ועידת לונדון
צפו: טדי שגיא משקיע מיליונים בסטארט-אפים בעשר דקות
זמן קצר לפני שוועידת כלכליסט בלונדון נפתחה רשמית הספיק איש העסקים הישראלי להשקיע מיליונים בחברות של יזמים ישראלים
"נגמר לנו הזמן", קטע טדי שגיא את היזם אחרי 10 דקות של מצגת. "אבל אם אתה רוצה מיליון דולר לפי השווי של הסיד, אני בפנים". וזה לא היה המיליון האחרון שאיש העסקים הישראלי שם על השולחן באותו הערב.
- טדי שגיא: "למרות הברקזיט - דווקא היום יש הזדמנויות עסקיות מצוינות בלונדון"
- "לאבס" מתכננת לפתוח חלל עבודה במגדל עזריאלי שרונה
זמן קצר לפני שוועידת כלכליסט בלונדון נפתחה רשמית, נכנסו שלושה יזמים ישראלים לחדר סגור כדי לתת פיץ' זריז לאיש העסקים הישראלי.
שגיא, שעשה את הונו באתר הימורים ושבשנים האחרונות החל לבצע השקעות משמעותיות בתחומי הנדל"ן (ובראשן קניית מתחם קמדן מרקט הפופולרי בלונדון) והטכנולוגיה (עם קרוסריידר הישראלית או הקמת רשת מתחמי העבודה המשותפים LABS), ידוע כמי שאוהב לחתוך במקום - לשמוע רעיון, ולקבל החלטה האם שווה לו להשקיע כסף או לא. כמה דקות איתו יכולות להיות שוות מיליונים, פשוטו כמשמעו.
שגיא הגיע לפגישה מלווה ביועצו הדן אורנשטיין ונכנס ישר לביזנס. לאחר אמירות שלום הדדיות, קצת לחיצות ידיים ותמונות בשביל הפרוטוקול - עבר לפגישות עם היזמים.
למרות שבמובנים רבים שגיא עונה על ההגדרה של איש עסקים "כריש", ברמה הפרסונלית הוא נחשב לידידותי וחייכן, נעים ובלתי-אמצעי, שמשרה אווירה נעימה ולא מלחיצה, והיזמים שנפגשו איתו הרגישו את זה היטב.
מציע ליזמים מודל עסקי
הראשון להציג היה גיא קלימן, סמנכ"ל שיווק ומייסד ב-examPAL. החברה מפתחת קורסים מקוונים מותאמים אישית להכנה למבחני קבלה למוסדות השכלה גבוהה, תוך שימוש בבינה מלאכותית (AI) וחכמת ההמונים. examPAL הוקמה לפני כשנתיים על ידי אורן ג'קמן, שעבד יותר מ-20 שנה בתחום ההכנות למבחנים, בין השאר כמדריך פסיכומטרי.
אחת הבעיות שבהן נתקל ג'קמן הייתה הקושי להתאים את חומר הלימוד ל-30 תלמידים, כאשר למעשה לכל תלמיד יש צרכים שונים. "הוא בנה מערכת שמלמדת את הסטודנט את כל שיטות הלימוד, לומדת את נקודת החוזק והחולשה שלו תוך כדי תרגול, ומתאימה את הקורס אליו ספציפית", הסביר קלימן לשגיא. "אם אני ואתה נעבור את אותו הקורס, הוא יהיה מאוד שונה".
הקורס הראשון שהשיקה החברה הוא קורס הכנה ל-GMAT שנדרש לצורך קבלה ללימודי מנהל עסקים, ובעוד כחודש היא עתידה להשיק קורס הכנה למבחן GRE. יותר מ-14 אלף עשו את קורס ה-GMAT מאז שנפתח ביוני 2016. הקורסים פועלים לפי מודם Freemium - הם מאפשרים לסטודנטים מכל העולם ללמוד בחינם, ומשלמים רק בעבור התרגול החכם והמותאם אישית. התשלום מתחיל מ-30 דולר ומגיע ל-800 דולר, בהתאם לסוג הקורס והיקף הלימוד.
בדקות הראשונות הקשיב שגיא בשקט, בפנים חתומות, עם חצי החיוך הקבוע שלו - שלא רומז שום דבר. מדי פעם הוא כתב הערה קצרה במחברת, אבל במרבית הזמן רק נתן ליזם להציג את החברה שלו. כשקטע את רצף הדברים, היה זה כדי להציע מודל עסקי מפתיע לחברה: לשמש כמייצרת לידים. "אתה יכול למכור את המשתמש ללקוחות", הסביר. "יש לך 14 אלף איש שרוצים ללמוד. זה מייצר לידים לאוניברסיטאות. אתם יכולים להיות שותפים של המוסדות, לחתום איתם ולקבל נתח מכל סטודנט שאתם מפנים אליהם".
קלימן ציין שהחברה כבר החלה לפעול בכיוון, ואחרי עוד כמה שאלות הבהרה על גיוסי עבר, הכנסות הווה וצפי לעתיד שגיא השתכנע. "אני בפנים", הוא סיכם.
"הדבר הכי טוב שקרה לחנויות"
טל רובינשטיין, שהקימה את Shupperz ביחד עם ציון שדה, סיפרה לשגיא שבכל פעם שהיא נוסעת לחו"ל, חברים ומכרים מבקשים ממנה לקנות לה משהו ולהביא לארץ.
היא ושדה הבינו שיש כאן פוטנציאל ליצור סגמנט קניות חדש, כזה שיחליף את החבר האקראי בקניין מקומי, וב-10 באוגוסט השנה השיקו את האפליקציה שלהם, שמאפשרת למשתמשים להתחבר לקניינים בחו"ל שיבחרו בשבילם פריטים ייחודיים ומעניינים - תוך ניצול מבצעים שקיימים רק בחנויות פיזיות - וישלחו אותם אליהם.
האפליקציה הושקה במקביל ליום מבצעים באחד ממרכזי האאוטלט הפופולריים באזור ניו יורק. "זו היתה חוויה מטורפת, אנשים נכנסו לאפליקציה ו'פירקנו' שם את האאוטלט", סיפרה רובינשטיין. "השופריות שם הרוויחו 800 דולר של עמלות מיום עריכת שופינג. שינינו את עולם הקניות. אנחנו הדבר הכי טוב שקרה לחנויות.
"בניגוד לאובר או airBNB שמשבשות מודלים קיימים - אנחנו תומכים ומחזקים את הקמעונאות הפיזית. בעלי החנויות שמחו שהשופריות הגיעו אליהם ובחרו עוד ועוד פריטים לרכישה".
שגיא השתכנע מהר מאוד. "יש לך מיליון דולר ממני גם כן", הוא אמר אחרי שרובינשטיין ציינה שהם נמצאים בעיצומו של גיוס, "אתם לוקחים לי את הכסף". ההצעה הנוספת של שגיא היתה משמעותית אולי אף יותר: יצירת קישורים בין החברה לבין שותפים קמעונאיים אפשריים, שיסייעו לה להרחיב את פעילותה בצורה מהותית.
"נחבר אותך עם האנשים שלנו בלונדון"
היזמת האחרונה להציג היתה ליטל לשם, מייסדת וסמנכ"לית פיתוח עסקי ב-Reporty, שבין המשקיעים בה נמנה גם ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, שהשקיע בחברה מיליון וחצי דולר. "ריפורטי הוקמה לפני ארבע שנים כדי לשנות את הדרך שבה אנשים מתקשרים עם גופי הצלה וארגוני חירום", היא אמרה לשגיא.
"התקשורת הזו לא השתנתה מאז המצאת הטלפון. בן אדם תמיד מחייג מספר בן שלוש ספרות ומדבר עם מוקדן. מיליוני שיחות, כולן על רשת הטלפוניה. אין תקשורת IP, אין להם מושג מי מתקשר או איפה הוא נמצא, הם עיוורים לחלוטין. ריפורטי לוקחת את הסמארטפונים ומאפשרת להעביר דיווחי חירום חכמים באמצעות האפליקציה. אם לחצתי על 'מד"א', למשל, האפליקציה תעביר שידור וידאו חי, ויש גם אפשרויות צ'ט, עדכון מיקום מיידי על גבי מפה ועוד".
במקביל לשירותי B2G, החברה עובדת גם במודל B2B ומאפשרת לאתרים מרובי אנשים כמו אצטדיון ג'ילט במסצ'וסטס לקבל באמצעות האפליקציה דיווחים למרכזי הבקרה שלהם, או לשלב את יכולותיה באפליקציות שלהם.
"זה מעניין", אמר שגיא, אך הפעם לא הציע להשקיע כסף. במקום זאת, הוא הציע להיות לקוח ולשלב בריפורטי את מרכז הבקרה של קמדן מרקט, מתחם שמושך 30 מיליון מבקרים בשנה. "נחבר אותך עם האנשים שלנו כאן בלונדון", הבטיח.