$
רכב

בלעדי לכלכליסט

דווקא כשהשימוש בירידה עיריית ת"א מרחיבה את אוטותל

נתוני השימוש במיזם הרכב השיתופי שהגיעו לכלכליסט מעידים על ירידה במספר הנסיעות בשנה החולפת, גם בגלל משבר הקורונה. למרות זאת הפרויקט מתרחב כעת ב־100 רכבים חשמליים שנפלטו מפרויקט הרכב השיתופי בחיפה

תומר הדר 07:0305.01.21

עיריית תל אביב פרסמה בתחילת השבוע הודעה חגיגית שלפיה היא מצרפת עוד 100 רכבים למיזם אוטותל שפועל בתל אביב בשלוש השנים האחרונות.

 

מדובר בהגדלה של 40% בצי הרכבים הקיים, כשהפעם המכוניות החדשות יהיו חשמליות. מדובר בכלי רכב שלפחות בחלקם מגיעים היישר ממיזם הרכב השיתופי החשמלי. עיריית חיפה הודיעה לפני חודשיים על הפסקת תמיכתה במיזם המקומי אחרי שלוש שנים, החלטה שלמעשה תביא לסגירתו. השרה לאיכות הסביבה גילה גמליאל מתחה אז ביקורת על המהלך של עיריית חיפה.

 

 

 

"הרחבת צי אוטול נועדה לתת מענה לאלפי הזמנות לא ממומשות מדי חודש", נומקה החלטת ההרחבה בהודעה של עיריית תל אביב. אולם נתוני השימוש באוטותל שהגיעו לידי "כלכליסט" מטילים ספק בצורך להרחיב את צי הרכבים, תוך הפקעת עוד 200 מקומות חניה לטובתם, בנוסף ל־520 חניות שכבר הופקעו לטובת הצי הקיים.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בעת השקת אוטותל ב־2017. "כל רכב משרת 20 משפחות" ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בעת השקת אוטותל ב־2017. "כל רכב משרת 20 משפחות" צילום: עמית שעל

 

מערך אוטותל בתל אביב כלל עד השבוע 260 מכוניות קטנות עם מנועי בנזין. לפני כחודשיים החליטה ועדת הכספים של עיריית תל אביב כי "לאחר מספר שנות פעילות עולה כי מדי יום ישנן מעל 1,000 נסיעות לא ממומשות של מנויי אוטותל, מה שמחייב את העירייה לתוספת של 100 מכוניות לשירות". בהודעת העירייה מהשבוע מספר הנסיעות הלא ממומשות – כאלה שהיה רצון של מנוייים לבצע אבל לא בוצעו בהיעדר רכב זמין – ירד למאות ביום בלבד. גם המספר הזה מתבסס על סקרים ולא על נתונים סטיסטיים שנגזרו מתוך ניטור פעילות של מנויים קיימים.

 

רק שעתיים ביום

 

בקיץ אשתקד היו רשומים לאוטותל כעשרת אלפים מנויים. לשם השוואה, בחיפה היו רשומים באותה העת כ־3,700 מנויים. מספר המנויים לכל רכב על עמד 38 בתל אביב לעומת 37 מנויים לרכב בחיפה. בחיפה נתון זה הספיק לבטל את ההתקשרות – בתל אביב לעומת זאת הוא הוביל למסקנה הפוכה: הגדלת צי המכוניות.

 

בינואר 2020 היו רשומים בשירות 10,694 מנויים, שביצעו 1,598 נסיעות ביום. כל רכב נסע בממוצע 128 דקות ביום, וביתר הזמן – כ־22 שעות ביממה – עמד ללא שימוש.

 

באוגוסט 2020 היו 10,887 מנויים רשומים בשירות שביצעו 1,345 נסיעות ביום, והרכבים נסעו 121 דקות בממוצע ביום. מדובר אמנם בתקופת משבר הקורונה אולם בחודש אוגוסט הפעילות במשק הייתה פתוחה כמעט במלואה, בעוד הטיסות לחו"ל היו מושבתות ומספר השוהים בישראל ובתל אביב בחודש זה היה גדול בהרבה מהרגיל.

 

בחודש אוקטובר, בו התקבלה ההחלטה על צירוף 100 מכוניות חשמליות לשירות אוטותל בתל אביב, נרשמה ירידה חדה בממוצע הנסיעות ל־886 בלבד, ככל הנראה בגלל הסגר בחגים. ממוצע דקות הנסיעה היומי באוקטובר היה 77. כלומר, בחודש בו הוחלט כי בתל אביב צריך יותר מכוניות אוטותל, כל מכונית שפעילה בשירות עמדה 23 שעות ביממה בחניה.

 

יש להדגיש כי ממוצע ההזמנות היומי לא חצה את 1,500 הנסיעות שנרשמו בינואר 2020 באף אחד מהחודשים העוקבים. יתרה מזאת, לפי פרסומי אוטותל היו רשומים בשירות בשלהי 2018 כ־8,500 מנויים שביצעו בשיא כ־1,400 נסיעות ביום. כלומר – 1,500 מנויים שהצטרפו לשירות במהלך שנתיים שלמות יצרו תוספת של כ־200 נסיעות ביום בלבדֿ.

 

הרכבים עומדים 22 מתוך 24 שעות השימוש היומי ברכבי אוטותל בתל אביב הרכבים עומדים 22 מתוך 24 שעות השימוש היומי ברכבי אוטותל בתל אביב

 

בפועל, מאז מרץ האחרון לא הגיע ממוצע הנסיעות היומי אפילו ל־70% מנתוני 2018. בהינתן העובדה שדווקא במהלך משבר הקורונה נרשמה בישראל עלייה ברכישת מכוניות פרטיות משומשות וחדשות, ובהנחה שהן לא יימכרו בתום המשבר, הביקוש לרכב שיתופי כנראה לא יעלה באופן משמעותי.

 

על פי הנתונים הללו שמתפרסמים כאן לראשונה, על פניו לא היתה מניעה לממש באמצעות הצי המצומצם, כלומר 260 המכוניות שפעלו בתל אביב במסגרת אוטותל טרם ההגדלה, את הנסיעות הבלתי ממומשות. אלא אם מדובר בנסיעות בשעות שיא שבהן הביקוש נקודתית גדול מאוד, או בבעיית פריסה של המכוניות שאינן זמינות כל העת בכל חלקי העיר. אם זה המצב ייתכן שגם הגדלת

הצי ב־100 מכוניות לא תפתור את הבעיה.

 

וכאן עולה השאלה: ככל שהנסיעות מתרכזות לשעות וימים מסוימים וככל שהמכוניות נדרשות להיות זמינות בכל אזורי העיר, בכמה תצטרך עיריית תל אביב להגדיל את צי המכוניות של אוטותל, בהתחשב בעלויות הכרוכות בכך ובמספר מקומות החנייה שמופקעים לטובת המיזם, אף שחניה היא משאב הולך ונעלם בת"א גם בגלל ההתרחבות של עבודות התשתית בה. זאת, אף שניתן לטעון שכל רכב נוסף של אוטותל עשוי לתרום להפחתת מספר הרכבים הפרטיים בעיר.

 

עיריית תל אביב השקיעה עד כה בפרויקט 74 מיליון שקל במשך כשלוש שנים, כשלפי החוזה בינה לבין קאר טו גו העירייה מימנה את רכישת 260 רכבי הבנזין של אוטותל, שילמה בנוסף כמעט עשרה מיליון שקל לקאר טו גו טרם הפעלת השירות, ומשלמת לחברה מדי חודש כ־760 אלף שקל בגין תקציבי שימוש והוצאות ודמי הפעלה. בנוסף על אלה, העירייה כיסתה את עלות פיתוח התוכנה שעליה מבוססת המערכת אך גו טו, החברה האם של קאר טו גו, רשאית להשתמש בתוכנה זו בעולם – כפי שעשתה לדוגמה במאלטה.

 

"כלי נוסף לתושבים"

 

מעיריית תל אביב נמסר: "בימים אלה עיריית תל אביב-יפו ממשיכה במימוש החזון התחבורתי, בראשו שיפור מערך התחבורה הציבורית ולצד זאת מעודדת העירייה התניידות בכלים אישיים, תעדוף ההליכה ברגל ועידוד התושבים למעבר מבעלות על רכב פרטי להתניידות באמצעי תחבורה שיתופיים, כדוגמת אוטותל.

 

"

הרחבת מיזם אוטותל היא למעשה כלי נוסף שהעירייה מעמידה לשימוש התושבים במסגרת חזון התחבורה העירוני, שיצבור תאוצה בשנים הקרובות. המיזם נמצא במגמת עלייה במספר המנויים ובמספר דקות השימוש לרכב מאז השקתו לפני כ-3 שנים, למעט חודשי הסגר.

 

"כל רכב בשירות אוטותל משרת כיום מעל 20 משפחות שחסכו לעצמם רכישה או אחזקת רכב. מסקר שנערך בקרב המנויים במאי 2019 עולה כי 12% לא רכשו רכב שני ויתרה מכך, 9% דיווחו שמכרו את הרכב השני. לצורך המהלך יוכשרו כ־150 חניות בעיר, חלקן בחניוני אחוזות החוף, שהכנסתן זניחה וחסרת משמעות".

 

בחברת קאר טו גו בחרו שלא להתייחס לדברים.

x