דו"ח המבקר
"המחסור בעובדים מיומנים בהייטק - איום אסטרטגי על המשק"
לפי הדו"ח, 18.5 אלף עובדים חסרו להייטק ב-2019; פערי הענק במערכת החינוך פוגעים בפוטנציאל כוח האדם להייטק בשכבות החלשות: 53% מהנבחנים במתמטיקה 5 יחידות - בשני העשירונים העליונים
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן קובע ש"המחסור בעובדים מיומנים להייטק - איום אסטרטגי על המשק". המבקר מציין לטובה את פעילות משרד החינוך להגדלת מספר הנבחנים במקצועות המתמטיקה והמדעים ברמה מוגברת של 5 יחידות.
עם זאת הוא מגלה שיש פערים גדולים באפשרויות הלימוד ובאחוז הנבחנים בין ישובים חזקים וחלשים. לדוגמה 53%, יותר ממחצית הנבחנים במתמטיקה 5 יחידות, משתייכים לבתי הספר בשני עשירוני הטיפוח החזקים. לעומת זאת, רק 8% מהם משתייכים לבתי הספר בשני העשירונים החלשים.
- האוצר על 2020: יציבות בהייטק, שוק העבודה נפגע קשה יותר מבמדינות אחרות
- הטכנולוגיה סייעה לשרוד את המגפה, אבל מה ההשלכות?
- רשות החדשנות תשקיע 139 מיליון שקל בהשמת עובדים להייטק בשנה הקרובה
ביולי 2019 נאמדו כ-18,500 משרות טכנולוגיות פנויות בתעשיית ההיי-טק. עיקר המחסור ניכר בבוגרי אוניברסיטאות מצטיינים בתחומי החומרה והתוכנה שהם בעלי ניסיון תעסוקתי.
כבר כיום חברות טכנולוגיה נאבקות למצוא עובדים מומחים, ונוכח המחסור הן פונות לא פעם לאיתור עובדים מעבר לים. כ-27% מהחברות המקומיות דיווחו על פתיחת מרכזי פיתוח או בדיקות תוכנה מעבר לים.
המבקר קבוע ש"מחסור כרוני בעובדים מיומנים בתעשיית ההיי-טק בישראל הוא איום אסטרטגי על מגזר הטכנולוגיה בפרט ועל המשק הישראלי בכלל. חשוב ביותר שמדינת ישראל תיערך מבעוד מועד למתן מענה לביקוש העתידי לעובדים מיומנים במקצועות ההיי-טק".
המבקר מציין שבשנים האחרונות פעל משרד החינוך בהצלחה להגדיל את מספר התלמידים שנבחנים במתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד (להלן - יוזמת "חמש פי שניים"). יוזמה זו הצליחה להכפיל משנת 2013 ועד 2018 את מספר הבוגרים בעלי תעודת בגרות של 5 יחידות במתמטיקה. נרשם גידול בשיעור הנבחנים ב-5 יחידות גם במקצועות מדעיים וטכנולוגיים כגון פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי המחשב ותכנון ותכנות מערכות.
אלא שבין הלומדים מתמטיקה מדעים ברמה מתוגברת התגלו פערי ענק. 53%, יותר ממחצית הנבחנים במתמטיקה 5 יחידות, משתייכים לבתי הספר בשני עשירוני הטיפוח החזקים.
לעומת זאת, רק 8% מהם משתייכים לבתי הספר בשני העשירונים החלשים. התוצאה, קובע המבקר, היא ש"מערכת החינוך אינה ממצה את הפוטנציאל של התלמידים שיכולים ללמוד את המקצועות המדעיים-טכנולוגיים - בעיקר בקרב בנות, בקרב המגזר הערבי ובקרב המגזר היהודי-חרדי".
כ-40% בלבד מקרב בתי הספר במדד הטיפוח 10 (החלשים ביותר) מלמדים גם מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד וגם מדעי המחשב. 88% מבתי הספר במדד הטיפוח 1 (החזקים ביותר) ו-68% במדד 2 המלמדים 5 יחידות לימוד במתמטיקה מלמדים גם מדעי המחשב ברמה של 5 יחידות. מצב זה זולל את הדרך ללימודים אקדמיים בתחום ההיי-טק בעיקר לתלמידים החזקים.
בכשליש מהיישובים (92 יישובים מתוך 281) שלימדו בהם מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לא לימדו גם מדעי המחשב ברמה המקבילה. המבקר מצא ש-70 יישובים מתוכם (כ-75%) נמצאים באשכולות חברתיים-כלכליים 1 - 5, כלומר, יישובים בעלי רמה חברתית-כלכלית נמוכה יותר. יותר ממחצית מהיישובים נמצאים באשכולות חברתיים-כלכליים 1 - 3. כתוצאה מכך, ביישובים אלה, קטנים סיכויי התלמידים ללמוד את מקצועות ההיי-טק באקדמיה.
ממצא נוסף: על אף הצורך בהרחבת הנגישות של לימודי מדעי המחשב ועל אף המחסור החריף במורים במקצוע זה, מקצוע מדעי המחשב לא נלמד במסגרת התיכון הווירטואלי של משרד החינוך.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "לאורך השנים האחרונות הכפיל המשרד את שיעור הלומדים במסלול מוגבר של 5 יחידות לימוד מ- 8% ל- 16%. כמו כן, לאורך השנים האחרונות (2019-2017) חל גידול של כ- 6% בשיעור הבוגרים במסלולם המקצועיים הזכאים להסמכה טכנולוגית, וכיום הוא עומד בשיעור כולל של קרוב ל- 60%. בימים אלה מגבש המשרד תכנית עבודה לקידום הייצוג של תלמידות במקצועות המדעיים, ובכלל זה מדעי המחשב והסייבר".