מנכ"ל נספרסו ישראל: "קבענו את סוף 2022 כיעד להגיע לניטרליות פחמנית"
משה מרי דיבר בוועידת התחזיות 2021 של כלכליסט על הצעדים שחברת הקפה נוקטת והתמקד במחזור הקפסולות: "הגענו כבר למחזור של 20%"
"אנחנו לא מחכים ל-2030 ולא ל-2050. אנחנו נוקטים עכשיו צעדים משמעותיים, ואני חושב שהמסר מתוך המהלך הזה, או ההכרזה הזאת, הוא שאנחנו צריכים לעשות כאן ועכשיו". כך אמר משה מרי, מנכ"ל נספרסו ישראל, בשיחה עם רון פרידמן בוועידת התחזיות 2021 של כלכליסט בשיתוף בנק הפועלים ופסגות בית השקעות, בהתייחסו ליעד החברה להגיע למדרך פחמן ניטרלי עד סוף שנת 2022, הרבה לפני היעדים שנקבעו ע"י ממשלות וגופים בינלאומיים.
- זהב שחור: נספרסו הופכת את לקוחותיה לתושבי כפר גלובלי אחד
- מזכ"ל האו"ם: מנהיגי המדינות צריכים להכריז על מצב חירום אקלימי
- הצניחה בהיקף פליטות הפחמן בגלל הקורונה תימחק ב-2021
"אנחנו מבינים ששינוי האקלים וההתחממות הגלובלית אינם מחכים או יכולים לחכות, ולכן אנחנו צריכים לעשות צעדים משמעותיים כאן ועכשיו. אתגרנו את עצמנו אם היעד הזה ל-2022", הוסיף מרי. "זה לא אומר שאנחנו בתחילת הדרך. עברנו הרבה צעדים משמעותיים, וכבר ב-2017 כל מערך הייצור שלנו נהפך להיות בפליטת פחמן דו-חמצני ניטרלי. יש דברים שאנחנו עוד צריכים לעשות כדי שכל החברה עצמה תהיה במדרך פחמני ניטרלי, ושם אנחנו נתמקד בפעולות של מחזור, בפעילויות של אנרגיה מתחדשת וגם בעבודה מול החקלאים לנטיעת עצים - ועוד הרבה פעילויות אחרות".
כנשאל על המוטיבציה של נספרסו לנקוט את הצעדים הלא-פשוטים ולא-זולים האלה, השיב מרי: "אנחנו רואים את נושא הסביבה בכללותו, ואת השפעות מזג האוויר או השפעות האקלים, כחלק בלתי נפרד מהפעילות העסקית שלנו". הוא הסביר שכחברה שמסתמכת על גידולים חקלאיים, כל שינוי באקלים או במזג האוויר משפיע מאוד גדולה על הפעילות העסקית.
"שינוי במעלה אחת באזורי הגידול משפיע על טעם הקפה, שינוי של שתי מעלות משפיע על פריון ושנוי טמפרטורה של שלוש מעלות או יותר יגרום לקפה להיות זן נכחד", מרי הסביר. "מצד אחד, כחברה שמתבססת על הגידול החקלאי, אנחנו חייבים לקחת צעדים כאלה, אבל באותה מידה, אנחנו רוצים גם להוות השראה לחברות אחרות, כי כל חברה צריכה לנקוט צעדים לשמירת הסביבה".
מרי הרחיב בשיחה על הדרך של נספרסו לגרום לצרכן הישראלי, שלא ידוע בחיבתו היתרה למחזור, לשתף פעולה עם החזון. "אני מסתכל על שלושה דברים, כדי לרתום את הצרכן לאג'נדה הזאת. ראשית, צריכים ליצור מערך מחזור פשוט, ואנחנו החברה היחידה שבנתה מערך שמסוגל להגיע הביתה לאיסוף הקפסולות המשומשות מהלקוחות ולהעברתן למחזור. שנית, נושא השקיפות חשוב, כי אנחנו רוצים להראות מה אנחנו עושים עם המוצרים שאנחנו אוספים למחזור. פה יצרנו שותפות עם יקב הרי גליל, והקפה שמגיע - אחרי שאנחנו מפרידים אותו ממכל האלומיניום - משמש כקומפוסט בכרמים של היקב. האלומיניום, כמובן, ממוחזר ועובר לשימוש בתעשייה. ברגע שיוצרים את השקיפות הזאת, אנחנו רותמים גם את הלקוחות. הדבר השלישי והאחרון הוא מודעות. אנחנו צריכים לתקשר עם הלקוחות באופן קבוע ומתמשך על הפעולות שאנחנו עושים", הוא אמר וסיכם: "אלה המקומות, שבסופו של דבר יוצרים שינוי. הגענו לשיעורי מחזור של 20% מכלל הקפסולות שאנחנו מוכרים. אמנם יש דרך ארוכה עוד לעשות, אבל זו תוצאה מאוד מרשימה, ואנחנו רואים שזה רק הולך וגדל. אלה פעולות שמוכיחות את עצמן, ויש לנו שיתוף פעולה מדהים מצד הלקוחות".
יחסית למדינות מערביות, שיעורי המחזור בארץ נמוכים יותר, הודה מרי, "אבל אנחנו מתקדמים בקצב טוב ונמצאים בכיוון הנכון. יש לנו יכולת למחזר 100% מהקפסולות שלנו, ואין לי ספק שהמקומות האלה יילכו וייגדלו".