בלעדי לכלכליסט
יצרנית הרכבים החשמליים NIO, "טסלה הסינית", מחפשת יבואן בישראל
נציגים של החברה, יצרנית החשמליות היחידה שגם תומכת בהחלפת סוללות, פנו באחרונה ליבואני רכב וגופים בענף בהצעה להתמודד על זיכיון הייבוא שלה לארץ. במקביל בודקים גורמים בשוק האם תוכל להשתמש באתרים שהקימה בטר פלייס
עוד יצרנית מכוניות חשמליות סינית בדרך לארץ: מספר יבואני רכב וגורמים נוספים בענף קיבלו בשבועות האחרונים פניות מנציגים של חברת NIO, להתמודד על זיכיון הייבוא שלה לישראל.
NIO נחשבת למתקדמת ולמסקרנת ביותר מבין היצרניות הסיניות, והיא גם יצרנית החשמליות היחידה כיום שממשיכה את החזון של שי אגסי, עם תחנות החלפת סוללה למכוניות שלה. עם הטכנולוגיה המתקדמת שלה ומחיריה הגבוהים היא נחשבת למתחרה הבולטת ביותר של טסלה האמריקאית, שקיבלה בשבוע שעבר רשיון ייבוא ממשרד התחבורה.
- ג'נרל מוטורס חושפת מסחרית חשמלית בטווח נסיעה של 350 ק"מ
- המתחרה הסינית מול טסלה, NIO, מציגה את ה-ET7 החשמלית
- הקרב על הגודל: מרצדס השיקה מסך 56 אינץ' לרכב החשמלי החדש
החברה, שהוקמה ב-2014 על ידי וויליאם לי, ייצרה בשנה שעברה פחות מ-100 אלף מכוניות, אולם היא מתחרה בשוק היוקרה, עם מכוניות מעוצבות ומתקדמות בעלות סוללות גדולות - 70 עד 100 קוט"ש - וטווחים של עד כ-500 ק"מ. השבוע הציגה NIO דגם ראשון עם סוללת 150 קוט"ש, שאמור להגיע לטווח של כ-800 ק"מ - ה-ET7 סדאן. המחצית השנייה שלה הייתה טובה בהרבה מהראשונה, שם היא סבלה מהשפעות התפרצות הקורונה בסין, והיא סיימה אותה עם ייצור של 43 אלף מכוניות.
לחברה שיתופי פעולה עם יצרניות אחרות בשוק הרכב, כמו בוש הגרמנית וטאטא ההודית, וב-2018 היא הונפקה בנאסד"ק. מאז היא נהנתה מהזינוק במניות חברות האוטו טק, ובראשן טסלה, ובימים האחרונים היא נסחרת לפי שווי השוק הגבוה ביותר אליו הגיעה, סביב 100 מיליארד דולר, לאחר זינוק של 33% מתחילת השנה.
השבוע הודיעה NIO על שיתוף פעולה עם אנבידיה בפיתוח רכב אוטונומי, ועל השקת רכב ראשון עם הטכנולוגיה של החברה האמריקאית ב-2022. אנבידיה תחליף את מובילאיי עימה עבדה NIO עד כה, ומתכוונת להשתמש במכוניות שלה כדי להשיק את שירות המוניות ללא נהג בתל אביב ב-2022. מובילאיי כבר מפעילה מספר רכבי ניסוי של NIO בארץ, כחלק מתהליך הפיתוח.
בניגוד לטסלה, שהציגה קונספט לתחנת החלפת סוללות אך לא הקימה כאלה לשימוש מסחרי, NIO פרסה בסין יותר מ-100 תחנות מסוג זה, הפועלות בשיטה שונה מזו שהפעילה בטר פלייס ותופסות פחות שטח, כאשר החלפת סוללה אורכת בהן כשלוש דקות. ניאו מתכננת להרחיב את הרשת בסין ל-500 תחנות, כדי להציע, כפי שעשתה בטר פלייס בזמנה, אפשרות לרכוש רכב ללא סוללה בהנחה של 25% במקרה של ניאו, ולשלם סכום חודשי נוסף עבור השימוש בסוללות המוחלפות והטעינה שלהן.
בניגוד לבטר פלייס, שפעלה בתקופה בה הסוללה העניקה למכוניותיה טווח מוגבל של כ-100-120 ק"מ, לדגמי NIO יש טווחים ארוכים בהרבה, אך החברה בכל זאת מציעה את אופציית ההחלפה, עבור הארכת טווח במהירות רבה יותר משימוש בעמדות טעינה מהירה. לבטר פלייס היו לפני פשיטת הרגל ב-2013 יותר מ-40 תחנות החלפת סוללות ברחבי הארץ, וחלקן עדיין ניצב ללא שימוש, באתרים שבהם הקימה עבורה חברת החשמל תשתית בעלת הספקים גבוהים שתתמוך בהפעלת תחנות כאלה.