בלעדי לכלכליסט
כך ייבחנו הרכבים האוטונומיים בישראל
במסמך ששלח משרד התחבורה לחברות העוסקות בפיתוח רכבים ללא נהג, מפורטים 12 תרחישי תנועה שונים שייבדקו בניסוי שיהווה תנאי לעלייתם על הכביש
- אור לגויים של הרכב האוטונומי? כשהקומבינה המקומית תפגוש את הסדר העולמי
- "טסלה היא חברת אנרגיה, הרכב הוא רק אמצעי. השווי שלה מונע מהייפ"
- את מי יאשימו בבית המשפט כשרכב אוטונומי יעשה תאונה
בשבוע שעבר הודיע משרד התחבורה על גיבוש השלב הראשון בהליך החקיקה בנושא ניסויים ברכב אוטונומי אשר יאפשר ביצוע של ניסויים ברכב ללא נהג בכבישי הארץ. בכך מקווים במשרד התחבורה לאפשר למדינת ישראל יתרון על מדינות שמרניות יותר, שדורשות נוכחות של נהגים אנושיים כמשגיחים מאחורי הגה הרכבים האוטונומיים.
תזכיר החוק שפורסם באוגוסט 2020 עוסק בין היתר בנושא הרגולציה הנדרשת מבחינת בעלי האחריות במשרד התחבורה, אישורי הניסויים וכמויות הרכבים המותרות לכניסה לישראל לניסוי. ואולם, הניסוח שנשלח אל חברות הרכב האוטונומי עוסק בתרחישים האפשריים בפועל, כלומר כל המצבים שבהם הרכב האוטונומי עשוי להיתקל בהם ביום יום, בתנאים שעלולים להשפיע על ביצועי הרכב האוטונומי ועל האתגרים הספציפיים שכל מצב כזה מייצר.
הרשימה עצמה מורכבת מ-12 תרחישים שונים שבהם יתקלו הרכבים האוטונומיים ברחובות ישראל. ברוב התרחישים האלו, הרכבים האוטונומיים יהיו בקרבת מכוניות שאינן אוטונומיות ויצטרכו לבלום לידן או מאחוריהן, לנסוע לצידן בסיבובים חדים וגם להיזהר מהולכי רגל ומכשולים.
תרחישים יומיומיים פשוטים עם פתרונות מורכבים ומסוכנים
התרחיש הראשון לדוגמה מתייחס לכניסה פשוטה לעיקול, כלומר מצב שבו הרכב האוטונומי ייכנס לסיבוב. האתגר שמופיע בתרחיש כזה, כלומר מה שיבדק על ידי משרד התחבורה, יהיה היכולת להתאים את מהירות הרכב לתנאי הדרך, קרי לא להיכנס מהר מדי לסיבוב.
רשימת התרחישים האפשריים במצב כזה כוללת רכב שמגיע ממול ומסנוור את חיישני המערכת האוטונומית, קריאת סימני כביש כגון קו הפרדה וגם תנאי מזג האוויר. הבדיקות לתנאי דרך אלה יבוצעו גם בסימולטורים וגם על ידי רכבים שייסעו בפועל בכבישי הארץ.
תרחיש אחר אשר מופיע ברשימה מתייחס למכשול שניתן לעבור מעליו, כלומר בפשטות שלולית או בור. במקרה כזה הרכב יצטרך "להחליט" האם לנסוע דרך השלולית או לעקוף אותה. האם עקיפת השלולית יכולה להתבצע תוך כניסה לנתיב הנסיעה של הרכב ממול? גם במקרה כזה, פירוט הגורמים המשפיעים על הרכב האוטונומי, כולל תנועה נגדית, מהירות נסיעה, מזג אוויר וגם תאורת לילה. גם תרחישים כאלה ייבחנו הן בכבישי הארץ והן באמצעות סימולטורים.
לצד התרחישים שפורטו למעלה, מופיעים גם מספר תרחישים שבהם מעורבים כלי רכב אחרים שהרכב האוטונומי יצטרך להתגבר על נוכחותם או לסירוגין לנסוע בשילוב עמם. למשל, במקרה שמוגדר כנסיעה מאחורי רכב בולם, נדרשת שמירת מרחק ממנו וגם בלימה בשעת הצורך כדי להתאים את מהירות הנסיעה לרכב שמקדימה.
הרשימה כוללת בנוסף גם מצבים שבהם רכב אוטונומי ללא נהג צריך להשתלב בשיירת רכבים שנמצאים בתנועה וגם התקרבות לטור מכוניות. בכל התרחישים הללו הבדיקה תבוצע הן באמצעות סימולטור והן באמצעות ניסוי בשטח.
הניסוי ברכבים האוטונומיים שייסעו ללא נהג צפוי להתחיל ככל הנראה בשנה הבאה – ועיקר הרכבים המשתתפים יהיו שאטלים, כלומר רכבי הסעת המונים. כיום כבר פועלים בישראל מספר שירותי שאטל, לדוגמה בבית החולים תל השומר ובאוניברסיטת בר אילן.