משרד התקשורת קונס את HOT ב-6 מיליון שקל עקב הכשלת השוק הסיטונאי באינטרנט
המשרד טוען כי HOT הערימה קשיים על ספקי אינטרנט לחכור ממנה מקטעי תשתית ולשווקם לצרכנים וכי למרות שהרפורמה החלה ב-2015, HOT החלה לספק השירות רק ב-2018 וגם באופן לקוי שפגע בתחרות; HOT: "אנו ממלאים באופן מלא וקפדני אחר הוראות האסדרה ביחס לשוק הסיטונאי, ומשקיעה בכך משאבים רבים"
משרד התקשורת הודיע היום (ב') ל-HOT על כוונתו להטיל על החברה קנס של כ-6 מיליון שקל, שכן לא קיימה כנדרש את הוראות רפורמת "השוק הסיטונאי", והערימה קשיים על ספקי אינטרנט ללא תשתית לחכור מקטעי תשתית ולשווקם לצרכנים.
- בזק: כבר שנה אקספון לא משלמת על תשתית
- פרשת החרמות בשוק הסיטונאי של צריפין: רשות התחרות זימנה את המעורבים לשימוע
- ביהמ"ש הורה לבזק לגלות מסמכים מהתקופה בה הפרה את רפורמת השוק הסיטונאי
מטרת רפורמת השוק הסיטונאי לאפשר תחרות בתחום התשתיות הנייחות ובאמצעותה, ספקי שירות חסרי תשתית, יכולים לחכור מקטעי תשתית מבעלי התשתית - בזק או HOT, ולשווק על בסיסם שירותים לצרכן. על HOT היה להתחיל ולאפשר את פעילות השוק הסיטונאי על גבי הרשת שלה החל ממאי 2015. בפועל, ואף לאחר שנקבעו תעריפים מפוקחים לשירותים במהלך שנת 2017, HOT החלה באספקת השירות רק במהלך שנת 2018. גם לאחר שהחלה, התגלו קשיים שלא אפשרו לספקיות השירות לספק שירותים באורח תקין לצרכנים.
במסגרת הליך הפיקוח מצא המשרד כי התנהלות HOT לא אפשרה פעילות שוק סיטונאי תקינה על גבי הרשת שלה באופן שהביא הלכה למעשה להדרת המתחרות מהרשת שלה ולמניעת התפתחות התחרות. המתחרות טענו אז כי המחיר הקמעונאי שגובה HOT מהצרכן, נמוך ביחס למחיר הסיטונאי הגבוה אותו הן משלמות לה, מה שמשאיר להן רווח זעיר עד אפסי ובמקרים מסוימים אף שלילי. בשנה שעברה המשרד אף התערב והפחית את התעריפים הסיטונאיים ברשת HOT.
גובה העיצום הכספי נקבע בין היתר בהתאם להיקף הפגיעה התחרותית, התועלת שצמחה ל-HOT, משך ההפרה ושיעור המנויים שנחשף אליה. במסגרת זו המשרד סבור כי הפגיעה התחרותית אינה מסתכמת בהיעדר מעבר מנויים לשוק סיטונאי, אלא בפגיעה לטווח ארוך שיש לה אף השלכות על פיתוח רשתות מתקדמות של המתחרים.
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: "השוק הסיטונאי הינו אבן יסוד של התחרות בשוק התקשורת ואנו רואים בחומרה כל ניסיון של שחקני התשתית להקשות, לעכב או להפלות לרעה ספקיות אינטרנט המבקשות לעשות בו שימוש. אנו נפעל בנחישות לסכל כל ניסיון להערים קשיים על ספקיות האינטרנט בעת תהליך החיבור ללקוח. ניסיונות אלו פוגעים בתחרות ובציבור״.
מ-HOT נמסר: "אנו מופתעים מהודעת משרד התקשורת. HOT מקיימת באופן מלא וקפדני אחר הוראות האסדרה ביחס לשוק הסיטונאי, ומשקיעה בכך משאבים רבים, תוך שהיא מעודדת את ספקיות השירות לעשות שימוש ברשת HOT. לראייה, יותר מ 120 אלף לקוחות חוברו מאז תחילת הרפורמה לשוק סיטונאי ברשת הכבלים. צר לנו כי טענות מופרכות של מתחרים, העושים בהוראות אסדרה שימוש ככלי לניגוח ופגיעה בתחרות מקבלות מקום. HOT תלמד את ההחלטה ותבחן את צעדיה".