הצניחה בהיקף פליטות הפחמן בגלל הקורונה תימחק ב-2021
לפי הדו"ח השנתי Global Carbon Budget, סגרי ומגבלות הקורונה הובילו לירידה קריטית של 7% בהיקף פליטות הפחמן ב-2020, אך המגמה צפויה להתהפך ב-2021 עם החזרה לשגרה, במיוחד לאור ההפצה המהירה הצפויה של החיסונים
סגרי ומגבלות הקורונה הובילו לירידה היסטורית של 7% בהיקף פליטות הפחמן ב-2020, אך המגמה צפויה להתהפך ב-2021 עם החזרה לשגרה, במיוחד לאור ההפצה המהירה הצפויה של החיסונים – כך לפי דו"ח Global Carbon Budget השנתי שפורסם בסוף השבוע, ושנחשב לניתוח המקיף ביותר של פליטות גזי חממה.
- דו"ח האו"ם: "מדיניות האפס פליטות לא מספיקה כדי לעמוד בהסכם פריז"
- עלבון לטראמפ: ג'נרל מוטורס מושכת את תמיכתה במאבקו בעניין פליטות גזי חממה ממכוניות
- מחקר: נוסע מתמיד אחראי ליותר ממחצית פליטות הפחמן של מגזר התעופה
לפי הדו"ח, ב-2020 נפלטו לאטמוספירה 2.4 מיליארד טון פחמן פחות מאשר ב-2019. מדובר בירידה הגדולה ביותר בהיסטוריה המתועדת, וגדולה משמעותית מכל שנה אחרת. בשנה שבמקום השני, 1945, נרשמה ירידה של 900 מיליון טון בלבד. במאה הנוכחית, הנתון הקרוב ביותר הוא משנת 2009, אז נרשמה ירידה של 500 מיליון טון פחמן על רקע המשבר הכלכלי הגדול.
עיקר הירידה הוא כתוצאה מהפחתת הפליטות בסקטור התחבורה. בשיא סגרי הקורונה, פליטות מתחבורת קרקע נחתכו במחצית. עד סוף השנה, גם אחרי החזרה המסוימת לשגרה, הפליטות מתחבורת קרקע היו נמוכות ב-10% בהשוואה ל-2019 ואלו מתעבורה אווירית ב-40%.
בחלוקה גיאוגרפית, הירידה הגדולה ביותר נרשמה בארה"ב (12%) וב-27 מדינות האיחוד האירופי (11%), שתיהן רשמו ב-2019 ירידה מתונה בהיקף הפליטות שלהן. בהודו ובסין, שבשנה שעברה הגדילו את פליטות הפחמן שלהן, נרשמה השנה ירידה של 9% ו-1.7% בהתאמה.
עם זאת, המדענים שמאחורי הדו"ח הבהירו שהירידה העדכנית היא תוצאה נקודתית של התגובה העולמית למגפת הקורונה, ולא חלק משינוי מערכתי מקיף שנחוץ על מנת להביא לירידה קבועה ומשמעותית בהיקף הפליטות העולמית. לדבריהם, פליטות גזי החממה צפויות לחזור ולעלות ב-2021, ומה שיקבע את היקף העלייה ואת המגמה ארוכת הטווח בעשור הקרוב הן הפעולות שנוקטות מדינות שונות לאישוש הכלכלה.
"הפליטות חוזרות באיטיות לרמתן מ-2019"
"כל האלמנטים שנחוצים לירידה עקבית בהיקף הפליטות העולמי עדיין לא נמצאים במקומם, והפליטות חוזרות באטיות לרמתן מ-2019", אמרה פרופ' קורין לה קוור מבית הספר למדעי הסביבה של אוניברסיטת מזרח אנגליה בהודעה לעיתונות. "הפעולות שינקטו ממשלות כדי לתמרץ את הכלכלה בסוף מגיפת הקורנה יכולות לסייע להפחית פליטות ולהתמודד עם שינוי אקלים. תמריצים שמסייעים להאיץ את הפיתוח של מכוניות חשמליות ואנרגיות מתחדשות ושתומכים בהליכה וברכיבה על אופניים בערים מתאימים במיוחד, לאור השיבושים הנרחבים בסקטור התחבורה השנה".
בנוסף, חרף הירידה בהקף הפליטות ריכוז הפחמן הדו-חמצני באמטמוספירה המשיך לעלות גם השנה והוא צפוי לגדול ב-2.5 חלקים למיליון (ppm), ולהגיע ל-412 חלקים למיליון – 48% יותר מאשר בעידן הטרום-תעשייתי. "אף שהפליטות לא היו גבוהות כמו בשנה שעברה, הן עדיין יגיעו ל-39 מיליארד טון פחמן ויובילו לעלייה נוספת בריכוזו באטמוספירה", אמר פרופ' פייר פרידלינגסטיין מאוניברסיטת אקסטר. "ריכוז הפחמן, וכתוצאה האקלים העולמי, יתייצבו רק כשהפליטות העולמיות יתקרבו לאפס".