$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

חניוני ענק לאוטובוסים נוחתים בתוך ערי גוש דן

המדינה צפויה לאשר היום 5 מסופי חניה למאות אוטובוסים חשמליים במרכז ו־6 נוספים בחודשים הקרובים. האם היעדר הזיהום והאפשרות למשרדים בסמוך יצמצמו התנגדויות?

אמיתי גזית 06:5708.02.21

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל) צפויה לאשר היום הקמת חמישה מסופים לאוטובוסים חשמליים. מהלך זה הוא חלק מתוכנית מואצת להקמת 17 מסופים כאלה באזור תל אביב והמרכז.

 

 

על פי משרד התחבורה, ברחבי הארץ ישנם כיום כ־300 מסופים וחניונים, בשטח כולל של 1,700 דונם. להערכת המשרד, כבר היום הדרישה היא ל־2,130 דונם, כלומר קיים מחסור של 430 דונם, ועד שנת 2040 יהיה צורך ב־4,600 דונם של חניונים ומסופים, כמעט פי שלושה מהקיים. בלי התשתית הזו אי אפשר לקנות עוד אוטובוסים, פשוט כי אין להם איפה לחנות.

 

לוות”ל סמכויות כשל המועצה הארצית לתכנון ובנייה, והיא הוקמה כדי לקדם תוכניות לתשתיות הכרחיות, שלרוב אינן חביבות על ראשי ערים משם שהן נחשבות מטרד ומקוממות תושבים רבים. הבעיה המרכזית שמונעת הקמת מסופים או חניונים היא התנגדות תכופה של ראשי ערים להקמת התשתית לאוטובוסים, שמזהמים את האוויר ומרעישים. 15% מהמסופים ברחבי הארץ הוקמו על שטח שמסומן כדרך. אוטובוסים יכולים לחנות בהם, אבל אי אפשר להקים בהם מבנים נוספים. מלבד זאת ההערכה היא כי 50% מהמסופים פועלים תוך עבירת בנייה, כלומר הוקמו בשטח שאינו מיועד לכך.

 

עם זאת, המעבר לאוטובוסים חשמליים, שאינם מזהמים ומרעישים פחות, צפוי לצמצם את התנגדות הרשויות המקומיות. כמו כן מתחמי המסופים צפויים להיות מרובי שימושים, כלומר יוקמו לצדם מגדלי משרדים, שיניבו לעיריות הכנסות ארנונה. 

חניון אגד בבנייני האומה בירושלים. ההערכה היא כי 50% מהמסופים בארץ פועלים היום בשטח שלא יועד להם חניון אגד בבנייני האומה בירושלים. ההערכה היא כי 50% מהמסופים בארץ פועלים היום בשטח שלא יועד להם צילום: יואב דודקביץ

 

 

אחד המתחמים שיוצגו היום בוות”ל הוא בצפון מערב כפר סבא, בסמוך לאזור שבו מקודמת תוכנית להקמת מוסך (דפו) של המטרו. תוכנית הדפו זוכה להתנגדות מצד תושבי השכונה הירוקה בכפר סבא ותושבי המועצה האזורית דרום השרון וכן מצד ראש עיריית כפר סבא רפי סער וראשת המועצה אושרת גני גונן. אלא שבניגוד להתנגדות הפומבית לדפו, על פי המסמכים שיוצגו לוות”ל ראש עיריית כפר סבא תומך בהקמת מסוף.

 

הקמת מסוף תחבורה גדול לרכב חשמלי עולה כמה מאות מיליוני שקלים, מסוף בינוני עולה כ־45 מיליון שקל. אם השטח יהיה סחיר, יתאפשר לשווקו במכרז ליזמים ובכסף שלהם לממן את ההקמה. הבעיה היא שהוות”ל אינה עוסקת בתכנון למגורים או משרדים, אלא רק במה שמוגדר תשתית לאומית, והקמת משרדים ומגורים תדרוש תוכנית נוספת.

 

היום תאשר הוות"ל הקפאה של הוצאת היתרי בנייה בחמשת המתחמים שבהם ייבנו מסופים. ביולי ובאוגוסט 2020 בוצע מהלך דומה לשישה מתחמים אחרים, ובחודשים הקרובים יובאו לדיון בוות"ל עוד שישה מתחמים אחרונים. את הפרויקט מקדם משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון. בתקופה זו של הקפאת היתרי בנייה צוותי התכנון אמורים להשלים את תכנון המסופים. השאיפה היא כי עד סוף השנה התוכניות של כל המסופים יאושרו סופית, ועד 2025 תושלם בנייתם.

 

התוכנית בכללותה צפויה לעלות 3.7 מיליארד שקל, 3.5 מיליארד שקל מהם להקמת מסופים וכ־200 מיליון שקל להסבת מסופים קיימים. התוכנית היא כי כבר בתוך חמש שנים תושלם הקמת כ־70-60 מסופים. עד 2040 באזור תל אביב והמרכז יוקמו 200 חניוני לילה ומסופים בשטח מצטבר של 1,600 דונם ב־50 רשויות מקומיות.

x