מטיולי תרמילים ועד רילוקיישן: הברקזיט יסבך את החיים
תהליך הגירושים של בריטניה מהאיחוד האירופי הסתיים ועבור כחצי מיליארד תושבי היבשת החיים האמיתיים מתחילים עכשיו. הקשיים המרכזיים: הגבלת זמן השהייה ללא ויזה ואובדן היכולת לנוע בחופשיות בין 28 מדינות בחיפוש אחר עבודה
נהג משאית פולני שהוביל תותים מבלגיה לבריטניה אתמול (ו') טעם את הטעימה הראשונה של הסרבול הצפוי בהעברת סחורות ממדינות האיחוד האירופי לבריטניה, לפחות בחודשים הקרובים. אחרי שעוכב ממושכות בנקודת הבידוק, הוא הורשה לבסוף להמשיך בדרכו.
- הסכם הברקזיט יסרבל את היצוא הבריטי ויחזיר את גדרות ההגירה
- בריטניה והאיחוד האירופי הגיעו להסכם סחר היסטורי
עם זאת, התזמון של יציאת בריטניה לדרכה החדשה ביומה הראשון של השנה אפשר מעבר שקט יחסית. זרם קטן אך יציב של משאיות התגלגל ממעבורות ורכבות משני צדי התעלה האנגלית, התחלה מתונה לקראת מעבר למציאות חדשה ומורכבת, אחרי ארבע שנים וחצי של דיונים סוערים בתנאי הפרישה.
בריטניה התנתקה מהשוק המשותף העצום של אנשים, סחורות ושירותים בשעה 11 בלילה זמן לונדון ערב כניסת 2021, במהלך שמייצג את השינוי הכלכלי הפרטני הגדול ביותר שחוותה מאז מלחמת העולם השנייה. הסכם הסחר החדש בין בריטניה לאיחוד מביא עמו שפע בירוקרטיה חדשה, אבל עבור תומכי הברקזיט בממלכה, המשמעות היא עצמאות לאומית מהאיחוד האירופי, על סבך חוקיו. "קיבלנו את החופש שלנו, וזה תלוי בנו מה נעשה איתו", הכריז ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בנאום שנשא לכבוד השנה החדשה. "זהו רגע נפלא עבור המדינה שלנו".
מערכות המחשוב עבדו
הנתיב המרכזי של הסחורות המחבר בין דרום־מזרח אנגליה לצפון־מערב צרפת מתייצב בחזית השינויים, עתה כשבריטניה התנתקה סופית מהחיבוק הכלכלי של 27 מדינות האיחוד. "רוב המשאיות אפילו לא ירגישו בהבדל", אמר לסוכנות אי.פי. ג'ון קיף, דובר היורוטאנל, המנהרה שמובילה כלי רכב מתחת לתעלה. "תמיד היה סיכון שאם זה יקרה בתקופה עמוסה, אנחנו ניתקל בקשיים מסויימים, אבל זה קורה במהלך הלילה, כאשר סוף שבוע ארוך בפנינו ואין פעילות בשווקים הפיננסיים". אך ברוח הזמנים, אפילו סיקור הברקזיט נדחק הצידה לטובת העיסוק בחיסוני הקורונה, זאת ברקע נתונים מדאיגים של תחלואה מזנקת ברחבי הממלכה וקיפאון כמעט מוחלט בתנועת האזרחים.
בנמל קאלה שבצרפת, גורמים רשמיים דיווחו כי מערכות המחשוב החדשות עובדות היטב ונהגי המשאיות מצוידים בניירת המתאימה. "ברקזיט זו לא בהכרח מלה נרדפת לסרבולי תנועה, אבל כל אחד חייב לעשות את עבודתו", אמר ז'אן מרק פוססו, נשיא הנמלים של קאלה ובולון־סור־מר.
הברקזיט הביא עמו גם מהלכי בידוק חדשים בים האירי. תריסר משאיות ירדו מהמעבורת הראשונה שהגיעה לנמל דבלין מוויילס בליל שישי ועברו את הליך המכס ללא עיכובים. עם זאת, שר החוץ האירי סיימון קובני הזהיר מפני הפגיעה בסחר שלדבריו ישתנה באופן מהותי. "אנחנו נחזה כעת בהפרות של סחר בשווי 80 מיליארד יורו שמתנהל בין בריטניה לאירלנד, עם הרבה מאוד בדיקות, הצהרות, בירוקרטיה ועלויות", אמר.
לא רק סחורות ייחשפו לשינויים. כחצי מיליארד תושבי בריטניה והאיחוד האירופי צפויים עתה לתהפוכות בחיי היומיום, עם תקנות חדשות בתחומי העבודה, הנסיעות, הביטוחים ואפילו שינוע חיות מחמד.
עד כה, רוב הבריטים ותושבי האיחוד האירופי טרם חשו על בשרם את המציאות החדשה. על הנייר, בריטניה עזבה את האיחוד ב־31 בינואר 2020, אך היתה כפופה עדיין לחוקי האיחוד. כעת, כל זה ישתנה. "יש כאן זעזוע ענק למערכת הכלכלית שלנו וזה יקרה בבת אחת", צוטט באי.פי אנאנד מנון, מומחה לפוליטיקה אירופית וליחסי חוץ בקינג'ס קולג' בלונדון. "פתאום אתה מתעורר לעולם חדש".
מגפת הקורונה כמעט ועצרה את תנועת האירופים בין בריטניה לאיחוד, אך עדיין, נטילת חופש התנועה החל ב־1 בינואר היא ההשלכה המוחשית ביותר של הברקזיט. לפי הסכם הגירושים, 1.3 מיליון האזרחים הבריטים שחיים כעת באופן חוקי באיחוד האירופי ימשיכו להחזיק ברוב הזכויות שנהנו מהן עד כה. כך גם לגבי 3 מיליון אזרחי האיחוד שחיים בבריטניה. עם זאת, אזרחים בריטים כבר אינם יכולים לעבור בגחמה להתגורר ולעבוד באיחוד האירופי, ולהיפך. אנשים שמעוניינים לחצות את הגבול כדי להשתקע במדינה אחרת באיחוד יהיו כפופים לחוקי הגירה ויצטרכו לעבור תהליכים בירוקרטיים, כמו אשרור כישוריהם כמתאימים להצדקת מעבר. היוצאים מן הכלל הם מי שיעברו בין בריטניה לאירלנד.
סופה של התנועה החופשית תשפיע באופן משמעותי על שוק התעסוקה האירופי, על כל גווניו. מתרמילאים צעירים שנוסעים ברחבי היבשת ומתקיימים מעבודות מזדמנות, ועד לאזרחים מבוססים יותר המבקשים לבצע רילוקיישן לצורכי עבודה. עסקים גדולים יצטרכו מעתה להשקיע יותר זמן ומשאבים כדי לשכור עובדים משני צדי הגבול. בה בעת, נסיעות עסקיות קצרות מועד יתאפשרו ללא ויזה.
דרמה לפנסיונרים הבריטים
נסיעות של בריטים לאיחוד האירופי לצורך חופשה לא יחייבו ויזה. עם זאת, בריטים יורשו לבלות 90 יום מתוך כל 180 יום באיחוד האירופי, בעוד בריטניה תאפשר לאזרחי האיחוד להישאר בתחומה עד ששה חודשים ברצף. עבור פנסיונרים בריטים, שנהגו לבלות יותר משלושה חודשים בשנה בבתי הקיט שלהם בחופי ספרד החמימים, השינוי הזה יהיה דרמטי. בריטים לא יהיו זכאים יותר לתעודת ביטוח אירופית שמעניקה גישה לטיפול רפואי ברחבי האיחוד האירופי. במקום זאת, בריטניה תגבש מערך חלופי שיאפשר כיסוי ביטוחי לבריטים המבקרים בגוש ולאירופים המגיעים לבריטניה.
באשר לנהיגה, בזכות ההסכם, בריטים לא יזדקקו לרישיון נהיגה בינלאומי במהלך שהייתם באיחוד האירופי ויורשו להשתמש ברישיון הבריטי, כל עוד יש ברשותם מסמכי ביטוח.
עם זאת, בריטים שהיו מורגלים לקחת עמם את הכלב או החתול לחופשה באירופה בקיץ, ייתקלו מעתה בסיבוכים בירוקרטיים. הם יידרשו להשתיל בהם שבב ולחסנם מפני כלבת 21 יום לפחות לפני הנסיעה, ולהצטייד באישור בריאות מהווטרינר עשרה ימים לכל היותר טרם היציאה.
אף שהושג ברגע האחרון הסכם להסדרת נושאי המסחר והביטחון בין בריטניה והאיחוד, נושאים רבים, החל בתחרות הוגנת וכלה במכסות דיג, נותרו עדיין בלתי פתורים ויידרשו שנים כדי להסדירם. גם סוגיות מדיניות צפויות להטיל את צלן. צפון אירלנד, שחולקת גבול עם אירלנד החברה באיחוד האירופי, קשורה עדיין באופן הדוק לכלכלת האיחוד תחת תנאי הגירושים. כך שבעוד שסחורות ימשיכו לחצות בחופשיות את הגבול היבשתי של אירלנד, בין צפון אירלנד לשאר בריטניה יידרשו בדיקות חדשות. ההערכות הן, כי בחלוף הזמן, ההתנהלות הזו עשויה לנתק את צפון אירלנד משאר בריטניה ולקרבה לאירלנד. בסקוטלנד, שהצביעה נגד הברקזיט, גוברת התמיכה בפרידה מבריטניה. עם השלמת תהליך הברקזיט צייצה בטוויטר השרה הראשונה ניקולה סטרג'ן, מנהיגת סקוטלנד, "אירופה, סקוטלנד תחזור בקרוב. תשאירי את האור דלוק".
"הברקזיט תוצר של שקרים"
בנאום שנשא לכבוד השנה החדשה הדהד נשיא צרפת עמנואל מקרון את המציאות החדשה. אף שהתחייב להמשך קשרי הידידות של מדינתו עם בריטניה, הוא לא חסך ביקורת מהדרך שהובילה לברקזיט, ושב והדגיש את כוחה הרב של האחדות האירופית, במיוחד בעת הזו. "בריטניה היא השכנה שלנו, אבל גם חברה ובת ברית", אמר. "ההחלטה לעזוב את אירופה, הברקזיט, היא תוצאה של חוליים אירופיים, שקרים והבטחות שווא", טען, בהדגישו כי הסכם הסחר החדש מגן על האינטרסים של אירופה, התעשיות שלה ואחדותה.
"הגורל שלנו הוא בראש ובראשונה באירופה", ציין מקרון. "הצלחנו לשכנע את גרמניה ובעקבות זאת גם את שאר מדינות האיחוד לכונן תוכנית התאוששות עצומת ממדים ואחידה ולקבוע תוכנית חוב משותפת מבוססת סולידריות כדי להיערך טוב יותר לעתידנו". עתיד שיתבסס, לדבריו, על דיגיטציה, קידום מטרות ירוקות ויצירת כמה שיותר משרות.