רו״ח רותם סול ממשרד שטיינמץ עמינח ושות׳: ״תוכנית הסיוע לעסקים רצופה עיוותים״
ממשלת ישראל מנצלת כל הזדמנות שיש לה כדי להתגאות במתווה המענקים המשולמים לעסקים שנפגעו בתקופת הקורונה. חבל שרשות המיסים אינה מחשבת את המענקים הללו בהתאם לרוח ההצהרות של הממשלה
מוגש מטעם DUN'S 100
בתחילת ינואר, מעט לפני ההכרזה על הידוק הסגר השלישי, התהדר נתניהו כי ממשלת ישראל בראשותו אישרה החלטה נוספת לחלוקת מענקים לעסקים שנפגעו כתוצאה ממשבר הקורונה, ואמר כי ״הכסף הזה יקל מיידית על העסקים, ותוך זמן קצר נפתח את כל המשק ונצא סופית מהמשבר״. עם זאת, הפיצויים שניתנים לעסקים מראש לא נועדו לפצות על מלוא הנזק הכספי שנגרם להם. מעבר לכך, ולמרות שהפיצויים נועדו להיות חלקיים בלבד, רשות המיסים מפרשת בחוסר הוגנות את הוראות החוק הקיימות, עד כדי עיוותים של ממש, כדי להקטין אף יותר את כספי הפיצויים שמשולמים לעסקים בפועל. שוחחנו עם רו״ח רותם סול מפירמת שטיינמץ עמינח ושות׳, אשר מתמחה בפיצויים בתקופת הקורונה, כדי ללמוד על העיוותים הקיימים כיום בנושא המענקים.
רו״ח רותם סול: ״המדינה העבירה בחוק את חלוקת המענקים, וקבעה הוראות שונות בחוק לחישוב המענקים שמשולמים לעסקים. עם זאת, ולמרות שחוק כביכול חל באופן כללי, עדיין יש המון ניואנסים בחוק ובתקנות השונות, ולכן מעט קשה להשוות בין עסקים שונים, ולכן יוצא שהדין מעט שונה בין מקרה למקרה. משום כך, רשות המיסים מפרשת את הוראות החוק באופן מפלה וחד צדדי בכל הזדמנות, כך שהיא מקטינה את הפיצויים שעסקים יקבלו בפועל״.
״לשון החוק קובע כי יש לתת פיצויים בגין השתתפות בהוצאות קבועות״ אומר רו״ח סול משטיינמץ עמינח. ״כלומר, כביכול הפיצויים אמורים להיות מחושבים לפי ההוצאות, לא לפי רווחיות. בפועל, בהתאם לפרמטרים שנקבעו בחוק, בסבבים הראשונים של חלוקת המענקים, רשות המיסים הייתה מפלה עסקים שהיו להם הוצאות גבוהות, אל מול עסקים שהיו רווחיים מאד והיו להם הוצאות נמוכות. בסבבים הקודמים, היה יוצא שאם אתה מזין נתונים לחישוב עבור חברה שבשנת 2019 הייתה הפסדית, למעשה אותה חברה לא זכאית למענק. לפני כמה חודשים, רשות המיסים לא הסתפקו בעיוות, והחלו גם לפגוע בחברות רווחיות: בתגובה לאחת הבקשות למענקים שהגשתי, השיבו לי ברשות המיסים שהם משלמים ״לפי הוצאות קבועות״. ההוראות הללו אמנם לא קבועות בחוק עצמו, אבל זו הכותרת של החוק. משום כך ״צריך ללכת לפי רוח המחוקק״. כלומר אני הגשתי לפי החוק, אבל רשות המיסים יצרה הוראה יש מאין על ידי פרשנות סובייקטיבית לגמרי שהיא הסיקה מן הכותרת של החוק, ועכשיו לך תתווכח.
״רשות המיסים בהרבה מקרים עושה איזו ״שיטת מצליח״, אומר סול. ״הרשות מנסה להוריד את גובה המענקים בעזרת כל מיני התחכמויות. היא לוקחת בחשבון שעבור אותם עסקים, ללכת ולתבוע את ההפרש בין הפיצוי שמוצע כעת לבין הפיצוי האמיתי שמגיע להם כביכול, יעלה לא מעט כסף וייקח לא מעט זמן, אז כולם יעדיפו לקבל את המענקים ולשתוק. עכשיו, אנחנו בשטיינמץ עמינח מטפלים בהמון לקוחות בייצוג מול מס הכנסה: משום כך, יש לנו פרספקטיבה רחבה מאד. משום כך, אנחנו יכולים להגיד לרשות המיסים: אוקי, כאן אמרתם שהולכים לפי הוצאות קבועות? יפה. אז הגשנו בקשה למענקים לחברות שמבחינת נוסחאות החישוב המוצגות בחוק, המענק אמור להיות אפסי היות והן לא היו רווחיות בשנת 2019, אבל מבחינת רוח החוק לשיטת רשות המיסים, הן דווקא כן אמורות לקבל פיצויים, שכן יש להם הוצאות קבועות בתקופת הקורונה (וכמובן ירידה דרסטית במחזור ההכנסות). עכשיו, אנחנו ממתינים לראות כיצד רשות המיסים תגיב, שהרי עמדת רשות המיסים אמורה להיות שוויונית ולחול באותו אופן על כולם.
יש לנו עוד פוזיציות וכלים נוספים בארסנל שלנו, שמאפשרים לנו להגדיל מענקים בצורה משמעותית לעסקים, שכן הכי קל, בעת הגשת המענק, פשוט לקחת נתונים יבשים המתבססים על הדיווחים במערכות של רשות המיסים. אולם המומחיות שלנו היא בלאתגר את המערכת, ולהגדיל את המענקים ביצירתיות רבה״.
שאלת הקשר הסיבתי לקורונה
רו״ח רותם סול: ״החוק לחישוב הפיצויים מתחשב בהמון פרמטרים. אחד הפרמטרים הוא ״הוצאות שכר שנחסכו״: ככל שאתה מציג יותר הוצאות שנחסכו בחישוב, ככה אתה תקבל פחות פיצויים, כי כאילו חסכת יותר. עכשיו, כדי לחשב את העלויות הללו של המשכורות שנחסכו למעסיקים, הנוסחה היא המשכורת של העובדים ברוטו, בתוספת 25%,אשר מהווים את עלות המעביד, היינו עלויות נוספות מעבר למשכורות שהם משלמים, כמו הפרשות לפנסיה, ביטוח לאומי וכדומה. עם זאת, ענף המסעדות למשל נדפק מכל העסק הזה, כי במסעדות למעביד דווקא אין עלויות מעביד בשיעור של 25% אלא הרבה פחות, כי יש המון עובדים שהם זמניים, חד פעמיים וכדומה. בהתחלה רשות המיסים דווקא הסכימו לסטות מן הנוסחאות עבור המסעדות, והסכימו לחשב לפי ההוצאות שנחסכו בפועל. בהמשך, כנראה שקופת הפיצויים הלכה והתרוקנה, ופתאום רשות המיסים ״חזרה אחורה״ ולא הסכימה ללכת לקראת המסעדות״.
״טענה מקוממת נוספת של רשות המיסים״ אומר רו״ח סול, ״נוגעת לשרירותיות של רשות המיסים ביחס לחישוב הפגיעה האמיתית שנגרמה לעסק. הרי איך המענקים מחושבים? רשות המיסים בודקת את הירידה של ההכנסות בחודשיים (כל מענק הוא דו-חודשי) מסויימים ב-2020 אל מול 2019. אולם לפעמים, רשות המיסים מוצאת שהייתה ירידה בשנת 2019 אל מול 2018. במצבים אלו, לפעמים רשות המיסים תטען כי הירידה הזאת היא תוצאה של מגמה, ולכן גם מסיקים שם כי גם ב-2020 העסק היה יורד בהכנסות ללא קשר לקורונה, ולכן מגיע לו פיצוי מופחת. הפירוש הזה הוא לחלוטין המצאה של רשות המיסים!״.
״ישנם מצבים גם שרשות המיסים מזהה שהייתה ירידה בהכנסות העסק גם בחודשים ינואר-פברואר, שאלו חודשים שטרם הייתה קורונה בישראל״ מציין רו״ח סול. :מכך מסיקים ברשות שהירידה בהכנסות לא קשורה לקורונה, ולכן הם מפחיתים את הפיצויים. אולם מה שמתעלמים ממנו ברשות, הוא שנכון שהקורונה הגיעה לישראל בערך במרץ 2020, אך עסקים שהלקוחות שלהם נמצאים בסין או באיטליה, נפגעו כבר בדצמבר 2019, שהרי הקורונה התפשטה בכמה מדינות לפני שהייתה התפשטות חזקה בישראל. לו היו טורחים ברשות המיסים לעשות טלפון או בירור פשוט היה ניתן להסביר זאת, ואני מאמין שהרשות הייתה מקבלת את ההסבר. אולם הכי קל להקטין ראש, ולשלול מרחוק מענק. ואז, צריך להתחיל טיפול הוא בהליך של השגה על החלטת הרשות, שעל אף שסביר שתתקבל בסופו של דבר, היא אורכת 120 ימים, וזו תקופה ארוכה וקריטית לעסק״.
״בעיה נוספת קיימת עבור שכירים בעלי שליטה״, אומר סול. ״אחד מתנאי הזכאות למענקים היה פגיעה של למעלה מ-40% בהשוואה למחזורים בשנה שעברה. בסבב שהיה במענק ספטמבר-אוקטובר, החליטו במשרד האוצר להקל על עסקים, ולרדת ל-25% ירידה במחזור בלבד. עם זאת, מענקים משולמים בגין הפגיעה שנגרמה עבור העסק, וכן לפגיעה שנגרמה לנישום באופן אישי. בהקשר של חברות אמנם הורידו את הרף ל-25%, אבל לא עשו את ההורדה הזאת גם עבור שכירים בעלי שליטה, והיא נשארה על 40%.
מה שיצא, הוא שהרבה מאד שכירים בעלי שליטה הגישו בקשה למענק, כי שכירים בעלי שליטה אמורים להגיש את הבקשות לבד באופן עצמאי במחשב. אותם שכירים בעלי שליטה רצו לקבל כסף ליד ומיד, וחשבו שהקריטריון השתנה ל-25% גם לגביהם. הם לא ידעו שהרף נשאר על 40%. בפועל, הסתבר שרשות המיסים לא הורידה את התנאים גם לשכירים בעלי שליטה, ועכשיו המון אנשים צריכים להחזיר את המענק שקיבלו בטעות, ועוד בצירוף של ריבית והצמדה. משום כך, צריך לא לזוז צעד לפני שמתייעצים עם רואה החשבון שלכם בנוגע למענקים״.
שטיינמץ עמינח ושות' הינה פירמת רואי חשבון מובילה. המשרד נוסד בשנת 1987 על ידי ראם עמינח וקובי שטיינמץ. במשרד מועסקים כ-300 עובדים, מתוכם כ-140 רואי חשבון וכ-12 שותפים. שטיינמץ עמינח ושות' הינה חלק מהרשת הבינלאומית UHY, אשר הינה רשת ייעוץ והדרכה עסקית ברחבי העולם, המונה כ-300 משרדים הפרוסים בכ-99 מדינות.