"ענף האנרגיה יהיה מנוע צמיחה, אם לא יהרסו אותו בהחלטות לא בדוקות"
יוסי רוזן, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, מאשר בוועידת התחזיות של כלכליסט שהכיוון הוא לעבר הדלקים הנקיים, אך המעבר לא יהיה מהיר וחד כל כך. "משק האנרגיה הישראלי יעמוד בתחזיות כשהן ריאליות וביעדים שהוצבו לו ל-30% ייצור אנרגיה מאנרגיה נקייה, כל עוד לא ישגעו אותו בהוראות חדשות"
יוסי רוזן, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, מאמין שהמימן יהיה הדלק העיקרי שיניע את הרכבים הישראלים בעתיד, ושענף האנרגיה הישראלי, "אם לא יחוסל בהחלטות ממשלה שונות" לדבריו, "יהיה אחד מזרזי הצמיחה במשק".
רוזן, שדיבר בוועידת התחזיות של כלכליסט בשיתוף המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, גם מאשר את כיוון ענף האנרגיה אל עבר הדלקים הנקיים, אך לראייתו לא ניתן יהיה לבצע את המעבר לייצור רוב האנרגיה מאנרגיה מתחדשת באופן מהיר וחד כל כך.
- צמיחה ולא חיסול: דרושה מדיניות ריאלית למשק האנרגיה בישראל
- המכוניות בחניה, וגם חברות הדלק רוצות הקלות
"אני מכבד את כל ההכרזות והרצון לראות משק אנרגיה אוטופי שבנוי כולו משמש ודלקים חלופיים, אמר רוזן "אבל יש להיות ריאלים. צריך ללכת בעקבות העולם, בו שמו יעדים צנועים יותר מאלה שהציבה ממשלת ישראל, וזאת כדי שניתן יהיה גם להשיג אותם. משק האנרגיה הישראלי יעמוד בתחזיות כשהן ריאליות. מעריך שמשק האנרגיה הישראלי יעמוד ביעדים שהוצבו לו ל-30% ייצור אנרגיה מאנרגיה נקייה, אבל כל עוד לא ישגעו אותו בהוראות חדשות, ויעדים חדשים. יש לזכור שמדינת ישראל כבר הלכה כברת דרך בנושא, שהרי בעבר היו הפחם והמזוט דלקים מובילים, ומאז עברנו לגז טבעי ואנרגיה סולארית".
רוזן גם מוצא כי ההצהרה שעד 2030 ישראל תנוע על גבי רכבים חשמליים בלבד מוטעית. "ענף הרכב והנסיעה עובר שינוי" מסביר רוזן "אבל מאז ההכרזה התברר שהמימן דווקא הולך להיות הגורם הדומיננטי בתחום. בסופו של דבר, יהיה בישראל תמהיל של דלקים נקיים, אבל השינוי יהיה איטי יותר, ובתמהיל רחב יותר". השינוי לדעת רוזן החל כבר עם הקורונה, שתגרום לאנשים לעבוד יותר מהבית ולכן לנסוע פחות בכבישים.
ענף האנרגיה הישראלי לא רק מחמם ומניע את התעשייה, אלא לראיית רוזן גם ישמש בעתיד כמקור צמיחה למשק הישראלי, אך רוזן מזהיר מפני קבלת החלטות שעלולה להזיק לו. "היום הענף מיועד לצמיחה עם יצוא גז ותעשייה שאפשר להקים על ידי שימוש בגז זול" אומר רוזן "וישראל הופכת לשחקן אנרגיה מרכזי בהסכמיה עם מצרים, ירדן, ואילו העתידיים שיהיו לה עם איחוד האמירויות ובחריין. אבל צריך להיזהר עם כל מיני החלטות לא בדוקות, שעלולות לחסל את הענף כמקור צמיחה בישראל".
אחת מאותן החלטות, לראייתו, היא זו של ועדת המנכ"לים שהוקמה לאחרונה לבדיקת עתיד מפרץ חיפה, במסגרתה מצאה הוועדה כי בית הזיקוק בחיפה ניתן לפינוי תוך 7 שנים. "מסקנות הוועדה" אומר רוזן "נכתבו בטרם היא קמה, והוועדה עצמה הוקמה, ככל הנראה, כדי להצדיק את ההכרזה לסגור את כל התעשייה במפרץ חיפה. מי שהמליץ על הסגירה הייתה חברת מקינזי. אותה מקינזי שהמליצה להקים פצחן מימני בעלות של כ-2 מיליארד שקל כדי להריץ את בז"ן לטווח ארוך, כאשר החברה לישראל רכשה את בז"ן על סמך תשקיף של הממשלה. מופתע איך מקינזי יכולה להוציא שתי דו"חות כאלה סותרים בנושא הזה".
רוזן הוסיף בהקשר זה: "אני גם לא רואה איך מדינת ישראל יכולה להיות כפופה לאספקת דלקים לצה"ל, לתעשייה, ולהפעלת המשק הישראלי, בקניית תזקיקים מטורקיה או יעדים אחרים. מה יקרה כשארדואן יחליט ביום פקודה שהוא סוגר אספקת דלקים? כבר היינו במצב בו כמעט לא היה דלק כאן במלחמת יום הכיפורים. מקווה שמשרד האוצר והביטחון, הכלכלה והפנים יבהירו לוועדה שכתבו את המסקנות מוקדם מדי מבלי לבחון כל ההיבטים. בנוסף, חברות ציבוריות רכשו את בז"ן על סמך תשקיף של הממשלה, שילמו מיליארדים, השקיעו מיליארדים נוספים בניקוי הזוהמה שהשאירה המדינה. כך שאי אפשר בקלות להגיד להם ללכת הביתה מבלי לפצות אותם, ומבלי שתישאר תעסוקה באזור, שהרי מי שחושב שיקומו שם מאות אלפי דירות, כשבפועל תושבים עוזבים את חיפה, משלה את עצמו".
החלטה חיובית לראיית רוזן היא זו של רפורמת החשמל בישראל. "הצעות לרפורמות היו שנים על גבי שנים", אומר רוזן "אבל במקרה של רפורמה זו קרה נס והיא יצאה לדרך מבלי שמישהו הצליח לטרפד אותה. הנהלת חברת החשמל ועובדיה הבינו שהעתיד מותנה ברפורמה ולא העבר, והמשמעות היא שחברת החשמל מתפרקת בנכסיה בתחום תחנות הכוח, ומתרכזת במה שהיא עוסקת, ואני צופה שהיא תעשה שינוי מוחלט במשק החשמל בישראל, וזה בהחלט יכול לגרום לתחרות משמעותית במשק החשמל בישראל".