בלעדי לכלכליסט
מעל 10 מיליון שקל בשנה על צילום והנפקת רשיונות נהיגה
שתי הזכייניות של המדינה פמי פרמיום ואיסתא זכו ב־2018 להכנסות של יותר מ־5 מיליון שקל על צילום של מבקשי רשיונות נהיגה עוד וכ־6 מיליון שקל מפעולות שקשורות להנפקת רשיונות נהיגה בינלאומיים. היקף הכנסות דומה נרשם גם ב־2019
משרד התחבורה צפוי בקרוב להפקיד, שוב, את מלאכת צילום מבקשי רישיונות הנהיגה ואת הוצאת רישיונות הנהיגה הבינלאומיים בידי זכיינים חיצוניים שירוויחו מיליוני שקלים מהנהג הישראלי, כך עולה ממסמכים שפרסם המשרד לאיתור זכיינים חדשים להקמת והפעלת תחנות צילום למבקשי רישיונות נהיגה, רישיונות משיט ורישיונות נהיגה בינלאומיים.
- במשרד התחבורה הבטיחו "רישיון עד גיל 70 כמו באירופה" - מה באמת קורה בחו"ל?
- משרד התחבורה רוצה לאחד את אפליקציות הרכב השיתופי
- תסתכלו על התחבורה הציבורית: הנתונים שחושפים את הבלוף של הסגר השלישי
כיום מבצעות את הצילום למבקשי הרשיונות וגם את הנפקת הרשיונות עצמם, שתי זכייניות: איסתא ופמי פרמיום. במכרז הנוכחי מדגיש משרד התחבורה כי בניגוד למצב שהיה קיים עד 2020, הפעם בגלל חוקי פרטיות יוכלו הזכייניות רק לצלם את מבקשי הרישיון ולא להנפיק להם רישיון בפועל. עוד עולה ממסמכי המכרז כי ההתקשרות היא לזמן קצר יחסית ומדינת ישראל מתעתדת להעביר את הנפקת הרישיון הבינלאומי לעמדות אוטומטיות במחצית השנייה של 2022.
מסמכי המכרז של משרד התחבורה חושפים לראשונה נתון שזכייניות משרד התחבורה שמרו עד כה לעצמן: היקף הפעילות בתחום. כך, לפי משרד התחבורה ב־2018 ביצעו שתי הזכייניות 441,593 פעולות עבור מבקשי רישיון נהיגה. הפעולות כללו הדפסת רשיון ללא צילום, הדפסת רשיון עם צילום וגם צילום בלבד. ב־2019 ביצעו שתי הזכייניות 457,719 פעולות ואילו בשנה שעברה, שנת הקורונה נרשמה ירידה משמעותית במספר הפונים ושתי הזכייניות ביצעו רק 228,190 פעולות. מחיר הצילום הוא 11 שקל , כלומר ההכנסות של הזכייניות מהנפקת רישיונות בשנת 2018 לבדה הגיעו לכ־5 מיליון שקלים. זהו סכום מינימלי אשר אינו מתייחס למקרים בהם בוצעו פעולות נוספות בסניפים של הזכייניות.
משרד התחבורה מפרט לראשונה גם כמה רישיונות נהיגה בינלאומיים הנפיקו הזכייניות בשלוש השנים האחרונות. ב־2018 הונפקו 325,755 רישיונות, ב־2019 הנפיקו הזכייניות 322,977 רישיונות בינלאומיים ואילו בשנת 2020, שנת הקורונה בה הישראלים מיעטו לטוס הונפקו רק 38,722 רישיונות נהיגה בינלאומיים.
עלות הוצאת רישיון נהיגה בינלאומי הוא 16 שקלים כיום, אך עד יוני 2019 היתה העלות 19 שקל. כלומר בשנת 2018 לדוגמה הכניסו הרישיונות הבינלאומיים לכיס הזכייניות מעל 6 מיליון שקלים.
החוזה בין פמי פרמיום, הזכיינית משנת 2017 ועד היום למשרד התחבורה חושף נתון בעייתי: ההתקשרות בין משרד התחבורה ובין הזכייניות אשר מנפיקות את רישיון הנהיגה הבינלאומי תלויה בנפח הפעילות, כלומר בשאלה בכמה ישראלים מנפיקים רישיון בינלאומי.
לפי עיקרי החוזה אם בשנה מונפקים פחות מ־120 אלף רישיונות נהיגה בינלאומיים יעלה משרד התחבורה את גובה התשלום על הרישיון. לעומת זאת אם מספר מנפיקי הרישיונות עולה מעל 240 אלף, עלות הנפקת הרישיון הבינלאומי תרד.
העדכון של התשלום מבוצע ב־1 ביולי. לאור הנתונים הנחשפים לראשונה, לפיהם ב־2020 הונפקו פחות מ־40 אלף רישיונות בינלאומיים, עלות ההנפקה תתייקר ככל הנראה בקיץ הקרוב.
ממשרד התחבורה נמסר: "אספקת רישיונות נהיגה בינלאומיים באמצעות זכיינים פרטיים נועדה להרחיב באופן משמעותי את השירות לציבור הנהגים ולאפשר הנפקת רישיון בפריסה ארצית רחבה יותר ועל פני שעות רבות יותר.השארת השירות בידי רשות הרישוי בלבד, משמעותה הפעלתו בידי מספר מצומצם של סניפים, בהיקף מוגבל ובשעות הבוקר בלבד".