ועידת שוק ההון
"אנחנו מכים את התחזיות 13 רבעונים ברציפות ולא קיבלנו הכרה משוק ההון"
משתתפי פאנל המזנקות של וול סטריט שנערך בוועידת שוק ההון של "כלכליסט" חושפים עד כמה הזינוק במניות השפיע על ההייפ סביבם, האם האקזיט מנהל אותם ביום-יום ומהן הטעויות העיקריות שעשו בדרך
הזינוק במניות לא מייצג בהכרח הייפ בשוק ההון, כך עולה מפאנל בנושא "המזנקות של וול סטריט" שנערך בכנס שוק ההון של "כלכליסט". בפאנל השתתפו נפגשו רן בנצור מנכ"ל יורוג'ן, ליאור הנדלסמן, סמנכ"ל שיווק ואסטרטגיית מוצר, מייסד סולאראדג', ואורי הדומי מנכ"ל מזור רובוטיקה.
- רמי שביט: "הורדתי לאברכהן 20 מיליון שקל, כי הוא הבטיח לי שיקרע לסופר פארם את הצורה"
- "ייעוץ השקעות חשוב יותר מתמיד; משקי הבית הולכים למערב הפרוע של שוק ההון"
- מנכ"לית הבינלאומי: "אני שומעת ברדיו שמציעים אשראי למי שמסורב בבנק ונחרדת"
יורוג'ן היא חברה המתמחה בסרטן באזור של שלפוחית השתן. "אנחנו מצרך נדיר בתעשייה כי אנחנו נמצאים כבר בשלב 3 בתרופה לסרטן בצינורית השתן ובדרך להיות חברים במועדון די אקסקלוסיבי בתחום האונקולוגיה והקהילה המדעית", הסביר בנצור והוסיף: "בגלל זה משקיעים בנו קרנות גדולות כמו פונטיפקס ופידלטי. גם אנשי מפתח בשוק כמו אריה בלדגרין, שמכר את קייט פארמה שלו ב-12 מיליארד דולר לאחרונה, נמצא אצלנו בבורד".
סולאראדג' היא מובילה עולמית בתחום האנרגיה החכמה ומתמחה במערכות סולאריות פוטו-וולטאיות להפקת חשמל מאנרגיית השמש. "הטכנולוגיה שלנו מאפשרת להפיק יותר אנרגיה מכל אחד מהפאנלים הסולאריים", אמר הנדלסמן והוסיף: "החברה מאד יציבה פיננסית. את 2017 סיימנו עם 600 מיליון דולר מכירות ו-84 מיליון דולר רווח. המגמה העולמית היום היא הקמה של יותר ויותר תשתיות לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, ובעיקר בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, על חשבון אנרגיה שמופקת מגז או פחם".
מזור היא חברה העוסקת ברובוטיקה של ניתוחים בעמוד השדרה ובמוח. "המוצרים שלנו נמצאים בבתי חולים בכל העולם עם למעלה מ-200 מערכות שמכרנו. החברה מונה 250 עובדים, רובם במערך הפיתוח בישראל. לפני שנתיים חתמנו על הסכם עם ענקית הפארמה מדטרוניק על הפצה של המוצרים שלנו", הסביר הדומי.
כאמור השלושה נשאלו עד כמה הזינוק במניות החברות שלהם מייצג הייפ שקיים היום בוול סטריט. לדברי הנדלסמן, "אצלנו אני מרגיש שיש דווקא חוסר הייפ. למרות הזינוק בשווי החברה בשנה האחרונה, כל חברה אחרת עם תוצאות כמו שלנו הייתה נסחרת במכפיל טוב יותר מאתנו. אנחנו מכים את תחזית ה-EPS כבר 13 רבעונים ברציפות ולכן המניה עלתה לאחרונה", אמר.
לדברי הדומי, "החזון שלנו הוא שהרובוט יהפוך לארגז הכלים של קבלת ההחלטות בשביל הרופא בחדר הניתוח. אנחנו רואים את הטכנולוגיה שלנו כסוג של כוורת שמאחדת הרבה מכשירים בחדר הניתוח. לכן אני לא יודע אם מדובר בהייפ".
לדברי בנצור, "הקשר שלנו עם אריה הוא הדוק, והשוק אוהב אותו, אבל אני חושב שלא רק זה משפיע על המניה. אני חושב שאריה רוצה להשאיר חותמת גם בתחום שלנו, זה תחום שקרוב לליבו, ולכן השוק יודע להעריך את זה".
כמה האקזיט מנהל אתכם?
הנדלסמן: "באמת שמהיום הראשון הכוונה הייתה לבנות חברה גדולה וישראלית. אנחנו לא לרכישה אלא דווקא מבצעים רכישות, ורוצים להפוך לחברת ענק מבוססת טכנולוגיה".
הדומי: "חברה ציבורית תמיד יכולה להיות מועמדת לרכישה. אני אמון על יצירת ערך, והצלחנו לייצור בשנים האחרונות הרבה ערך. אנחנו נחושים להמשיך בנתיב הזה".
בנצור: "מיזוגים ורכישות הם חלק מהתעשייה שלנו. חברות הפארמה הגדולות חייבות פיפ ליין של מוצרים בקנה ולכן הן כל הזמן במסע רכישות. זה תרחש אפשרי גם עבורנו אבל אי אפשר לבנות על זה. אנחנו גם יכולים למסחר את התרופה שלנו בעצמנו כי למרות שיורוגן היא חברה קטנה, אנחנו פונים לתחום יחסית מצומצם".
"רוב הזמן אנחנו טועים ויש מעט הצלחות"
חברי הפאנל התבקשו לשתף בטעויות שלהם ומתשובותיהם עלה אף אחת מהחברות אינה חפה מטעויות.
הדומי: "קשה לבחור כי יש הרבה. רוב הזמן אנחנו טועים ויש רק מעט הצלחות. במזור יש פעם בשנה פגישה של כל המנהלים שצריכים לבחור את הטעיות הכי גדולות שלהם. לפי זה אני יודע שיש שתי טעיות מרכזיות: לצאת עם מוצר לא בשל. עשינו את הטעות הזאת, אבל ידענו ללכת אחורה ולתקן. הטעות השנייה היא הנטייה להאמין בתרחיש האופטימי ולא לבנות תוכניות על פי התרחיש המסוכן. זה נתיב שכשלנו בו לא פעם".
הנדלסמן: "גם אנחנו טועים, כי מי שלא עושה לא טועה. בתחילת הדרך ניסינו לפתח מוצר אחד שיתן מענה לכל דרישות הלקוחות השונים. אחרי שנה הבנו שעדיף מגוון מוצרים שמתאימים טוב יותר לדרישות שונות. לדעתי לא צריך לפחד מהרבה מוצרים מחשש לאיבוד מיקוד. עדיף מגוון רחב של מוצרים כאשר כל מוצר עושה דבר אחד מצוין".
בנצור: "טועים הרבה וצריך ללמוד מזה. בהתעסקות עם ה-FDA צריך מאוד להיזהר ואסור לזלזל ולעגל פינות. ההמלצה שלהם היא לא המלצה אלה יותר ציווי. אחרי כל שלב בפיתוח ניגשים אליהם וצריך סבלנות, צריך ללמוד את השפה שלהם ולפעמים שם עושים טעויות".