ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק חדשנות באשראי שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class מקומי.קום 2024 פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT Expanding Horizons FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 השקעות גלובליות כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי כנס ביטחון המזון מיאמי 2024 ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית כלכלת הנדל"ן כנס האנרגיה Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות טק עצמאות גיימינג 2024 PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 צמיחה בעולמות האשראי RoadShow Event 23 כנס AI לונדון 2024 ביטחון אנרגטי Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot משלחת העסקים לפריז TechTLV2024 הכלכלית הלאומית 24 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי כנס הצמיחה שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup בטיחות במקומות עבודה +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי השקעות ופיננסים כנס החלל 2024

"ענף האנרגיה יהיה מנוע צמיחה, אם לא יהרסו אותו בהחלטות לא בדוקות"

יוסי רוזן, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, מאשר בוועידת התחזיות של כלכליסט שהכיוון הוא לעבר הדלקים הנקיים, אך המעבר לא יהיה מהיר וחד כל כך. "משק האנרגיה הישראלי יעמוד בתחזיות כשהן ריאליות וביעדים שהוצבו לו ל-30% ייצור אנרגיה מאנרגיה נקייה, כל עוד לא ישגעו אותו בהוראות חדשות"

צלי גרינברג 12:1729.12.20

 

 

יוסי רוזן, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, מאמין שהמימן יהיה הדלק העיקרי שיניע את הרכבים הישראלים בעתיד, ושענף האנרגיה הישראלי, "אם לא יחוסל בהחלטות ממשלה שונות" לדבריו, "יהיה אחד מזרזי הצמיחה במשק".

 

רוזן, שדיבר בוועידת התחזיות של כלכליסט בשיתוף המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, גם מאשר את כיוון ענף האנרגיה אל עבר הדלקים הנקיים, אך לראייתו לא ניתן יהיה לבצע את המעבר לייצור רוב האנרגיה מאנרגיה מתחדשת באופן מהיר וחד כל כך.

 

 

 

 

יוסי רוזן יו"ר מכון האנרגיה יוסי רוזן יו"ר מכון האנרגיה צילום: עמית שעל

 

"אני מכבד את כל ההכרזות והרצון לראות משק אנרגיה אוטופי שבנוי כולו משמש ודלקים חלופיים, אמר רוזן "אבל יש להיות ריאלים. צריך ללכת בעקבות העולם, בו שמו יעדים צנועים יותר מאלה שהציבה ממשלת ישראל, וזאת כדי שניתן יהיה גם להשיג אותם. משק האנרגיה הישראלי יעמוד בתחזיות כשהן ריאליות. מעריך שמשק האנרגיה הישראלי יעמוד ביעדים שהוצבו לו ל-30% ייצור אנרגיה מאנרגיה נקייה, אבל כל עוד לא ישגעו אותו בהוראות חדשות, ויעדים חדשים. יש לזכור שמדינת ישראל כבר הלכה כברת דרך בנושא, שהרי בעבר היו הפחם והמזוט דלקים מובילים, ומאז עברנו לגז טבעי ואנרגיה סולארית".

 

רוזן גם מוצא כי ההצהרה שעד 2030 ישראל תנוע על גבי רכבים חשמליים בלבד מוטעית. "ענף הרכב והנסיעה עובר שינוי" מסביר רוזן "אבל מאז ההכרזה התברר שהמימן דווקא הולך להיות הגורם הדומיננטי בתחום. בסופו של דבר, יהיה בישראל תמהיל של דלקים נקיים, אבל השינוי יהיה איטי יותר, ובתמהיל רחב יותר". השינוי לדעת רוזן החל כבר עם הקורונה, שתגרום לאנשים לעבוד יותר מהבית ולכן לנסוע פחות בכבישים.

 

ענף האנרגיה הישראלי לא רק מחמם ומניע את התעשייה, אלא לראיית רוזן גם ישמש בעתיד כמקור צמיחה למשק הישראלי, אך רוזן מזהיר מפני קבלת החלטות שעלולה להזיק לו. "היום הענף מיועד לצמיחה עם יצוא גז ותעשייה שאפשר להקים על ידי שימוש בגז זול" אומר רוזן "וישראל הופכת לשחקן אנרגיה מרכזי בהסכמיה עם מצרים, ירדן, ואילו העתידיים שיהיו לה עם איחוד האמירויות ובחריין. אבל צריך להיזהר עם כל מיני החלטות לא בדוקות, שעלולות לחסל את הענף כמקור צמיחה בישראל".

 

אחת מאותן החלטות, לראייתו, היא זו של ועדת המנכ"לים שהוקמה לאחרונה לבדיקת עתיד מפרץ חיפה, במסגרתה מצאה הוועדה כי בית הזיקוק בחיפה ניתן לפינוי תוך 7 שנים. "מסקנות הוועדה" אומר רוזן "נכתבו בטרם היא קמה, והוועדה עצמה הוקמה, ככל הנראה, כדי להצדיק את ההכרזה לסגור את כל התעשייה במפרץ חיפה. מי שהמליץ על הסגירה הייתה חברת מקינזי. אותה מקינזי שהמליצה להקים פצחן מימני בעלות של כ-2 מיליארד שקל כדי להריץ את בז"ן לטווח ארוך, כאשר החברה לישראל רכשה את בז"ן על סמך תשקיף של הממשלה. מופתע איך מקינזי יכולה להוציא שתי דו"חות כאלה סותרים בנושא הזה".

 

רוזן הוסיף בהקשר זה: "אני גם לא רואה איך מדינת ישראל יכולה להיות כפופה לאספקת דלקים לצה"ל, לתעשייה, ולהפעלת המשק הישראלי, בקניית תזקיקים מטורקיה או יעדים אחרים. מה יקרה כשארדואן יחליט ביום פקודה שהוא סוגר אספקת דלקים? כבר היינו במצב בו כמעט לא היה דלק כאן במלחמת יום הכיפורים. מקווה שמשרד האוצר והביטחון, הכלכלה והפנים יבהירו לוועדה שכתבו את המסקנות מוקדם מדי מבלי לבחון כל ההיבטים. בנוסף, חברות ציבוריות רכשו את בז"ן על סמך תשקיף של הממשלה, שילמו מיליארדים, השקיעו מיליארדים נוספים בניקוי הזוהמה שהשאירה המדינה. כך שאי אפשר בקלות להגיד להם ללכת הביתה מבלי לפצות אותם, ומבלי שתישאר תעסוקה באזור, שהרי מי שחושב שיקומו שם מאות אלפי דירות, כשבפועל תושבים עוזבים את חיפה, משלה את עצמו".

 

החלטה חיובית לראיית רוזן היא זו של רפורמת החשמל בישראל. "הצעות לרפורמות היו שנים על גבי שנים", אומר רוזן "אבל במקרה של רפורמה זו קרה נס והיא יצאה לדרך מבלי שמישהו הצליח לטרפד אותה. הנהלת חברת החשמל ועובדיה הבינו שהעתיד מותנה ברפורמה ולא העבר, והמשמעות היא שחברת החשמל מתפרקת בנכסיה בתחום תחנות הכוח, ומתרכזת במה שהיא עוסקת, ואני צופה שהיא תעשה שינוי מוחלט במשק החשמל בישראל, וזה בהחלט יכול לגרום לתחרות משמעותית במשק החשמל בישראל".

x