$
חדשות התקשורת

ניתוח כלכליסט

שוק התקשורת מנתק את קו הטלפון הביתי

סלקום, HOT ופרטנר מפסיקות להשקיע מאמצי שיווק בשירותי טלפון נייח. שינוי האסטרטגיה הוא עדות לכישלון ברפורמה בטלפוניה, שאיפשר לבזק להישאר מונופול

אביאור אבו 19:4309.03.21

"אני מבין שטריפל וזה, אבל... טלפון קווי?", כך אומר הפרזנטור החדש של סלקום, תמיר בר, בקמפיין האחרון של החברה, שמצהיר באופן בוטה וישיר: הלקוח כבר לא צריך טלפון קווי בבית. כחלופה, מציעה סלקום טריפל חדש בשוק התקשורת, "טריפל שאתם באמת צריכים" לטענתה: טלוויזיה, אינטרנט ו"סופר Wi-Fi" – שמגדיל טווח הכיסוי של האינטרנט בבית. אחרי סלקום הולכות חברות נוספות, ושינוי האסטרטגיה שלהן מוכיח כי המדינה לא טיפלה בזמן בכשל השוק של הטלפוניה.

 

 

 

סלקום היא למעשה החלוצה מבין חברות התקשורת, שמצהירה באופן רחב על שינוי מבנה הטריפל המסורתי ומובילה מגמה ברורה של היפרדות מהטלפון הנייח הביתי. גם פרטנר מציעה כיום ללקוח חבילת טלוויזיה ואינטרנט ומספקת טלפון רק ללקוח שמבקש זאת, כביכול ללא עלות נוספת. גם HOT ו־yes מתכוונות להציע בעתיד חבילות שיאפשרו ללקוח לבחור בין טלפון לשירותי ערך אחרים. למעשה, חברות התקשורת כבר לא ישווקו את המוצר ביוזמתן, אך עדיין ימשיכו לספק את השירות.

 

 

 

 

 צילום: איי אף פי

 

"הצעת הערך גובשה על בסיס תפיסה אסטרטגית של הקשבה והיענות לצורכי הלקוחות", אמר אבי גבאי, מנכ"ל סלקום, עם השקת הקמפיין. "בתקופה הנוכחית, שבה יש צריכה מוגברת של אינטרנט ושימוש במספר רב של מכשירים, הביקוש לאינטרנט מהיר עולה, ולכן הוחלט בסלקום לאפשר ללקוחות לבחור בטריפל שייתן מענה לצרכים המשתנים".

 

בתזמון מקרי או לא, הקמפיין של סלקום יוצא על רקע כוונת משרד התקשורת להפחית באופן משמעותי את תעריפי הטלפוניה של בזק, במהלך שיוביל אותה לאובדן הכנסות של כ־400 מיליון שקל בשנה. הצעד של המשרד מבטא למעשה כישלון ולא הצלחה. תעריפי הטלפוניה של בזק נקבעים על ידי משרד התקשורת והעדכון האחרון בהם בוצע ב־2003. לאחר 17 שנה נזכר המשרד כי לבזק רווחיות עודפת ממגזר זה, שהוא עצמו יצר ונמנע מלטפל בנושא.

 

מה שהיה אמור להוריד את הרווחיות העודפת של בזק ולמנוע את השימוע הוא פתיחת מגזר הטלפוניה של החברה במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי שהחלה ב־2015. דרכה היו אמורות לחכור מתחרותיה של בזק את התשתית תמורת תשלום ולמכור את השירות הלאה לצרכנים, בדומה לנעשה בשוק האינטרנט. עם זאת, בזק נמנעה לאורך השנים לאפשר למתחרותיה להשכיר את התשתית, מה שמנע תחרות בתחום והשאיר את הרווחים בידי המונופול. כיום מציעות המתחרות שירות טלפון פחות יציב ואיכותי (מזה של בזק), המבוסס על תשתית אינטרנט.

 

כך, הקמפיין של סלקום מיטיב עם בזק שיכולה להיוותר החברה העיקרית שמספקת את השירות. מנגד, ייתכן שבזק איבדה לקוחות פוטנציאליים בתחום בעקבות התנגדותה במשך שנים למכור את התשתית. בנוסף, שינוי האסטרטגיה בקרב המתחרות יכול להוביל לשינוי תודעה אצל הצרכנים, שיחליטו לוותר על השירות המסורתי.

 

הגורם העיקרי לירידה בביקוש לטלפוניה מצוי דווקא בפעילותה של החברה־הבת של בזק, פלאפון. בעשור האחרון חלה עלייה בהיקף השימוש בטלפונים סלולריים לאור שיווק חבילות זולות ללא הגבלת דקות שיחה, וכן עלייה בכמות השיחות דרך אפליקציות העושות שימוש באינטרנט. לא צריך את סלקום כדי להבין כי הטלפוניה היא שירות דועך, לאחר שבעשור האחרון ניכרת מגמה מובהקת של שחיקה בפעילות הטלפוניה של בזק. בתקופה זו מספר הקווים הפעילים צנח ב־30% מ־2.37 מיליון ל־1.65 מיליון, ההכנסה החודשית הממוצעת לקו צללה מ־109 שקל ל־51 שקל, והכנסות בזק מטלפוניה צנחו ב־68% בעשור.

x