$
בורסת ת"א

ניצחון לאנרג'יאן: ועדת הריכוזיות ממליצה שדלק ושברון לא יתמודדו על רישיון אלון D

הוועדה ממליצה למשרד האנרגיה לא לאפשר לדלק לזכות ברישיון חיפוש הנפט והגז בצפון המים הכלכליים של ישראל, כיוון שהיא מהווה גורם ריכוזי ושולטת ברוב תחום הפקת הגז הטבעי במדינה; משמעות ההחלטה היא שאנרג'יאן, שהתחרתה מול דלק ושברון, זכתה במכרז עוד לפני שהוא נסגר

ליאור גוטמן 14:4510.01.21

ועדת הריכוזיות פרסמה היום (א') המלצה שלא לאפשר לדלק קידוחים ולשברון להתמודד במכרז לקבלת רישיון חדש לחיפושי גז ונפט בצפון המים הכלכליים של ישראל.  

מדובר ברישיון חדש שטרם נקדח ושוכן בקצה הצפוני של המים הכלכליים של מדינת ישראל. כיוון שבמכרז השתתפו רק שתי קבוצות - שברון ודלק קידוחים מצד אחד, ואנרג'יאן היוונית מהצד השני - משמעות ההמלצה היא שאנרג'יאן זכתה במכרז עוד לפני שהוא נסגר רשמית.

 

 

 

מימין: בעל השליטה בדלק יצחק תשובה ומנכ"ל אנרג'יאן מתיוס ריגאס מימין: בעל השליטה בדלק יצחק תשובה ומנכ"ל אנרג'יאן מתיוס ריגאס צילום: אייל טואג, עמית שעל

 

 

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", לפני כחודש וחצי פנתה אנרג'יאן למשרד האנרגיה וביקשה שלא להכריז מי זכה ברישיון בטרם הממונה על התחרות תאמר את דברה. "לחוות הדעת הסופית תהא השפעה על ההחלטה אם יש לאפשר לחברות דלק ו/או נובל אנרג'י לקבל את הרישיון או חלק ממנו. כמצוין בחוות הדעת המקדימה של רשות התחרות, החלטה שלא למנוע מדלק ו/או נובל אנרג'י לזכות במכרז ולקבל את הרישיון, עשויה, לכל הפחות, להעלות קשיים תחרותיים. מדובר בהרבה מעבר לכך, הן מבחינת ההשלכה התחרותית על שוק הגז הטבעי, והן מבחינת ההשלכה על טובת הציבור ומשק האנרגיה בישראל", טענו באנרג'יאן

 

חודש וחצי לאחר הפנייה הגיעה, כאמור, תגובת ועדת הריכוזיות, שממליצה למשרד האנרגיה לפסול את הצעת דלק ונובל במכרז על רישיון חיפושי הגז "בלוק 72".

 

"דלק היא חלק מקבוצת תשובה שמהווה גורם ריכוזי בשל האשראי הקובע של הקבוצה שהוא בין הגבוהים במשק וכן משום שהיא שולטת ביותר ממחצית מתחום הפקת הגז הטבעי. לקבוצת תשובה החזקות נוספות במשק, וקבוצת תשובה היא בעלת כוח מיקוח והשפעה מול קובעי המדיניות. נוסף על החשיבות הכלכלית והאסטרטגית של החזקותיה, שיבוש או הפסקה של פעילות המאגרים או מערכות ההולכה שבבעלותה יהיו בעלי השפעה מיידית וקשה על פעילותו של משק האנרגיה, הנשען על הזרמת גז טבעי לייצור חשמל", כתבו בוועדת הריכוזיות.

 

השורה התחתונה: "הקצאת הרישיון על בלוק 72 לקבוצה עשויה להגביר את כוח המיקוח ויכולת ההשפעה שלה כלפי הממשלה בתחומים אחרים שבהם היא פועלת כיום. לאור כך, ממליצה ועדת הריכוזיות למנוע את זכייתה של דלק משיקולי ריכוזיות כלל-משקית".

 

בלוק 72, או כמו שהשוק מכיר אותו, רישיון ALON D, היה במשך קרוב לעשור בידי דלק ונובל אנרג'י האמריקאית (שנרכשה מאז על ידי שברון). בשנה שעברה משרד האנרגיה הפקיע מידיהן את הרישיון, אולם באותה נשימה התיר להן להשתתף על הזכות לקבל אותו בחזרה.

 

כיוון שמדובר ברישיון שטרם נקדח, וכיוון שאף אחד לא יודע מה יש שם, אם יש שם, מדינת ישראל לא הזדרזה לקבוע מי יחזיק ברישיון הזה והיא ניגשה לשיחות הבינלאומיות מול לבנון, כאשר ידוע לכל הנוכחים בשיחות שעל הגבול הימי בין ישראל ולבנון מתמודדת ענקית האנרגיה שברון. עתה, ואחרי שהשיחות לא מתקדמות לאף מקום, קל יותר לשחרר את הרישיון. לרבות קביעה של ועדת הריכוזיות שאסור לדלק ושברון להתמודד בשל ההחזקות שלהן בשני מאגרי הגז הפעילים היחידים בישראל - תמר (47% החזקות לשתיהן, מתוכן 22% לדלק) ולווייתן (85% החזקות לשתיהן, מתוכן 45% לדלק).

 

ממשרד האנרגיה נמסר כי בהמשך לפניית המשרד לוועדת הריכוזיות התקבלה עמדת הוועדה. המשרד יבחן את העמדה ויגבש החלטתו.

 

מסביבת דלק נמסר שמדובר ב"החלטה תמוהה שלא תוכל לעמוד, ומקווים שהיא לא נובעת מלחצים פסולים ואינטרסנטיים. המדינה היא שקבעה בתשובה לבג"ץ כי נוכל להתמודד בהליך התחרותי - מי שיכול להתחרות רשאי גם לזכות".

 

בראש ועדת הריכוזיות עומדת הממונה על התחרות מיכל הלפרין, וחברים בה פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, וערן יעקב, ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר ומנהל רשות המסים.

x