$
מעסיקים

6 סיבות להפוך את הארגון לבעל אחריות סביבתית וחברתית

משיכת עובדים איכותיים, אהדה ונאמנות מצד הלקוחות ושווי שוק גבוה יותר - אחריות תאגידית כבר לא מיועדת רק לחברות מבוססות, היא הדרך החדשה שבה עושים היום עסקים

אירנה בן יקר 14:1510.02.21
לאחרונה הודיע המשרד לנושאים אסטרטגיים כי יעמיד סיוע כספי ומהותי ל-17 חברות ציבוריות שיפיקו דוחות אחריות תאגידית העוסקים בשלושת עולמות התוכן המרכזיים בתחום: בקיימות סביבתית, אחריות חברתית וממשל תאגידי (ESG). זאת, במסגרת תכנית "אימפקט ניישן", עליה הכריז המשרד בעיצומה של מגפת הקורונה. כעת, הוחלט להרחיב את התוכנית ל-13 חברות נוספות בסבב נוסף. יוזמה זו ממקמת את המשרד בין הראשונים בישראל לצד מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, הרשות לניירות ערך והבורסה לניירות ערך בתל אביב, להרים את הכפפה ולעודד חברות ותאגידים ישראליים לקחת אחריות על פעילותם וליישם היבטי קיימות בתחומי ESG כחלק אינטגרלי מהפעילות העסקית שלהם. בעוד שמגמה זו בולטת בעולם בשנים האחרונות, בישראל היא מתעצמת בשנים האחרונות והתרחבה במיוחד מאז תחילת משבר הקורונה.

 

עד לפני מספר שנים בודדות, אחריות תאגידית הייתה נושא שרוב האנשים ייחסו לה התנהגויות אלטרואיסטיות טהורות כגון תרומה לקהילה, התנדבות עובדים ולפעמים גם פעילויות סביבתיות אקראיות כגון מבצע ניקיון חופים או פרקים לאומיים. עברו מספר שנים – הכותרת נותרה אותה כותרת – אך המהות השתנתה בתכלית. כיום, חברה עסקית שלא משלבת שיקולים סביבתיים, חברתיים או היבטי ממשל תאגידי נאות במודל העסקי שלה, מאבדת בהדרגה את הרלוונטיות שלה בעיני כלל מחזיקי העניין של הארגון ובראשם המשקיעים, הלקוחות, העובדים, הרגולטורים וכלל הציבור.

 

למעשה מדובר בשינוי תפיסתי של ממש. חברות כבר לא מסתכלות רק על השאת הערך הכלכלי, אלא על הערך המשותף גם לחברה וגם למחזיקי העניין שלה. המשקיעים מצדם כבר לא שוקלים אך ורק את החזר ההשקעה (ROI) הכלכלי, אלא בוחנים את יכולת החברה לשגשג ולהיות ברת-קיימא לאורך זמן. את הקשר בין הערך הכלכלי לבין פעילות אחריות תאגידית הוכיחו מחקרים רבים, שהראו בין היתר כי אחריות תאגידית מקושרת לביצועים כלכליים גבוהים ובהתאם היא נושאת תשואה שניתן למדוד.

 

במקביל לחשיבות המכרעת עבור האקוסיסטם כולו, לאחריות תאגידית של ארגון ישנו ערך מוכח גם לחברה העסקית העוסקת בה. בהקשר זה, ישנם שישה מנועי צמיחה הנובעים מפעילות אחריות תאגידית שאי אפשר להתעלם מהם:

 

משיכת עובדים איכותיים מדור ה-Y וה-Z

כל חברה המעוניינת בגיוס כוח אדם איכותי בקרב בני דור ה-Y וה-Z, חייבת להכיר בעובדה שבני דורות אלה בוחנים את המעסיקים הפוטנציאליים בעיניים אחרות. חשוב להם לדעת שהמעסיק שלהם לא פועל מתוך חשיבה של "אחריי המבול" שאפיינה לא מעט ארגונים בעבר. לפיכך, התנהלות לפי עקרונות האחריות תאגידית מגבירה את היכולת של ארגונים לגייס ולשמר עובדים איכותיים ומוכשרים לאורך זמן.

 

אהדה ונאמנות מצד הלקוחות

משמעות חברתית מבדלת את המותג אל מול הלקוחות, באופן שמגביר את האהדה ונאמנות הלקוחות למותג ולחברה. חברות מובילות כיום בוחרות לעצמן מטרה חברתית המתנוססת בגאון מעל היעדים הכלכליים ומהווה את כוכב הצפון של התרבות הארגונית והעשייה העסקית.

 

אחריות סביבתית, אילוסטרציה אחריות סביבתית, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

 

חיסכון כספי והתייעלות תפעולית

רבים מהתהליכים להטמעת אחריות תאגידית בפעילות התפעולית מובילים להתייעלות וחסכון כספי משמעותי. חברות רבות מאמצות כיום מודלים שונים לכלכלה מעגלית המאפשרת שימוש חוזר בחומרי הייצור ואנרגיה, ובכך מוזילות לעיתים את העלויות של שרשרת האספקה והייצור לצד השמירה על הסביבה.

 

ניהול סיכונים

אחריות תאגידית מאפשר התמודדות אפקטיבית עם מגוון סיכונים מהותיים לפעילות החברה, כגון סיכונים סביבתיים, סיכוני ציות, סיכוני מוניטין ועוד. סיכונים אלה במידה ולא מנוהלים, יכולים לעיתים למוטט חברה – קיימות דוגמאות רבות להתממשות סיכוני מוניטין שמוטטו חברות גדולות או הורידו אותן מפסי ההצלחה לשנים רבות. כך לדוגמא, חברות אופנה רבות שפונות לקהל לקוחות צעיר כבר לא מרשות לעצמן לא לכלול קו מוצרי vegan friendly במכלול המוצרים שלהן ובמקרים רבים נמנעות לגמרי מפגיעה בבעלי חיים על ידי הפסקת ייצור מוצרי עור לדוגמא.

 

שווי שוק גבוה יותר

אחריות תאגידית מקושרת לשווי שוק גבוה יותר, ומקלה על גיוס הון ומשקיעים. אחת הדוגמאות המובילות לתפישת המשקיעים את האחריות התאגידית מהתקופה האחרונה הינה ההחלטה של תאגידי השקעות רבים להציב בפני חברות הפורטפוליו שלהם סטנדרטים של אחריות התאגידית.

 

חדשנות במוצרים

תהליכים לשיפור טביעת הרגל האקולוגית והחברתית של הארגון מהווים מנוע לקידום חדשנות במוצרים ובתהליכי הייצור. חברות רבות שבחרו לאמץ גישה זו גילו כי המוצרים החדשים שפיתחו הובילו להגדלה במכירות לעומת מוצרים אחרים שאינם עומדים בסטנדרט.

 

אחריות תאגידית אינה כבר בגדר nice to have המיועדת לחברות מבוססות בלבד, אלא הדרך החדשה בה עושים היום עסקים. בהתאם, כל ארגון שלא שאל את עצמו עד היום – 'מהי האחריות התאגידית שלו?' נכון שיעשה זאת בהקדם.

 

הכותבת היא שותפה ומנהלת המרכז הישראלי לממשל תאגידי, Deloitte

בטל שלח
    לכל התגובות
    x