמי משתנה. ממשלות בעולם דורשות שימוש ברכב חשמלי. האוויר מזדהם. תראו מה קורה בסין, שם הממשל מתמרץ רכב חשמלי".
עוד ציין גוהן: "הטכנולוגיה של רכב חשמלי היא פשוטה מאוד. בעוד ארבע שנים יהיו לנו סוללות יותר טובות, יותר זולות. יותר נתמכות על ידי מדינות וממשלות. כך יהיה רווח יותר רציני". עם זאת, כיום רכב חשמלי זוכה במדינות רבות לסבסוד, שעלול להיעלם. לדברי גוהן: "ממשלות הן חכמות. אין לי ספק שאף אחד לא רוצה להפסיד כסף. אנו יודעים היטב שמיסוי תומך בטכנולוגיה. אם ממשלות לא יתמכו ברכב החשמלי, הוא לא יצליח. כך נהוג בתעשיה".
לדברי דאדלי: "סובסידיות הן מה שמאפשר חדשנות. BP היא חברת אנרגיה, לא חברת דלק. אנחנו מייצרים גם שמנים לטורבינות רוח. וחשוב לעודד טכנולוגיות חדשות. אנחנו מהווים מקרה מיוחד. בתחילת המאה החלטנו להשקיע בטכנולוגיות חלופיות. ועבדנו מהר מדי. מודים. כעת אנחנו חוזרים לזה. חברות חייבות להיזהר במה הן משקיעות. אנחנו משקיעים חצי מיליארד דולר בשנה באנרגיה חלופית ואנו יודעים שאנו נזהרים מאוד במה אנו עושים בכסף של בעלי המניות. אנחנו השקענו הרבה בתחום ואין לנו ספק שאנחנו הולכים להשקיע במה שקשור ברכב חשמלי".
באשר למנועי דיזל, שנמצאים כיום תחת מתקפה באירופה מדגיש גוהן: "90% מהצרכנים לא מראים אכפתיות לסוג המנוע. הם מחליטים מה לקנות בגלל שמירת ערך ונוחות. באירופה חצי מתעשיית הרכב היה דיזל. ביפן כמעט אין דיזל בכלל. בארה"ב כמעט ואין דיזל. זה היה תלוי בממשלה. כשהממשלה מבהירה שהיא לא רוצה דיזל, למשל באמצעות איסור על כניסה לערים, הצרכנים לא רוצים דיזל. אין כאן שאלה של האם דיזל טוב או לא, זו שאלה של כיצד קובעי המדיניות רואים את זה. הצרכנים מחליטים מה לקנות לפי מה שאומרים ראשי הערים והפוליטיקאים. אף אחד בפריז לא רוצה למשל לקנות מכונית שאסור לה להיכנס למרכז הערים. דיזל נחשב רע בגלל קובעי המדיניות ואנחנו כיצרני רכב חייבים להתאים לצרכים. כיצרני רכב עלינו להתאים את עצמם, לייעל את הרכבים שלנו, להציג רכב חשמלי ולהציג רכב פלאג אין הייבריד. אנחנו מקצצים בחצי את היצע דגמי הדיזל. ניסאן מקצצת את הדיזל כמעט לחלוטין. בעתיד הדיזל ילך וייכחד. חשוב מאוד להבין שמה שקובע הוא הטרנד הפוליטי. הוא יקבע איזו טכנולוגיה תנצח".
לדברי דאדלי: "ניתן להבין שלפני 20 שנים אנחנו היינו בנויים יותר להפקת דיזל. בארה"ב לא רצו דיזל כמובן מעולם אך באירופה הרגולציה משתנה. עבורנו זה כמובן שינוי אדיר שיוצר שינוי קה בן לילה. אנחנו צריכים לשנות כעת בתי זיקוק שמוכרים לאירופה. הבחירות הללו חשובות ועלינו להשקיע בחוכמה".
האם מהפכת הרכב החשמלי תסכן את יצרני הרכב המסורתיים? לדברי גוהן: "רק מי שלא יגיב לשינוי יהיה בצרות. מי שיצפה שינויים וייערך מראש - ישרוד. אנחנו שמענו הרבה אנשים אומרים שיצרני הרכב הם דינוזאורים. 95 מיליון מכוניות נמכרות בעולם בשנה. החברות החדשות, כל הטסלות, לא מייצרים אפילו אחוז אחד מאיתנו. והם מפסידים כסף. לכן אנחנו לא חוששים כלל מחברות הטכנולוגיה כיצרני רכב חדשים. לסטארט-אפים אין יכולת גיוס כמו שלנו וגם אין להם היסטוריה של יצור רכב. אני אישית סבור שחמש שנים במורד הדרך המצב יהיה זהה, יצרני הרכב לא יחששו ממתחרים חדשים. כי יצרני הרכב מסתגלים. יצרני הרכב חייבים להיות מוכנים לשינוי. לרכב חשמלי. אוטונומי. מקושר".
לדברי דאדלי: "אם ניקח את חמש חברות הרכב הגדולות בעולם נגלה שהן לא מיצרות את רוב הדלק בעולם. בשנות השמונים חברות הדלק פחדו מגאז טבעי. כיום אנחנו ואחרים עובדים על גז טבעי. השוק משתנה ואי אפשר לקפוא במקום. אנחנו לא מאמינים במהפכות, אנחנו מאמינים בשינוי הדרגתי וכן מודאגים מהעובדה שמספר המשרות פוחת".
גוהן: "אני לא רואה חברות טכנולוגיה כאיום. כשאני עובד עם גוגל אני עושה זאת לאחר דיונים ארוכים. הם משפרים את המוצר שלנו ואנחנו שולטים במוצר. הם מוכרים טכנולוגיה שהיא שימושית ומי שמרוויח הוא המשתמש שלנו, היוזר. אנחנו לא רואים את השותפים שלנו כאיום. אנשים חושבים שגוגל תיקח לנו תוכן, אלה שטויות. אנחנו ממשיכים לבנות מכוניות ואנחנו יודעים שרכב אוטונומי עם שירותי מוביליות הוא משהו שאנחנו לא יכולים לעשות לבד. אנחנו נראה בעתיד יותר שיתופי פעולה. כולם מיועדים לייצר רכב אוטונומי מקושר וחשמלי יותר טוב. אנחנו ארכיטקטים, אנחנו אוספים רכיבים ומייצרים רכב טוב. יש יצרנים כמו דייסון שהודיעו שייצרו מכוניות. אני לא דואג בגלל דייסון, אני דואג בגלל פולקסווגן וטויוטה. יצרני הרכב לא שוקטים על השמרים, לכן אנחנו לא חוששים משחקנים חדשים".
גוהן: "אנחנו צריכים מערכת טעינה שיכולה להטעין רכב תוך שבע עד עשר דקות. יצרני רכב מוצפים בטכנולוגיה חדשה שמגיעה אלינו והמשימה הקשה שלנו היא להשקיע במה שנכון. אם אנו נתחשב בכל הבקשות להשקיעה שאנחנו מקבלים, זה מטורף. אנחנו מסתכלים על מה שמועיל לצרכן. למשל, לנו יש כל הזמן דיון מהו הטווח לנסיעה על רכב חשמלי שלא ידאיג את הצרכן. ממה שמכרנו עד היום בעולם אני יכול להגיד שהטווח שמבטל חרדת טווח הוא 300 קילומטרים. זה הטווח שמעבר לו, הצרכן לא מפחד יותר. אנחנו לא רוצים ביצועים אדירים ולא ביצועים משוגעים, אנחנו רוצים טווח סביר".