בלעדי לכלכליסט
רישיון הרכב ישתנה - ובקרוב שוב לא תוכלו לדעת אם המכונית שקניתם עברה תאונת דרכים קשה
מסמך חדש של משרד התחבורה קובע כי נזק מהותי שנגרם לרכב בתאונת דרכים לא ירשם יותר ברישיון הרכב; עוד עולה, כי ב-3 השנים האחרונות מוסכים ושמאי רכב כמעט ולא דיווחו על תאונות חמורות שהנזקים מהן תוקנו - והרכבים חזרו לכביש
אם בכוונתכם לרכוש מכונית משומשת, בקרוב לא תוכלו לדעת האם זו עברה תאונת דרכים חמורה מאוד - לפחות לא לפי רישיון הרכב; כך עולה מתוכנו של מסמך ששלח משרד התחבורה לפני כמה ימים לגורמים העוסקים בתיקון נזקי תאונות דרכים, שמאות ורישוי רכב. יתרה מזאת: המסמך של משרד התחבורה חושף שורה של ליקויים באופן הביצוע של תקנה 309 – תקנה שנכנסה לתוקף בשנת 2014 וקבעה כי כל מכונית שעברה תאונת דרכים קשה תקבל הערה ברישיון הרכב, בה יצויין כי התאונה התרחשה.
- האם זה האיחוד שיחזיר את מכוניות לאדה לישראל?
- תרגיל בארבעה גלגלים: כך חולבת המדינה את ענף הרכב
- ליסינג חשמלי? טסלה ישראל החלה לפנות לחברות הייטק
המסמך ששלח משרד התחבורה אל המוסכים, אל יבואני הרכב ואל השמאים חושף עובדה מטרידה: למרות לשון התקנה המחייבת להכניס הערה מיוחדת ברישיון של כל רכב שעבר תאונה קשה בה נגרם לרכב נזק מהותי, המוסכים והשמאים לא טרחו לדווח כאשר מכונית נפגעה קשות בתאונה וחזרה לנסוע בכביש. כך, לפי המסמך: "הדיווחים בשלוש השנים האחרונות אודות רכבים שנבדקו ותוקנו על פי תקנה 309 היה מועט ביותר. לרכבים הוצא אישור שהנזק תוקן אך בפועל לא דווח ולא נרשמה הערה ברישיון הרכב כמתחייב מלשון התקנה".
משמעותו הישירה של המסמך של משרד התחבורה היא שייתכן כי עשרות אלפי מכוניות אשר נפגעו בתאונות דרכים קשות בכבישי ישראל בהן נגרם נזק מהותי לרכב חזרו לכביש מבלי שההערה המיוחדת על הנזק תופיע ברישיון הרכב שלהן.
הפתרון - נשנה את ההגדרה
לפי לשון התקנה, אותה תקנה שהמוסכים והשמאים לא פעלו לפיה בשלושת השנים האחרונות, ברכב אשר נפגע בצורה קשה בתאונת דרכים תוכנס ברישיון הערה מיוחדת. ההערה מתייחסת ל"נזק בטיחותי". ההגדרה של נזק בטיחותי ברורה: מדובר בנזק "שגרם לעיוות, הסטה, סדק או שבר מהותיים באחד מעמודי המרכב, במסגרת גג המרכב, באחת מקורות השלדה הקדמית או האחורית שבין ציר הגלגלים הקדמיים והאחוריים ולפגיעה במרכב הרכב שגרמה לעיוות או לשינוי במבנה הגאומטרי של רצפת המרכב, למעט נזק לחלקים הניתנים לפירוק ולהחלפה באמצעות ברגים ולא באמצעות ריתוך".
כעת, לפי השינוי בתקנה שיוזם משרד התחבורה, מוצע להסיר את ההתייחסות לנזק "מהותי" - כלומר מעתה ידווח רק על "נזק בטיחותי". ההסבר, לפי מסמכי משרד התחבורה, הוא ששמאי מתקשה לקבוע מהו נזק "מהותי", ולכן מעתה ידרשו השמאים לדווח על "נזק בטיחותי" לאותן קורות, גג, עמודי מרכב ומבנה הרכב.
יש לציין כי רוב המכוניות המשווקות בישראל כיום הן מכוניות בעלות מרכב אחוד, כלומר בניגוד למכוניות ישנות אשר התבססו על שילדה מסיבית, עליה מורכבים חלקי גוף שונים, כיום מדובר במרכז אשר עלול להיפגע בקלות. המשמעות של מהלך כזה היא שראשית, מספר הרכבים שברישיון שלהם תופיע הערה עלול לעלות משמעותית, זאת במידה והשמאים והמוסכניקים יצייתו: שנית, באותה מידה שמאי הרכב עלולים להירתע ולהמשיך לא לדווח, זאת לאור מספר המכוניות הגדול שיצטרכו לפסול.