פרסום ראשון
משרד התחבורה אפשר לכ-1,000 מכוניות יוקרה לעלות לכביש - מבלי שנרשמו כחוק
מפרסום של המשרד שנשלח לגורמים בענף הרכב, עולה כי הסיבה לעליית רכבים מיובאים שאינם רשומים לכביש היא חוק רישוי הרכב שעבר ב-2016, המיועד להסדיר את היבוא האישי. לפי החוק, יש ליבואן שנה להסדיר את רישום הרכב, אולם כעת מסתבר שלא בוצעה כלל אכיפה
בכבישי ישראל נוסעים כ-1,000 רכבים ש"עלו לארץ" בשנים האחרונות, אך לא נרשמו כחוק. לפי הערכות, מדובר בעיקר ברכבי יוקרה ביבוא אישי. כך עולה מפרסום מיוחד של משרד התחבורה אשר נשלח לגורמים בענף הרכב.
הסיבה העיקרית, למרבה האירוניה, היא חוק רישוי רכב שנכנס לתוקף ב-2016 - אותו חוק אשר מיועד דווקא להסדיר את העיסוק בענף הרכב בישראל על כל נגזרותיו.
- אינדיקטור מסוכן: נתון אחד בדיווחי רשות המיסים לינואר מדליק נורה אדומה בענף הרכב
- סיבוב פרסה: טוב ששר האוצר דאג לכם למרצדס
- ניסאן משנה אסטרטגיה: תצמצם נוכחות - ותתמקד בשוקי מפתח
על פי החוק הישראלי, תקנות התעבורה קובעות כי כל רכב אשר מגיע לישראל חייב להירשם במאגר כלי הרכב של מדינת ישראל.
הכוונה אינה למאגר מידע על אודות פרטי הרכב הספציפי, אלא למאגר טכני שבו רשומים כל פרטי התקינה של הרכב, כלומר האם הוא בכלל מתאים לנסיעה בכבישי ישראל, האם הוא עונה על מכלול החוקים הנרחב אשר מאפשר לרכב לנסוע בכבישי הארץ, וזאת בהסתמך על אמנות בינלאומיות ועוד.
מכיוון שנושא התקינה הוא נושא מורכב, מדינת ישראל מאפשרת לכל יבואן רכב באשר הוא להשלים את תהליך רישומו של כל רכב במשך שנה מהיום שבו הרכב יוצר. כדי שהרכב יוכל בינתיים לנסוע בכבישי ישראל, מונפק לו רישיון זמני. מבחינה היסטורית, לא תועד אף פעם מקרה שבו רכב קיבל רישיון זמני ולאחר מכן "שכחו" להשלים את רישומו כחוק במדינת ישראל - עד עתה.
כך, מסמכי משרד התחבורה חושפים כי עם כניסת חוק רישוי רכב לתוקף, חל גידול משמעותי בהיקף היבוא האישי והמקביל, וכך נוצר מצב שבו לישראל נכנסו לא מעט רכבים שקיבלו את הרישיון הזמני, אך מעולם לא השלימו את תהליך הרישוי.
"1,000 רכבים ללא רישיון"
משמע - רכבים אלה אינם רשומים כחוק בישראל ולמעשה לא עומדים בחוקי המדינה. נתוני משרד התחבורה חושפים כי בשנת 2017 הונפקו 5,323 רישיונות זמניים כאלה - אך 201 רכבים שהגיעו ארצה בשנת 2017 מעולם לא השלימו את התהליך.
בשנת 2018 הונפקו 3,781 רישיונות זמניים אך 215 רכבים הצליחו להמשיך לנסוע בכבישי הארץ ללא הרישוי הנדרש. בשנת 2019 מדובר ב-167 רכבים מתוך 3,889 ואילו בשנה שעברה תועדו 373 רכבים שבפועל תהליך הרישוי שלהם מעולם לא הושלם, זאת מתוך 1,670 רכבים.
עוד כותב משרד התחבורה במסמך: "משמעות הדבר היא כי בישראל כ-1,000 כלי רכב הנעים בדרכים ללא רישיון רכב קבוע, שלא עברו בדיקת תקינה כנדרש".
בעלי הרכבים האמורים יקבלו ממשרד התחבורה ארכה מיוחדת לסיים את הרישום עד סוף אפריל. לאחר מכן, בפועל נסיעתם של רכבים אלה בכבישי ישראל לא תהיה חוקית. יש לציין כי לפי הערכות של העוסקים בענף, רוב הרכבים האמורים הם מדגמי יוקרה שונים.