תחייתם של 60 מקומות חניה: פרקומט החזירה לחיים חניון רובוטי שלא היה פעיל 15 שנה
עוד בטרם נמסר לשימוש הדיירים, הושבת ב-2006 החניון ביפו שהותקן במקור בידי חברת מוכרת בתחום. 15 שנה מאוחר יותר נכנסה פרקומט לתמונה וביחד עם היצרן, השיבה את המתקן לפעילות: "זה היה אתגר מורכב. מרגש לראות את המכונה הענקית הזו מתעוררת"
בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן
אף שנדמה שמתקני החניה הרובוטים בישראל פרצו לחיינו רק במהלך השנים האחרונות, מסתבר שהפעילות קיימת לא מעט שנים. כך, כבר בשנת 2006 הותקן על ידי אחת החברות המוכרות בתחום בסמוך לתיאטרון נגה ביפו חניון רובוטי גדול הכולל 60 מקומות חניה.
אלא שהפרויקט השאפתני לא ממש הצליח להתרומם: עד מהרה הוצף החניון הרובוטי במים שחדרו למרתף הבניין, והמתקן היה כאבן שאין לה הופכין – זאת עוד בטרם הופעל ונמסר לשימוש הדיירים. מאז הפך החניון הרובוטי ביפו למעין אגדה אורבנית שליוותה את תחום מתקני החניה בישראל.
כחלק מהתהליך מינה כונס הנכסים צוות יועצים כדי למצוא פתרונות עדכניים למצב הסבוך, ולתמונה הוכנסה גם חברת פרקומט. "האופציה של החלפת חניון רובוטי, כלומר לפרק את הקיים ולהתקין מתקן חניה רובוטי חדש לגמרי, התגלתה כמשימה מאוד בעייתית ויקרה, וירדה במהרה מהפרק". מסביר חפץ. "אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שמדובר בבניין פעיל, כשעבודות הפירוק וההתקנה עלולות היו לייצר פגיעה קשה באיכות החיים של הדיירים, מה גם שהעלויות במצב כזה היו יותר מפי שלושה".
"לכן נדרשנו לגבש פתרון יצירתי, איך לעשות מקסימום שינוי במינימום הפרעה למבנה ולדיירים", מוסיף חפץ. "זו הייתה משימה הנדסית מאוד מורכבת, שכללה ביצוע בדיקות מקיפות על מנת להבין מה בכלל אפשר להציל במתקן רובוטי שעמד כמתקן רפאים במשך כעשור וחצי. בין היתר בצענו בדיקות חדירת קורוזיה לקונסטרוקציות, בדיקות מוליכות חשמלית לכבילה שנמצאת בתשתית הבניין, פירוק מנועים ומכלולים נעים ועוד".
"מתקתק כמו שעון שוויצרי"
במסגרת הליך שיקום המתקן והחזרתו לפעילות החליטה פרקומט לשלב כוחות גם עם היצרן המקורי של המתקן, חברת סוטפין (SOTEFIN) השוויצרית. "למרות שעד היום התקנו ומסרנו בהצלחה עשרות מתקני חניה רובוטיים ומאות מכפילי חניה, כאן האתגר היה שונה", מרחיב חפץ. "הביצוע היה מורכב מאוד. לדוגמה היינו צריכים להניף קונסטרוקציה ששוקלת 10 טון באוויר, כדי להחליף מיסבים וגלגלים. בהליך העבודה אנו החלפנו רכיבים וחלקים שניזוקו, ריתכנו, חיזקנו וצבענו את חלקי המתכת שהתיישנו, חידשנו את ארונות הבקרה וביצענו עדכוני תוכנה. בנוסף החלפנו את השערים החשמליים".
מכשול נוסף איתו נאלצה פרקומט להתמודד נגע להתאמת החניון לדרישות העדכניות של כיבוי האש. "פיתחנו וייצרנו לשם כך פתרון הנדסי מיוחד של גשרי מעבר מתקפלים", מפרט חפץ. "זאת עבור הכבאים וכדרישה מחייבת של מחלקת כיבוי אש".
התוצאה הסופית, לדברי חפץ, הייתה מרגשת: "מתקן חניה רובוטי, מהראשנים שהותקנו בישראל, ושעמד ללא הפעלה 15 שנה, עובד היום ומתקתק כמו שעון שוויצרי. כמובן שהפעלת המתקן התאפשרה רק לאחר שהוא עבר בדיקות קבלה קפדניות וקיבל את האישורים הנדרשים".
לשיתוף הפעולה המוצלח עם יצרן מתקן החניה המקורי, חברת סוטפין, מתייחס גיורא נוה, מנכ"ל פרקומט: "כשפנינו אליהם לראשונה בעניין שיקום המתקן ביפו, הם היו נלהבים מאוד לעבוד ביחד ולהחזיר את המתקן לשימוש אחרי שנים כה ארוכות. מזה כשמונה שנים, יש לנו מול היצרן שיתוף פעולה הדוק ורציף במספר רב של מיזמים, בהם התקנו מתקני חניה רובוטיים, ויש לנו עוד צבר פרויקטים גדול מאוד לעתיד. אני יכול לומר שמידת האכפתיות של החברה השוויצרית לאותו המתקן ביפו, סחפה את כל מי שהיה שותף לפרויקט השיקום הזה. אצלנו קראנו למשימה 'להעיר את המפלצת' וכך באמת היה. היה מרגש לעמוד ולראות מכונה ענקית עם טונות של ברזל חוזרת ומתעוררת לחיים אחרי 15 שנה ומתחילה לפעול".
פרקומט (Parkomat) הינה חברה ישראלית המתמחה בפיתוח, תכנון הנדסי, ייצור, הרכבה ושירות של מתקני חניה מכאניים ורובוטיים. מאחורי החברה ניסיון רב שנים ורזומה של מאות פרויקטים מוצלחים ברחבי הארץ. לאחרונה העניק מכון התקינה השוויצרי המוביל בעולם, SGS, את תו התקן היוקרתי למוצרי החברה.
לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>