$
בארץ

עתירה נגד מכרז תחבורה ציבורית בנתניה: "משרד התחבורה מעודד פיטורי נהגים וותיקים"

ארגון כח לעובדים מבקש מבית המשפט לבטל סעיף במכרז שמעניק תמריץ להעסקת נהגי אוטובוסים חדשים במקום הנהגים הוותיקים

ענת רואה 19:3402.03.21

ארגון כוח לעובדים המאגד בין היתר נהגי אוטובוס עתר לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד מכרז התחבורה הציבורית בנתניה בטענה שמשרד התחבורה כלל במכרז תניות לא חוקיות שמעודדות פיטורי נהגים ותיקים.

לפי העתירה, המכרז כולל סעיף של מתן מענק למפעיל התחבורה שיבחר על כל נהג חדש שיקלט אצלו, באופן שנטען כי פוגע בזכויותיהם ובחופש העיסוק של הנהגים הוותיקים.

 

המכרז נסגר לאחרונה ותוצאותיו אמורות להתפרסם בימים אלה. כיום מפעילה את הקווים באשכול זה חברת אגד והזוכה במכרז יפעיל את הקווים במשך כעשר שנים.

 

 

 

הארגון המיוצג בידי עוה"ד חגי קלעי ואוהד רוזן טוען כי אחד מסעיפי המכרז קובע שמפעיל השירות שייבחר יהיה זכאי למענק בסך 15 אלף שקל בגין כל נהג אוטובוס חדש שיוכשר על ידו ועד לתקרה של 51 נהגים. הסיוע יינתן רק בגין נהגים חדשים ולמעשה נטען כי ניתן תמריץ כלכלי למעסיקים להפלות בין דורשי עבודה על בסיס שיקול שאינו רלוונטי.

 

מפעיל השירות שייבחר יהיה זכאי למענק בסך 15 אלף שקל בגין כל נהג אוטובוס חדש שיוכשר על ידו מפעיל השירות שייבחר יהיה זכאי למענק בסך 15 אלף שקל בגין כל נהג אוטובוס חדש שיוכשר על ידו

 

 

לפי הנטען בעתירה, בדומה לעובדי אבטחה וניקיון, גם ענף התחבורה מתאפיין בחילופי מעסיקים ה"מעבירים" את מלאי הנהגים מאחד לשני. כלומר, הנהגים ממשיכים לנהוג באותה העיר, באותם הקווים, ומקבלים את אותו שכר מהמדינה, אך החולצה שלגופם מתחלפת, נטען בעתירה. התנאים העיקריים של ההעסקה לרבות השכר נקבעים על ידי המדינה, ונהגים על פי רוב אינם ממשיכים לעבוד בחברה ככל שזו איבדה את הזיכיון להפעיל את קווי האוטובוס באיזור בו הועסקו.

 

במצב דברים זה, ישנה חובה מוגברת על המדינה להקפיד על זכויות היסוד של העובדים ובראשן חופש העיסוק והזכות לתחרות שווה על משרות. התניה שבמכרז, נטען, יוצרת עלות עודפת למציעים מאוגדים שכן מעסיק שעובדיו אינם מאוגדים יוכל לקבל הנחה בדמות מענק משמעותי עבור אי קליטה של נהגים מיומנים וקליטת נהגים חדשים. לעומת זאת, מקומות עבודה מאוגדים לא יוכלו לקבל הטבה כלכלית זאת.

 

למעשה במצב זה יציבותו התעסוקתית של הנהג אינה קשורה ביציבות התעסוקתית של החברה בה הוא עובד אלא בשאלת התמריצים שינתנו לשמר נהגים קיימים, מול תמריצים שינתנו לפיטורי נהגים קיימים והכשרת חדשים. תמריצים אלה נקבעים במישרין על ידי המדינה במסגרת הוראות ההליך המכרזי.

 

באוקטובר 2020 פורסם לציבור המכרז לתחבורה ציבורית באשכול נתניה עירוני לתקופה של עד 11 שנים ובמסגרתו ההוראה לפיה ינתן מענק בסך 15 אלף שקל בגין כל נהג אוטובוס חדש שיוכשר על ידי המפעיל.

 

לפי העתירה משמעות הדבר הלכה למעשה היא שהנהגים הותיקים החיים בנתניה ובסביבתה ואשר עובדים כבר שנים רבות באשכול נתניה, הן תחת אגד והן תחת מפעילים קודמים בעבר, יהפכו להיות נהגים סוג ב' שאין למפעיל החדש שיזכה במכרז תמריץ כלשהו להעסיקם. בכך נטען כי ישנה פגיעה משמעותית בזכותם של הנהגים הותיקים להתמודד על משרות הנהגים באשכול ומתן יתרון שרירותי ולא הוגן לנהגים חדשים. זכותם של הנהגים הותיקים לחופש העיסוק היא

 

תם פרומוביץ, ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים מסר: "חסרים היום כ-4,000 נהגים בענף. איזה אדם אדם סביר ירצה להיות נהג אוטובוס כאשר הוא נדרש לחיות ממכרז למכרז - ממשיך לנהוג על אותו האוטובוס, רק כשהוותק שלנו מתאפס, שהסכם שעבד עליו בעמל רב מתבטל. העבודה הזו קשה דיה, אז מדוע לכפות על נהגים לעבוד כעובדי קבלן?".

 

לפני כחודשיים פורסמו הזוכים במכרזים בבית שמש ופרוזדור ירושלים, וחברות תנופה ונתיב אקספרס זכו במכרז. מארגון כוח לעובדים נמסר כי כ-400 נהגים שהועסקו עד היום ע"י חברת סופרבוס, חוששים כעת לפרנסתם.

 

לדברי פרומוביץ: "במקום לשמר נהגים, המכרז החדש מעודד פיטורי נהגים וותיקים. את המחיר ישלם הציבור, בנהגים זמניים ובלתי מקצועיים. אתמול זה החל בבית שמש ומשם למכרזים הבאים".

 

ממשרד התחבורה עדיין לא התקבלה תגובה לעתירה.

x