$
רכב

בלעדי לכלכליסט

צפוף: בכבישי ישראל נסעו בסוף השנה שעברה 3.1 מיליון מכוניות

למרות שמספר כלי הרכב החדשים שעלו כל הכביש ב-2020 ירד בגלל הקורונה - מספר המכוניות הפרטיות הגיע בסוף אותה שנה לשיא כל הזמנים. מה שתרם לצפיפות על הכביש היה העובדה שגנבי הרכב הורידו הילוך, ועל רקע המשבר פחות כלי רכב ישנים הושמדו

תומר הדר 20:5915.03.21

מספר כלי הרכב הפרטיים בכבישי ישראל הגיע בשנת 2020 לשיא של כל הזמנים: 3,173,293 כלי רכב. כך עולה מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לשם השוואה, בשנת 2019 נרשמו 3,085,300 כלי רכב פרטיים בכבישי ישראל ואילו בשנת 2018 נסעו בכבישי ישראל 2,979,000 רכבים פרטיים.

 

 

בפועל, מספר כלי הרכב הפרטיים בכבישי ישראל נקבע על ידי שני גורמים: מספר כלי הרכב הפרטיים שעולים על הכביש, כלומר כמה מכוניות מוכרים בישראל ולצד אלה מספר כלי הרכב הפרטיים אשר נגרעים מכבישי הארץ, כלומר כמה מכוניות מושמדות או נגנבות.  

שרת התחבורה מירי רגב שרת התחבורה מירי רגב צילום: אבי מועלם

 

בניגוד למדינות אחרות, באירופה למשל, בישראל אין למכוניות המשומשות מקום "להתנקז" אליו. כלומר, המכוניות הישנות יותר לא יכולות לעבור לשווקים שבהם רמת ההכנסה נמוכה יותר. בפועל, בשנת 2020 התווספו לכבישי ישראל 88 אלף מכוניות חדשות, ירידה ניכרת לעומת 106 אלף מכוניות שהתווספו לכבישי ישראל בשנת 2019. הסיבה לכך היא ראשית שבשנת 2020 מסירות הרכב החדש ירדו בגלל משבר הקורונה.

 

מעבר לכך, הקורונה גם פגעה בגריעת הרכבים: גנבי הרכב פעלו פחות בקורונה (ובכל מקרה היקף הגניבות זניח), ומעבר לכך מכוניות ישנות שהיו אמורות להיות מושמדות זכו לחיים חדשים כאמצעי תחבורה זול ובר השגה לישראלים שאינם מעוניינים לנסוע בתחבורה הציבורית.

x